Każdy z nas dba o to, aby klient naszej kwiaciarni wyszedł z naszego sklepu zadowolony i uśmiechnięty. Nie zawsze jest to jednak łatwe do zrealizowania. Każdy z nas jest inny i oczekuje czegoś innego. Holenderski rynek kwiatowy opisał cztery grupy klientów, które w 2020 roku mogą odwiedzić Twoją kwiaciarnie....
Każdy z nas dba o to, aby klient naszej kwiaciarni wyszedł z naszego sklepu zadowolony i uśmiechnięty. Nie zawsze jest to jednak łatwe do zrealizowania. Każdy z nas jest inny i oczekuje czegoś innego. Holenderski rynek kwiatowy opisał cztery grupy klientów, które w 2020 roku mogą odwiedzić Twoją kwiaciarnie. Warto poznać ich oczekiwania i zainteresowania, by lepiej poradzić sobie z ich obsługą.
Gezelligheids klant
Gezelligheids klant to klient towarzyski, dusza towarzystwa, która kocha prostotę i przytulność. Dba o swoją rodzinę, sąsiadów o najbliższe środowisko. Małymi kroczkami, niewielkim kosztem upiększa życie swoje i swoich bliskich w nowym 2020 roku. Klient taki niewiele potrzebuje, bukiecik mix tulipanów z zielenią, monochromatyczny bukiet kwiatów jednego gatunku, roślinki cebulowe czy doniczki typu hortensja bukietowa, peperonia, jakiś fiołek alpejski bądź kalanchoe w ozdobnych, prostych osłonkach. Do tego rożne wazoniki w modnej kolorystyce plus parę różnych kwiatuszków – to mu w zupełności wystarczy. Lubi sobie dokupić wygodny, niedrogi fotel w Ikea, miękki kocyk czy trawę pampasową.
Klient “Gezelligheids” nie przyjdzie do naszej kwiaciarni po wysmakowane aranżacje, bogate w ilość kolorów i form. Nie interesują go skomplikowane, modne aranżacje. Potrzebuje tylko kilku świeżych kwiatów, aby jego świat stał się piękniejszy. Minimalizm. Gdy poznajemy klienta odwiedzającego naszą kwiaciarnie, wiemy jaki rodzaj usługi bądź produkty będą go interesowały. Łatwiej nam będzie przygotować dla niego ofertę i dostosować serwis usługi. Dlatego warto jest zwrócić uwagę na tą pierwsza grupę klientów, ponieważ pojawia się ona u wszystkich, bez względu na długość i szerokość geograficzną. Grupa, która wrażliwa jest bardzo na świeżość oferowanych mu kwiatów, na dobra ofertę, ceniąca sobie prostotę.
Natuurlijk klant
Dla tej grupy glientóe równowaga w przyrodzie jak i w życiu jest najważniejsza. „Rodzina, bliska przyjaźń i mój związek z naturą są zawsze podstawą wszystkiego w moim życiu”. Ta grupa wie to najlepiej i wie jak do tego dążyć. Wybiera rośliny do domu ale i na zewnątrz, przyjdzie do nas nie tylko po rośliny ale i po wiedzę. Taki klient chętnie kupi ciemiernika do ogrodu, cebulki tulipanów albo parę gałązek magnolii i kwiaty kaliny wielkokwiatowej do dużego szklanego wazonu. Grupa, która silnie związana jest z obecnym trendem na zielone rośliny tzw. „botanical TREND”. Oprócz konkretnej rośliny, klient chce się od nas dowiedzieć, jak taką roślinę pielęgnować, skąd pochodzi czy jakie preferuje miejsce w domu czy mieszkaniu.
Ta grupa docelowa jest bardzo wrażliwa na naturalny wygląd roślin, zero farbowanych lisów, zwraca uwagą na to jaki wpływ roślina ma na środowisko. Czy poprawia jakość powietrza w mieszkaniu oraz jak to zawsze bywa… na dobrą cenę produktu w sezonie. Rośliny z grupy „pure air” na pewno zainteresują tę właśnie grupę docelową. Możemy zaproponować klientowi do sypialni storczyki, skrzydłokwiat czy zielistki. Taki klient również zwróci uwagę na opakowanie danej rośliny, czy jest ono ekologiczne i dobre dla środowiska oraz czy produkcja rośliny nie była wspomagana środkami ochrony roślin. Mamy tutaj do czynienia z bardzo świadomym klientem, który lubi naturę i chce od niej czerpać inspiracje. Po wiedzę i konkretne gatunki przyjdzie do nas, zadbajmy więc o nich to na pewno będą do nas wracać.
Status klant
To klient celebryta, pracownik korpo… „Lubię być widziany z interesującymi ludźmi. Moja kariera jest dla mnie ważna i lubię jeść z przyjaciółmi w modnych restauracjach”… osoby, które dużo pracują, lubią ładnie mieszkać i przebywać w modnych restauracjach. Ta grupa klientów potrzebuje ciekawych, oryginalnych i prostych rozwiązań. Tulipany? Jak najbardziej, ale w tym przypadku zamiast tulipanów lilioksztaltnych, zaproponujmy klientowi coś „special”: tulipana z grupy papuziej, sięgnijmy po trwałe kwiaty ale ciekawe, leucospermum, gerbera z grupy pastinii, czy cięte anturium – te na pewno wzbudzą duże zainteresowanie.
Jeśli chodzi o rośliny doniczkowe, to wybierzmy takie, przy których nie trzeba dużo chodzić, proste w pielęgnacji, wymagające minimalnych zabiegów pielęgnacyjnych: ripsalisy, palmy, monstery… To absolutnie te rośliny, które dodają naszym wnętrzom elegancji. Kropką nad ”i” będzie patera z ozdobnym designerskim wazonikiem na dwa, trzy kwiatuszki. Idealny komplet na stolik kawowy. Klient z tej grupy docelowej będzie wrażliwy na: środowisko społeczne czyli na to co powiedzą ludzie, trendy, oferty i rekomendacje od specjalisty – czyli od nas zależy jakimi roślinami i rozwiązaniami zaczarujemy naszego klienta. Trzeba pamiętać, że ta grupa docelowa jest bardzo wrażliwa na złą obsługę. Oczywiście przy wszystkich czterech grupach ważna jest obsługa na tym samym wysokim poziomie, ale ta w szczególności jest wrażliwa na brak profesjonalizmu z naszej strony. Pamiętajmy o tym.
Stijl klant
Klient ten zawsze szuka równowagi między rodziną, przyjaciółmi i czasem dla siebie. Jakość jest tutaj ważniejsza od ilości. Jest to taka osoba, która kocha podróże, kulturę, ceni sobie dobrą książkę, wyjście z rodziną czy ze znajomymi w ciekawe miejsce. Zainteresuje ją stylowy, designerski fotel czy krzesło, albo florystyczne ciekawostki, takie jak francuskie tulipany, strelicje, specjalne rośliny i kwiaty trwałe. Do tego susz egzotyczny, trawy, pampasy, które będą ciekawych wspomnieniem wakacji lub jakiejś podróży. Klient ten chętnie kupi stylowy kalendarz, notatnik w naszej kwiaciarni, w którym będzie mógł zapisywać swoje plany na najbliższe podróże. W wyborze roślin lub kwiatów będzie się kierował ogólnym wystrojem swojego mieszkania lub domu. Roślina ma pasować do wnętrza i stworzyć całość kompozycyjną z resztą dodatków.
Poznaliśmy cztery grupy konsumentów, które
odwiedzają nasze kwiaciarnie. Na ilość klientów z danej grupy docelowej mają
wpływ na pewno: lokalizacja kwiaciarni, świadomość właściciela oraz asortyment
i otwartość na nowości. Warto się zatrzymać, przeanalizować naszych gości i
dostosować produkty i usługi do ich potrzeb. To sprawi, że jakość i przyjemność
z handlu kwiatami przyniesie nam oczekiwane zyski i satysfakcję.
Zapraszam po wiedzę na #flowermobile na Facebooku. Mamy dla Was #podcasty na wiele ciekawych tematów związanych z zawodem florysty. Pozdrawiam!
magister ogrodnictwa Katedry Roślin Ozdobnych UP w Lublinie. Swoją przygodę z kwiatami rozpocząłem w Studenckim Kole Naukowym Ogrodników na Leszczyńskiego 58 w Lbn i kontynuuję po dziś dzień. Miłośnik kwiatów doniczkowych i cocadamy. W wolnym czasie podróże, whisky z colą i książki.
Informujemy, iż w celu zapewnienia poprawnego i spersonalizowanego działania naszego serwisu internetowego korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies. Dalsze korzystanie z tej strony, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, że zgadzasz się na stosowanie plików cookies. Czytaj więcej na stronie: Polityka prywatności
Ta strona korzysta z plików cookie, aby zapewnić treści dopasowane do Państwa preferencji. Wśród plików cookie są takie, które są niezbędne do działania podstawowych funkcji naszej strony internetowej. Używamy również plików cookie stron trzecich, które pomagają nam analizować i zrozumieć, w jaki sposób korzystają Państwo z tej witryny. Pliki cookie będą przechowywane w przeglądarce użytkownika tej strony tylko za jego zgodą i można nimi zarządzać stosując poniższe ustawienia.
Pliki cookie absolutnie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej. Te pliki cookie anonimowo zapewniają podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony internetowej.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Plik cookie jest zapisujący zgodę użytkownika na pliki cookie w kategorii „Reklama”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Pozostałe pliki cookie to te, które nie zostały zaklasyfikowane do innej kategorii.
Cookie
Duration
Description
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minutes
Ten plik cookie służy do wykrywania pierwszej sesji odsłon użytkownika.
_hjTLDTest
session
Jest używany podczas uruchamiania skryptu Hotjar. Ma to na celu umożliwienie, by pliki cookie (w stosownych przypadkach) mogły być wykorzystywane także przez subdomeny. Po tym sprawdzeniu plik cookie jest usuwany.
Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania odwiedzającym odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Pliki te śledzą odwiedzających na stronach internetowych i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.
Cookie
Duration
Description
__gads
1 year 24 days
This cookie is set by Google and stored under the name dounleclick.com. This cookie is used to track how many times users see a particular advert which helps in measuring the success of the campaign and calculate the revenue generated by the campaign. These cookies can only be read from the domain that it is set on so it will not track any data while browsing through another sites.
__utmz
6 months
Plik cookie ustawiany przez Google Analytics służący do przechowywania źródła ruchu lub kampanii, przez którą odwiedzający dotarł do witryny.
fr
3 months
Plik cookie wykorzystywany w reklamach na Facebooku, stosowany do wyświetlania, pomiaru skuteczności i poprawy adekwatności reklam.Śledzi również zachowanie użytkownika w Internecie na stronach, które mają piksel Facebooka lub wtyczkę społecznościową Facebooka.
GoogleAdServingTest
session
Służy do rejestrowania, jakie reklamy zostały wyświetlone użytkownikowi.
IDE
1 year 24 days
Used by Google DoubleClick and stores information about how the user uses the website and any other advertisement before visiting the website. This is used to present users with ads that are relevant to them according to the user profile.
test_cookie
15 minutes
This cookie is set by doubleclick.net. The purpose of the cookie is to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
This cookie is set by Youtube. Used to track the information of the embedded YouTube videos on a website.
Statystyczne pliki cookie gromadzą anonimowe informacje o tym, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję ze stroną internetową.
Cookie
Duration
Description
__utma
2 years
Służy do rozróżniania użytkowników i sesji. Plik cookie jest tworzony po uruchomieniu biblioteki javascript i nie istnieją istniejące pliki cookie __utma. Plik cookie jest aktualizowany za każdym razem, gdy dane są przesyłane do Google Analytics.
__utmb
30 minutes
The cookie is set by Google Analytics. The cookie is used to determine new sessions/visits. The cookie is created when the JavaScript library executes and there are no existing __utma cookies. The cookie is updated every time data is sent to Google Analytics.
__utmc
session
Plik cookie ustawiany przez Google Analytics i jest usuwany, gdy użytkownik zamyka przeglądarkę. Nie używane w ga.js. Ustawiony dla współdziałania z urchin.js. Historycznie ten plik cookie działał w połączeniu z plikiem cookie __utmb w celu ustalenia nowej sesji / odwiedzin użytkownika.
__utmt
10 minutes
Plik używany do działania Google Analytics "throttle request rate"
_ga
2 years
This cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to calculate visitor, session, campaign data and keep track of site usage for the site's analytics report. The cookies store information anonymously and assign a randomly generated number to identify unique visitors.
_gat
1 minute
This cookies is installed by Google Universal Analytics to throttle the request rate to limit the colllection of data on high traffic sites.
_gid
1 day
Plik cookie instalowany przez Google Analytics. Służy do przechowywania informacji o tym, w jaki sposób odwiedzający korzystają ze strony internetowej i pomaga w tworzeniu raportu analitycznego na temat tego, jak działa witryna. Gromadzone dane obejmują liczbę odwiedzających, źródło, z którego pochodzą, oraz odwiedzone strony w formie anonimowej.
_hjFirstSeen
30 minutes
This is set by Hotjar to identify a new user’s first session. It stores a true/false value, indicating whether this was the first time Hotjar saw this user. It is used by Recording filters to identify new user sessions.
_hjid
1 year
This cookie is set by Hotjar. This cookie is set when the customer first lands on a page with the Hotjar script. It is used to persist the random user ID, unique to that site on the browser. This ensures that behavior in subsequent visits to the same site will be attributed to the same user ID.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minutes
Plik cookie, którego celem jest informowanie Hotjar o tym, czy odwiedzający jest objęty próbkowaniem danych określonym przez limit odsłon tej witryny.
YSC
session
This cookies is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos.