Wystawiennictwo to temat wciąż traktowany po macoszemu. A tak naprawdę znając zasady komponowania jesteście w stanie szybko sobie z tym poradzić.
Oto kilka zasad, którymi warto się kierować by uzyskać spójną kompozycję.
1. Dbaj o czystość.
Czystość w znaczeniu dosłownym – tu chyba nie trzeba wyjaśniać dlaczego schludny wygląd działa na korzyść naszego biznesu. Z drugiej strony czystość można rozumieć jako wizualną przejrzystość. Jeśli uda nam się stworzyć klarowny i czysty efekt, to klient zdecydowanie łatwiej będzie mógł dostrzec co mu oferujemy i dokonać wyboru. Będzie też postrzegać nas jako profesjonalistów.
2. Podejmij decyzję: symetria czy asymetria?
Układ symetryczny jest spokojniejszy i bardziej statyczny. Przeciwległe strony można porównać do lustrzanego odbicia – ilość elementów oraz ich wielkość jest podobna. Z kolei kompozycja asymetryczna pozwala uzyskać bardziej dynamiczny i intrygujący efekt. Trzeba jednak pamiętać, że jest ona trudniejsza w wykonaniu. Jeżeli decydujemy się na przesunięcie akcentu na jedną z połówek wystawy, to musimy znaleźć pomysł na optyczne wyważenie całości.
3. Obierz temat przewodni: kolor, kształt, pora roku, powierzchnia.
Temat przewodni pozwoli zachować spójność i uniknąć efektu bałaganu. Jest też jasnym komunikatem mówiącym o tym, co aktualnie mamy do zaoferowania. Zachęcam do eksperymentów z nietypowymi tematami. Na przykład powierzchnia – jaka może być? Szorstka, gładka, błyszcząca… Zestawcie ze sobą przedmioty o ciekawych powierzchniach, a efekt może Was zaskoczyć 🙂
4. Stwórz punkt fokusowy.
Czyli element, na którym ma się skupić uwaga klienta, który poświęca od 3 do 8 sekund na zapoznanie się z witryną sklepu. Tyle mamy czasu by zachęcić go do wstąpienia do środka. To bardzo mało, dlatego projektując wystawę trzeba wiedzieć, który element kompozycji będzie grał rolę naszego magnesu.
5. Pamiętaj o proporcjach.
Projektując witrynę musisz zaplanować, które elementy w niej umieścisz. Dobierz je w taki sposób, aby harmonizowały ze sobą nie tylko rozmiarem, ale i kolorem czy kształtem. Dobrze dobrane stworzą zgraną całość.
6. Używaj małych i dużych elementów.
W każdej kwiaciarni znajdą się mniejsze i większe produkty – kwiaty, donice, bibeloty. Połączenie elementów o różnej wielkości pozwoli na lepsze zagospodarowanie przestrzeni i uzyskanie ciekawszego efektu wizualnego. Użycie większych elementów zadziała wyciszająco i ograniczy efektu bałaganu, który mógłby się pojawić w przypadku dużej ilości małych przedmiotów. z kolei dla klientów będzie to informacja, że można tu wydać mniej lub więcej pieniędzy – kupić jakiś drobiazg albo coś konkretnego.
7. Stosuj powtórzenia, rytm i grupowania.
Grupowanie to świetny manewr, który potrafi sprawić, niczym magiczna różdżka, że niektóre produkty się sprzedają a inne nie. W przypadku wystawiennictwa zdecydowanie sprawdza się hasło: w grupie siła. Nie należy jednak przesadzać, aby nie zaburzyć harmonii całości. Z kolei powtórzenie elementów pozwala na uzyskanie efektu spójności i pojawienie się rytmu, który może być bardziej lub mniej regularny.
8. Ogranicz różnorodność i drobnicę.
Pozwoli to uniknąć bałaganu i chaosu, które nie przyciągają uwagi, nie zachęcają do wejścia, za to nasuwają negatywne skojarzenia odnośnie umiejętności właściciela takiej kwiaciarni. Pamiętajcie: witryna ma wielką siłę oddziaływania. To od Was zależy czy wykorzystacie ją pozytywnie, czy pozwolicie by skutecznie odstraszała klientów.
Proste prawda? Więc do dzieła.