Dzień Matki coraz bliżej i wszyscy floryści będą na pewno bardzo zajęci. Sieci handlowe, jak widać na poniższym obrazku, również planują sprzedawać kwiaty i bukiety. Nie ulegajmy presji cenowej dużych sklepów, ale znajdźmy własny pomysł na rozruszanie biznesu w tym dniu. Co można zrobić, aby był to naprawdę wyjątkowy dzień dla mam, a przy okazji by nasze kwiaciarnie zarobiły konkretne pieniądze? Oto kilka pomysłów marketingowych – do zastosowania praktycznie od ręki.

Kwiaty na Dzień MatkiOferta kwiatów jednej z sieci marketów.

1. Klasycznie, ale skutecznie: wielki baner przed kwiaciarnią

Często przejeżdżając czy przechodząc obok jakiegoś miejsca przyzwyczailiśmy się do niego i przestajemy go zauważać. Aby w odpowiednim momencie przypomnieć o istnieniu twojej firmy, zawieś widoczny, profesjonalnie zaprojektowany baner na zewnątrz kwiaciarni (na przykład z frontlitu). Baner powinien zachęcać do zakupu kwiatów na Dzień Matki i najlepiej aby informował o twojej specjalnej ofercie. Klient zauważy go, ponieważ… zwykle go tam nie ma. Jeśli nie masz takiej możliwości, to możesz wyjść w inny sposób przed swoją kwiaciarnię – choćby z zewnętrzną dekoracją z kwiatów.

2. Wyślij mailing do klientów kwiaciarni

Jeśli idziesz z duchem czasu, to musisz posiadać jakąś bazę mailingową. Skorzystaj z niej i wyślij ofertę specjalną na Dzień Matki do klientów z twojej bazy (i promuj to także na Facebooku itd.). Możesz w ten sposób zachęcić klientów do zrobienia wcześniejszego zamówienia. Jeżeli na swojej stronie internetowej masz sklep to powiąż to z możliwością zapłacenia za kwiaty online i odbiorem/dostawą w Dzień Matki. Twój komunikat może wyglądać np. tak: “Zaoszczędź 15% na różach z okazji Dnia Matki zamawiając je już dzisiaj”.

3. Pomyśl o dzieciach i ich tatusiach!

Przygotuj w kwiaciarni miejsce dla najmłodszych klientów – miejsce, do którego dzieci będą mogły wejść i wybrać kwiaty by zrobić prostą kompozycję dla mamy. Wydeleguj członka personelu (nie musi być najlepszym florystą z zespołu), który pomoże im ułożyć taką łatwą kompozycję czy bukiecik kwiatów z okazji Dnia Matki. Promuj to jako sposób na wspólnie spędzony czas dla taty i dziecka, choćby miała to być tylko krótka chwila w ciągu dnia.

4. Pozytywnie zaskocz klientów

W Dniu Matki floryści są bardziej zajęci niż zwykle. Może to spowodować, że pobyt klienta w Twojej firmie  nie będzie należał do przyjemnych doświadczeń. Możesz jednak sprawić aby klienci dobrze się poczuli pomimo, iż jesteś zajęty. Dla marketingowca jest to wręcz doskonała okazja…!
Klientom można zaoferować w tym dniu coś dodatkowego, coś co sprawi im przyjemność w czasie gdy muszą czekać na swoją kolejkę. Potraktuj tę okoliczność jako szansę na pozyskanie nowych klientów, którzy – jeśli ich pozytywnie zaskoczysz – wrócą do ciebie innym razem. Przecież właśnie są w twojej kwiaciarni, mają chwilę czasu i nudzą się okropnie stojąc w kolejce! A może przy okazji zdobędziesz ich adresy mailowe?

 

Dzień-Matki-kwiaty

5. Marketing w partnerstwie z restauracją

Nawiąż współpracę z lokalnymi restauracjami, piekarniami albo salonem piękności czy fryzjerem. To ty wiesz najlepiej gdzie codziennie bywają ludzie w tej okolicy.
W tygodniu poprzedzającym Dzień Matki dostarcz im bezpłatnie mini aranżację lub bukiet. Ustal, że twoja praca będzie eksponowana razem z wizytówką, na której znajdzie się nazwa kwiaciarni i dane kontaktowe.

6. Pamiętaj o uczniach i studentach

Utwórz specjalny rabat dla studentów czy uczniów. Rozwieś plakaty w okolicach pobliskich szkół i rozdaj ulotki promujące specjalne promocje dla uczniów szkół średnich i szkół wyższych. Działaj w lokalnych kawiarniach, lodziarniach – wszędzie tam gdzie studenci czy uczniowie spędzają czas.

Mogą to być na przykład ulotki z trzema propozycjami bukietów w super cenie.  Jeśli masz witrynę internetową, która umożliwia wygenerowanie specjalnych kuponów, to utwórz taki kupon specjalnie dla tej grupy, aby mogli poczuć się wyjątkowo. Pomysł zaowocuje również na zakończenie roku szkolnego.

7. Akcje typu cross-sell

Jeżeli organizujesz na przykład warsztaty florystyczne dla swoich klientów i są one zaplanowane wkrótce po Dniu Matki to przygotuj zgrabne bilety i oferuj je także w sprzedaży wiązanej. Gdy klient zamówi kwiaty dla mamy dodaj bilecik bezpłatne do zamówienia, oczywiście pod warunkiem, że jest ono wystarczająco duże :-). Możesz dzięki temu pozyskać dobrego klienta, który złoży kolejną wizytę w twojej firmie, bez dodatkowych nakładów na jego poszukiwanie.

8. Nieśmiertelny konkurs

Ludzie kochają konkursy i warto wykorzystać ten fakt. Gdyby każdy zakup pozwalał klientowi wygrać coś “ekstra” dla mamy, to jest szansa, że klient wybierze właśnie twoją firmę a nie kwiaciarnię konkurencji. Ale uwaga, nagrodą musiałoby być coś co mamę na prawdę ucieszy, np. kupon na zabieg kosmetyczny albo bezpłatny bukiet kwiatów raz w tygodniu przez miesiąc. Nie bądźcie skąpi w ustalaniu wielkości nagród, bo jeśli nie będą atrakcyjne, to nie zachęcą nikogo lub niewiele osób! Informacja o konkursie może znaleźć się na banerze reklamującym Dzień Matki czy na ulotkach wysyłanych w mailingu i umieszczanych na profilach społecznościowych.

Mam nadzieję, że zaproponowane pomysły marketingowe przypadną wam do gustu, a w Dniu Matki zrobicie dobry biznes. Powodzenia! Zawsze możecie napisać do mnie jak wam poszło i co zrobiliście, aby wasza kwiaciarnia na nowo zabłyszczała.

O autorze

Janusz Błaszczyk

Współzałożyciel i Redaktor Naczelny forumkwiatowe.pl - portalu dla florystów i nie tylko. Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego. Z florystyką związany od 1989 roku. Na stałe mieszka i pracuje w Krakowie... Więcej o autorach ForumKwiatowe.pl...