Wystawiennictwo to temat wciąż traktowany po macoszemu. A tak naprawdę znając zasady komponowania jesteście w stanie szybko sobie z tym poradzić.
Oto kilka zasad, którymi warto się kierować by uzyskać spójną kompozycję.

wystawiennictwo-w-kwiaciarni

 

1. Dbaj o czystość.
Czystość w znaczeniu dosłownym – tu chyba nie trzeba wyjaśniać dlaczego schludny wygląd działa na korzyść naszego biznesu. Z drugiej strony czystość można rozumieć jako wizualną przejrzystość. Jeśli uda nam się stworzyć klarowny i czysty efekt, to klient zdecydowanie łatwiej będzie mógł dostrzec co mu oferujemy i dokonać wyboru. Będzie też postrzegać nas jako profesjonalistów.

2. Podejmij decyzję: symetria czy asymetria?
Układ symetryczny jest spokojniejszy i bardziej statyczny. Przeciwległe strony można porównać do lustrzanego odbicia – ilość elementów oraz ich wielkość jest podobna. Z kolei kompozycja asymetryczna pozwala uzyskać bardziej dynamiczny i intrygujący efekt. Trzeba jednak pamiętać, że jest ona trudniejsza w wykonaniu. Jeżeli decydujemy się na przesunięcie akcentu na jedną z połówek wystawy, to musimy znaleźć pomysł na optyczne wyważenie całości.

3. Obierz temat przewodni: kolor, kształt, pora roku, powierzchnia.
Temat przewodni pozwoli zachować spójność i uniknąć efektu bałaganu. Jest też jasnym komunikatem mówiącym o tym, co aktualnie mamy do zaoferowania. Zachęcam do eksperymentów z nietypowymi tematami. Na przykład powierzchnia – jaka może być? Szorstka, gładka, błyszcząca… Zestawcie ze sobą przedmioty o ciekawych powierzchniach, a efekt może Was zaskoczyć 🙂

4. Stwórz punkt fokusowy.
Czyli element, na którym ma się skupić uwaga klienta, który poświęca od 3 do 8 sekund na zapoznanie się z witryną sklepu. Tyle mamy czasu by zachęcić go do wstąpienia do środka. To bardzo mało, dlatego projektując wystawę trzeba wiedzieć, który element kompozycji będzie grał rolę naszego magnesu.

5. Pamiętaj o proporcjach.
Projektując witrynę musisz zaplanować, które elementy w niej umieścisz. Dobierz je w taki sposób, aby harmonizowały ze sobą nie tylko rozmiarem, ale i kolorem czy kształtem. Dobrze dobrane stworzą zgraną całość.

6. Używaj małych i dużych elementów.
W każdej kwiaciarni znajdą się mniejsze i większe produkty – kwiaty, donice, bibeloty. Połączenie elementów o różnej wielkości pozwoli na lepsze zagospodarowanie przestrzeni i uzyskanie ciekawszego efektu wizualnego. Użycie większych elementów zadziała wyciszająco i ograniczy efektu bałaganu, który mógłby się pojawić w przypadku dużej ilości małych przedmiotów. z kolei dla klientów będzie to informacja, że można tu wydać mniej lub więcej pieniędzy – kupić jakiś drobiazg albo coś konkretnego.

7. Stosuj powtórzenia, rytm i grupowania.
Grupowanie to świetny manewr, który potrafi sprawić, niczym magiczna różdżka, że niektóre produkty się sprzedają a inne nie. W przypadku wystawiennictwa zdecydowanie sprawdza się hasło: w grupie siła. Nie należy jednak przesadzać, aby nie zaburzyć harmonii całości. Z kolei powtórzenie elementów pozwala na uzyskanie efektu spójności i pojawienie się rytmu, który może być bardziej lub mniej regularny.

8. Ogranicz różnorodność i drobnicę.
Pozwoli to uniknąć bałaganu i chaosu, które nie przyciągają uwagi, nie zachęcają do wejścia, za to nasuwają negatywne skojarzenia odnośnie umiejętności właściciela takiej kwiaciarni. Pamiętajcie: witryna ma wielką siłę oddziaływania. To od Was zależy czy wykorzystacie ją pozytywnie, czy pozwolicie by skutecznie odstraszała klientów.

Proste prawda? Więc do dzieła.

wystawiennictwo-w-kwiaciarni1

wystawiennictwo-w-kwiaciarni-2

wystawiennictwo-w-kwiaciarni-3

wystawiennictwo-w-kwiaciarni-4

O autorze

Katarzyna Greta Grondkowska

Dyplomowana Mistrzyni Florystyki, właścicielka szkoły florystycznej Gretaflowers. Od wielu lat działam na rynku polskim szkoląc kolejne pokolenia. Na swojej ścieżce rozwoju florystycznego czerpałam z doświadczeń i mądrości moich nauczycieli. Andreas Faber, Gregor Lersch, Robert Miłkowski, Mariola Miklaszewska, Doreen Sider to moi przewodnicy w drodze do miejsca, w którym aktualnie jestem. Gretaflowers Szkoła Florystyczna to nie tylko szkoła, nie tylko kursy, nie tylko miejsce zdobywania wiedzy, ale także spotkanie z człowiekiem, wymiana doświadczeń, dzielenie się rozwiązaniami.