To już ostatni materiał prezentujący florystów uczestniczących w wystawie z okazji X-lecia ForumKwiatowe.pl pt. “Kwiaty i Sztuka”, która odbyła się w Domu Józefa Mehoffera – Oddziale Muzeum Narodowego w Krakowie. Dziś prezentujemy: Marka Kucharskiego, Monikę Harlos, Agnieszkę Błaszczyk i Karolinę Ładyżyńską-Skrzypek. Zobaczcie jak floryści poradzili sobie z florystycznymi interpretacjami obrazów Mehoffera.
Monika Harlos i Projekt Kurtyny
Monika Harlos, fot. Marcin Chruściel
Wydarzenie Florystyczne Kwiaty i Sztuka było dla mnie niesamowitym przeżyciem. Obraz, który mi powierzono to “Józef Mehoffer i Stanisław Wyspiański na wieczornym spacerze ulicami miasta. “. Fragment konkursowego projektu kurtyny Józefa Mehoffera do Teatru Miejskiego w Krakowie.
Praca nad projektem była odskocznią od codzienności. Interpretacja obrazu Józefa Mehoffera była wyzwaniem, które przeniosło mnie do XIX wieku. Twórczość artysty całkowicie mnie pochłonęła. Przekazane w dziele emocje i chwile oraz przedstawione na nim postacie były dla mnie niezwykle inspirujące, a co najciekawsze nawiązywały do osoby samego malarza. Chciałam poprzez użyte w mojej pracy kwiaty, jej formę i kolorystykę zbliżyć się do oryginału. Artysta w swoim obrazie zatrzymał dany moment ówczesnego życia, podobnie jak i w innych swoich dziełach, tak pracował. Moja interpretacja była więc oczywista: chciałam odtworzyć dzieło Mehoffera, jednak w nowej kwiatowej odsłonie.
Monika Harlos
Monika Harlos – Mistrz Polski 2018, II wicemistrz Regionu Śląsko-Opolskiego, absolwentka Szkoły Florystycznej Kwitnące Horyzonty na poziomie Mistrza Florystyki, absolwentka Mistrzowskiej Szkoły Florystycznej Doroty Kwiatek na poziomie Florysta. Ceni sobie nieustanny rozwój osobisty i zawodowy, kwiaty to duża część jej życia. Bierze czynny udział w warsztatach, pokazach, konkursach. Prowadzi od kilku lat pracownię florystyczną “VINTAGE FLORISTIK” w Otmuchowie – mieście słynącym z kwiatów.
Interpretacja florystyczna obrazu “Józef Mehoffer i Stanisław Wyspiański na wieczornym spacerze ulicami miasta”, fot. Marcin Chruściel
Interpretacja florystyczna obrazu “Józef Mehoffer i Stanisław Wyspiański na wieczornym spacerze ulicami miasta”, fot. Marcin Chruściel
Interpretacja florystyczna obrazu “Józef Mehoffer i Stanisław Wyspiański na wieczornym spacerze ulicami miasta”, fot. Marcin Chruściel
Marek Kucharski i szal Celiny Sarowej
Marek Kucharski, fot. Marcin Chruściel
Muszę się przyznać, że wybór tego konkretnego obrazu nie był moją decyzją. Ale absolutnie nie żałuję tego, że właśnie to dzieło zostało mi zaproponowane do mojej interpretacji florystycznej. Praca z nim była niezwykle inspirująca i przyjemna. Tak więc można powiedzieć, że to szczęśliwy los przydzielił mi portret Celiny Sarowej.
Interpretacja dzieła malarskiego w sposób florystyczny to zadanie delikatne i skomplikowane. Bardzo łatwo jest pójść ścieżką, która doprowadzi nas wprost do uproszczenia i kiczu. Dlatego też według mnie na początek warto zastanowić się nad tym co w obrazie trafia do nas najbardziej na poziomie emocjonalnym. W przypadku obrazu „Portret Celiny Sarowej” był to spokój, swego rodzaju miękkości. Miękkość linii, nastroju, koloru. Aby przenieść te emocje do świata florystyki zdecydowałem się nawiązać do motywu szala otulającego ramiona modelki. Dzięki temu, można było oddać zarówno linie, jak i charakterystyczną miękkość widoczną na obrazie Mehoffera.
Materiały użyte do wykonania pracy nie są takie oczywiste. Wykorzystanie tkaniny utrwalonej w płynnym gipsie dało możliwość wypracowania naturalnie wyglądającej konstrukcji, która mogła posłużyć jako podstawa do dalszej pracy. Ponadto decyzja o wykorzystaniu zarówno kwiatów żywych jak i materiału suszonego, w tym trawy perłówki /Melica „Red Spire”/, która doskonale nawiązywała do motywu naturalnego futra widocznego na obrazie, okazała się trafną. Dodatkowo kwiaty, tworzące bardziej fakturę i delikatną strukturę materiału zamiast klasycznej kompozycji florystycznej, podkreśliły efekt szala.
Projekt tej pracy powstawał początkowo w głowie, a później dodatkowo szlifował się w trakcie rozmów i dyskusji z moją asystentką przy tym projekcie – Magdaleną Birula-Białynicką. Taka twórcza wymiana pomysłów bywa niezwykle przydatna w procesie twórczym, a wynik w takiej kolaboracji często jest ciekawszy niż projekt stworzony w pojedynkę.
Podstawowa różnica w pracy nad takim projektem w odniesieniu do innych aranżacji florystycznych wykonywanych na co dzień, to zdecydowanie większa wolność artystyczna, która pozwala na autorską interpretację tematu. W przypadku pracy dla klienta nie ma takiej przestrzeni na autorytarne decyzje. Koniec końców trzeba się podporządkować gustowi i potrzebom klienta.
Praca nad interpretacją obrazu Mehoffera nie była trudnym zadaniem. Zarówno ten malarz, jak i cały okres Młodej Polski obfituje zarówno w miękkie naturalne linie jak i ogromną ilość naturalnych motywów roślinnych. Takie było założenie tego kierunku, i to zdecydowanie ułatwia pracę florysty. Widać w pracach Mehoffera umiłowanie dla natury roślin i wszystkiego co możliwe do zaobserwowania i zinterpretowania w otaczającej nas rzeczywistości. To sama przyjemność pracować nad interpretacjami prac takiego artysty.
Dziękuję Hurtowni Kwiatów Ciętych „Pietruch” za wspaniały materiał roślinny, który użyłem w swojej pracy.
Marek Kucharski
Marek Kucharski z roślinami związany jest od bardzo dawna. Stawiając swoje pierwsze kroki jako ogrodnik hobbysta, z czasem zaczął pracować na polu florystyki. Rozpoczynając swoją praktykę ponad 25 lat temu, nabrał doświadczenia pod okiem nestorów polskiego bukieciarstwa, w tym pani Kazimiery Wilczyńskiej. Biorąc udział w II Międzynarodowych Mistrzostwach Polski we Florystyce szlifował tam swoje umiejętności. Od zawsze blisko związany z ogrodem, ma ogromny szacunek dla roślin we wszystkich ich stadiach rozwoju. Dlatego też w swoich pracach bardzo często wykorzystuje kwiaty, liście, łodygi, owoce, nasienniki zarówno żywe jak i preparowane. Dzięki temu jego kreacje są bardzo złożone, zarówno pod względem botanicznym jak i w kwestii odbioru emocjonalnego.
Marek Kucharski jest też swojego rodzaju twórczym buntownikiem, od zawsze bowiem podąża ścieżką swoich wyborów, nie naginając się do zmieniających się mód i tendencji w świecie florystyki. Dzięki temu jego prace są niezmiennie interesujące i jednocześnie ponadczasowe.
Interpretacja florystyczna obrazu “Portret Celiny Sarowej”, fot. Marcin Chruściel
Interpretacja florystyczna obrazu “Portret Celiny Sarowej”, fot. Marcin Chruściel
Interpretacja florystyczna obrazu “Portret Celiny Sarowej”, fot. Marcin Chruściel
Interpretacja florystyczna obrazu “Portret Celiny Sarowej”, fot. Marcin Chruściel
Agnieszka Błaszczyk i portret żony artysty
Agnieszka Błaszczyk, fot. Marcin Chruściel
Obraz „Portret żony artysty” Józefa Mehoffera z 1913 roku wywarł na mnie ogromne wrażenie. Zwrócił moją uwagę przede wszystkim wysmakowaną gamą kolorystyczną i klimatycznym oświetleniem.
Na obrazie przedstawiona jest żona Józefa Mehoffera, która często była inspiracją i modelką dla malarza. Ubrana jest w wytworną suknię i płaszcz, szyku dodaje jej boa z piór. Kobieta uśmiecha się spod fantazyjnego kapelusza. W tle obrazu widać dekoracyjny arras z wieloma detalami.
Obraz „Portret żony” Józefa Mehoffera zainspirował mnie do stworzenia kompozycji kwiatowej nawiązującej charakterem do lat 20-tych. Wyzwaniem było zdobycie kwiatów i odmian, które idealnie wpasują się w klimat obrazu. Moim celem było wyeksponowanie tych najdelikatniejszych i najmniej spotykanych okazów. Chciałam dać możliwość odbiorcy zauważenia detali poszczególnych kwiatów (burgundowe przebarwienia na jasnozielonych karczochach, ciemne, śliwkowe środki białych ostróżek, delikatne, jasne płatki na czarnych driakwiach czy brązowo-czerwone końcówki płatków hortensji). Dzięki takim zabiegom chciałam stworzyć harmonijną całość. Zgaszona, ciemna, poniekąd mroczna kolorystyka większości roślin, została rozjaśniona ciepłą bielą ostróżki i różą w odcieniu cappuccino. Łącząc ciepłą i zimną kolorystykę zamierzałam uzyskać kontrast podobny do tego na obrazie Mehoffera.
Starałam się, aby moja kompozycja kwiatowa, charakterem nawiązywała do elementów obrazu Mehoffera. Na pierwszy plan wysuwają się duże, ciężkie elementy, ale im dłużej patrzymy na obraz i kompozycję kwiatową, tym więcej szczegółów zauważamy. Formą może ona przywodzić na myśl kształt kapelusza. Konstrukcja z różnorodnych traw i filcu, która otula i przeplata się przez całą kompozycję jest nawiązaniem do ozdobnego boa z piór i dekoracyjnego wykończenia płaszcza. Połączenie lekkości traw, a także delikatnych roślin jak kosmos, driakiew czy jarzmianka ze zwartą, masywną budową kwiatostanów hortensji i karczochów podkreśla wyrazisty kształt modelki na tle delikatnych detali arrasu i jej eleganckiego stroju.
Serdecznie dziękuję za możliwość podjęcia wyzwania, a także znalezienia się w gronie tak utalentowanych florystów, którzy wzięli udział w wystawie.
Agnieszka Błaszczyk
Agnieszka Błaszczyk – absolwentka Studiów Podyplomowych Florystyka na Uniwersytecie Rolniczym w Krakowie. Tytuł mistrza uzyskała w 2014 roku. Uczestniczyła w wielu kursach między innymi u Daniela Santamaria. Obecnie ma swoją pracownie florystyczną oraz prowadzi zajęcia w wielu szkołach florystycznych.
Interpretacja florystyczna obrazu “Portret żony artysty”, fot. Marcin Chruściel
Interpretacja florystyczna obrazu “Portret żony artysty”, fot. Marcin Chruściel
Interpretacja florystyczna obrazu “Portret żony artysty”, fot. Marcin Chruściel
Karolina Ładyżyńska-Skrzypek, Natura i Sztuka
Karolina Ładyżyńska-Skrzypek, fot. Marcin Chruściel
Z wrodzoną sobie powściągliwością przyznałam, że to ciekawy pomysł na uczczenie rocznicy działalności ForumKwiatowe.pl i że oczywiście z chęcią zinterpretuję jedno z 12 wybranych dzieł Mehoffera. Moja wewnętrzna nuta florysty drgnęła, bo to naprawdę świetny pomysł!!
Początkowo spodobał mi się inny obraz, ale gdy zobaczyłam Naturę i Sztukę na żywo i zostałam poproszona o wykonanie aranżacji właśnie tego dzieła, wiedziałam, że to właściwy wybór dla mnie. Według mnie Mehoffer, w pewnym sensie, w tym dziele oddał istotę naszego – florystycznego rzemiosła, potrzeby ciągłego rozwoju i poznawania, budowania i kształtowania wrażliwości na otaczający świat.
Urzekła mnie kolorystyka – blady róż, złoto, czerń i bordo, relacja między Sztuką i Geniuszem a Naturą, ruch i dynamika, wielość i wyważone dopasowanie elementów, ich znaczenie dopełniające tematykę dzieła.
Bardzo lubię wykonywać kompozycje, które zawierają w sobie element ruchu – różnego rodzaju mobile, lub takie, które ruch i dynamikę oddają. To oraz nawiązania kolorystyczne, wybrałam jako myśl przewodnią w mojej pracy. Ptaki, które wykonałam nawiązywały do postaci Sztuki, Geniusza i Natury, do lecących bocianów, do powiewających wstążek, wiatru, burzy, promieni słońca z obrazu. Kolory użytych roślin – chryzantem, szarłatu, gerbery, zatrwianu, słonecznika, liści calathei wprost nawiązywały do kolorów dzieła. Płatków słonecznika, kłosów zbóż, tych również użyłam jak Mehoffer wskazując na przywiązanie do rodzimej natury i krajobrazu.
Jako florysta, wciąż poszukuję inspiracji we wszelakim materiale roślinnym i otaczającej mnie Naturze i Sztuce.
Karolina Ładyżyńska-Skrzypek
Karolina Ładyżyńska-Skrzypek – mistrzyni florystyki, freelancerka, właścicielka pracowni florystycznej Green Sense w Warszawie sędzia florystyczny Florint, przewodnicząca komisji egzaminacyjnej w Izbie Rzemieślniczej Mazowsza, Kurpi i Podlasia. Członek Komitetu Technicznego Florint (International Florist Organisation). W 2017 była członkiem sędziowskiej komisji technicznej podczas Mistrzostw Europy Juniorów we florystyce Eurofleurs 2017 w belgijskim Sint Truiden.
Od wielu lat uczestniczy w krajowych i zagranicznych eventach, pokazach i konkursach florystycznych. W 2016 zajęła I miejsce w konkursie Arteflorando we Włoszech (razem z Edytą Zając – Chruściel), rok później w tym samym konkursie (razem z Agnieszką Błaszczyk) zajęła miejsce III. Jej prace były wielokrotnie wybierane i publikowane w International Floral Art (wydawnictwa Stichting Kunstboek). Jest członkinią Stowarzyszenia Florystów Polskich, regularnie wspierając Stowarzyszenie jako florysta i jako sędzia podczas regionalnych i krajowych Mistrzostw Polski we Florystyce.
Jako artysta land art wyraża swoje zainteresowanie i zamiłowanie do wszelkiego materiału roślinnego.
Od 2008 roku współpracuje ze Stowarzyszeniem Producentów Ozdobnych Roślin Cebulowych (jest florystą odpowiedzialnym za aranżację dorocznej Wystawy Tulipanów w Wilanowie). Od wielu lat współpracuje również z Ogrodem Botanicznym Uniwersytetu Warszawskiego oraz z Fundacją Żyj z Pasją, przygotowując aranżacje florystyczne, prowadząc warsztaty i pokazy dla dzieci i dorosłych.
Z wykształcenia jest magistrem ogrodnictwa (SGGW) ze specjalizacją z roślin ozdobnych. Absolwentka Studiów Podyplomowych Florystyka na Uniwersytecie Rolniczym w Krakowie. Tytuł mistrza uzyskała w 2014 roku. Obecnie ma swoją pracownie florystyczną oraz prowadzi zajęcia w wielu szkołach florystycznych.
Interpretacja florystyczna obrazu “Natura i Sztuka (Sztuka z Geniuszem)”, fot. Marcin Chruściel
Interpretacja florystyczna obrazu “Natura i Sztuka (Sztuka z Geniuszem)”, fot. Marcin Chruściel
Interpretacja florystyczna obrazu “Natura i Sztuka (Sztuka z Geniuszem)”, fot. Marcin Chruściel
PARTNERZY GŁÓWNI WYSTAWY:
PARTNERZY:
Linki do zdjęć prac florystycznych:
Wspaniała przygoda, spore wyzwanie – wrażenia po wystawie Kwiaty i Sztuka (cz.1)
Wspaniała przygoda, spore wyzwanie – wrażenia po wystawie Kwiaty i Sztuka (cz.2)