W ubiegły weekend 27-29 lipca 2018 roku w Krakowie Muzeum Narodowe otworzyło swoje podwoje dla POLSKICH FLORYSTÓW. Tym spektakularnym wydarzeniem portal Forum Kwiatowe uczcił jubileusz dziesięciolecia swojej pracy.
Kiedy prawie dwa lata temu o swoim pomyśle połączenia sztuki i florystycznego kunsztu powiedział mi redaktor Janusz Błaszczyk od razu pomyślałam o Domu Józefa Mehoffera. Niezwykła postać tego krakowskiego artysty Młodej Polski jest nam kwiaciarzom szczególnie bliska. Pośród dorodnych, brzemiennych w owoce drzew i różnobarwnych kwiatów przebywają szczęśliwi ludzie – to opis najbardziej znanego obrazu artysty Dziwny Ogród. Mehoffer bowiem oprócz działalności z zakresu sztuk plastycznych żywo interesował się ogrodnictwem, dla przyjaciół projektował ogrody, rabaty, kwietniki i klomby. Kiedy w 1907 roku kupił dwór w podkrakowskiej Jankówce, przez 10 lat z pasją upiększał otaczającą go przestrzeń. Ogrodnik Mehoffer, jak wszędzie tak i w dziedzinie sztuki ogrodowej był wyjątkowo rzetelny. Stworzył niezwykły ogród, który potem wiele razy malował, i nie tylko faza pełnego rozkwitu tego miejsca była dla niego inspiracją. Portretował czas budzenia się i zamierania przyrody. Utrwalał piękno roślin, czuły na ich zmienność, w różnych porach roku. Kiedy Mehoffer przeniósł się na powrót do Krakowa, z tęsknoty za przyrodą, szybko zakupił kamienicę z ogrodem przy ulicy Krupniczej, gdzie przeprowadził się w 1936 roku. To szczególnie bliskie nam miejsce, bo rewitalizacją ogrodu zajmowała się pod koniec ubiegłego stulecia dr Zofia Malinowska z Uniwersytetu Rolniczego. Dziś w tym miejscu znajduje się oddział Muzeum Narodowego w Krakowie – Dom Józefa Mehoffera.
Magdalena Kaczmarek-Sidor (dyrektor artystyczna pojektu), Janusz Błaszczyk(ForumKwiatowe.pl), Dr hab. Bożena Pawłowska (Katedra Roślin Ozdobnych UR w Krakowie). Fot. Marcin Chruściel
Wernisaż wystawy Kwiaty i Sztuka, fot. Marcin Chruściel
Wernisaż wystawy Kwiaty i Sztuka, fot. Marcin Chruściel
Wernisaż wystawy Kwiaty i Sztuka, fot. Marcin Chruściel
Wernisaż wystawy Kwiaty i Sztuka, fot. Marcin Chruściel
Dzięki uprzejmości władz Muzeum Narodowego i wielkiej pomocy kierownika oddziału pani Elżbiety Hyży, wybrano 12 prac muzealnych, które zostały zinterpretowane aranżacjami kwiatowymi przez dwunastu zaproszonych przez portal florystów z różnych rejonów kraju. Dyrektorem artystycznym wydarzenia była pani Magdalena Kaczmarek-Sidor. Floryści odnieśli się do tematyki dzieł w różnorodny sposób. Najważniejszym środkiem wyrazu stały się barwy użytych kwiatów nawiązujące nie tylko do atmosfery dzieł, ale także do ich kompozycji. Ciekawym zabiegiem zastosowanym przez niektórych twórców było wydobycie istotnego szczegółu dzieła i przedstawienie go za pomocą materiałów z warsztatu florysty. Inni weszli w jeszcze głębszy dialog z obrazem i dopełnili go swoją floralną fantazją. Nie mniej udane były nawiązania do form przedstawionych na obrazach czy też całych układów witrażowych, widać było w tym rozmach współczesnej florystyki i różne ścieżki jej poszukiwań. Wszystkie interpretacje były ciekawe i wzbudzały wiele emocji pośród zwiedzających, zwłaszcza, ze dobór roślin, które zostały użyte przyciągał oryginalnością.
Dwanaście unikatowych duetów – kompozycje prezentowane obok dzieł – można było podziwiać w Krakowie przez cały weekend. Jolanta Supel zinterpretowała Portret żony (na letnim mieszkaniu) namalowany w 1904 roku, Agnieszka Błaszczyk wykonała kompozycję do jednej ze wspaniałych kreacji mistrza Portret żony artysty z 1913 roku, a Marek Kucharski do Portretu Celiny Sarowej (1919), żony znanego wiceprezydenta Krakowa. Czerwona parasolka powstała w 1917 roku, stała się inspiracją do pracy Joanny Kiedacz. Na obrazie dobrze widoczna jest słynna „terasa kwiatowa”, barwna, efektowna, znana z wielu obrazów powstałych we wspomnianej wcześniej Jankówce.
Katarzynie Grecie Szymkowiak przypadł do interpretacji witraż TRZY MUZY, a Zbyszkowi Dziwulskiemu także witraż WIARA, NADZIEJA, MIŁOŚĆ z kaplicy grobowej Grauerów w Opawie (1901), którego replika znajduje się w muzeum.
Józef Mehoffer wykonał liczne polichromie, m in. Skarbca Wawelskiego, Katedry Ormiańskiej we Lwowie, a także Katedry w Turku. Hubert Lamański miał okazję wykonać florystyczną interpretację Kwiatów (1901), natomiast Małgorzata Szwagiel Aniołów z gwiazdami (1901) (w muzeum znajdują się kartony do polichromii skarbca Wawelskiej Katedry).
Karolina Ładyżyńska–Skrzypek zajęła się interpretacją eksponowanego w muzeum projektu fryzu Natura i Sztuka (1901), który Mehoffer opracował dla Pałacu Sztuki w Krakowie.
Oprócz tego, że Mehoffer był wspaniałym malarzem sztalugowym i „witrażystą” zajmował się także grafiką artystyczną i użytkową, tworzył ilustracje książkowe, plakaty i exlibrisy. Fragment konkursowego projektu kurtyny mistrza do Teatru Miejskiego w Krakowie Józef Mehoffer i Stanisław Wyspiański na wieczornym spacerze ulicami miasta zilustrowała Monika Harlos.
W salonie Domu Mehofferów znajdujemy niewielki obraz Madonna wśród kwiatów, jego interpretacji dokonała Ewa Nowicka. Natomiast nad kominkiem, pośród zdjęć przodków Jadwigi i Józefa Mehofferów właściciele domu umieścili obraz pochodzący z początku XIX wieku, Dama tańcząca z szalem, który był inspiracją do „szalowej” kompozycji wykonanej przez Monikę Kudłacz.
Wernisaż wystawy Kwiaty i Sztuka, fot. Marcin Chruściel
Wernisaż wystawy Kwiaty i Sztuka, fot. Marcin Chruściel
Elżbieta Małgorzata Hyży, Janusz Błaszczyk i Bożena Pawłowska, fot. Marcin Chruściel
Janusz Błaszczyk i Katarzyna Greta Szymkowiak, wernisaż wystawy Kwiaty i Sztuka, fot. Marcin Chruściel
Janusz Blaszczyk i Monika Kudłacz, wernisaż wystawy Kwiaty i Sztuka, fot. Marcin Chruściel
Wernisaż wystawy Kwiaty i Sztuka, fot. Marcin Chruściel
FLORYŚCI. Od lewej w drugim rzędzie: Marek Kucharski, Agnieszka Błaszczyk, Bożena Pawłowska, Katarzyna Greta Szymkowiak, Janusz Błaszczyk, Magdalena Kaczmarek-Sidor, Małgorzata Szwagiel, Joanna Kiedacz, Hubeet Lamański. Od lewej w pierwszym rzędzie: Jolanta Supel, Monika Kudłacz, Karolina Ładyżyńska-Skrzypek, Monika Harlos, Zbigniew Dziwulski. Fot. Marcin Chruściel
Wernisaż wystawy Kwiaty i Sztuka, fot. Marcin Chruściel
Grażyna Lipiak – firma Chrysal i Joanna Kozłowska – viceprezes zarządu Warszawskiego Rolno-Spożywczego Rynku Hurtowego SA w Broniszach, fot. Marcin Chruściel
Marek Janczy – prezes zarządu Poczta Kwiatowa Sp. z o. o. i Janusz Błaszczyk, fot. Marcin Chruściel
Partnerzy wystawy Kwiaty i Sztuka – od lewej stoją: Bernard van Horssen (VHV Flowers and Greens), Grażyna Lipiak (Chrysal), Małgorzata Bukalska (Polska Szkoła Florystyczna), Janusz i Julia Błaszczyk (ForumKwiatowe.pl). Od lewej w pierwszym rzędzie: Anna Rajewska (NDIO-Flora), Joanna Kozłowska (Warszawski Rolno-Spożywczy Rynek Hurtowy SA w Broniszach), Joanna Kotwicz-Gilewska (Targi Green Days – Międzynarodowe Dni zieleni 2019 w Centrum Targowo-Kongresowym Ptak), Marek Janczy (Poczta Kwiatowa Sp. z o. o.), Magdalena Kaczmarek-Sidor (dyrektor artystyczna wystawy). Fot. Marcin Chruściel
Zrealizowany projekt nazwaliśmy “Kwiaty i Sztuka”, bowiem to wyjątkowe spotkanie żywych roślin i feerii kwiatowych barw z dziełami sztuki. Mam nadzieję, że to spektakularne wydarzenie będzie początkiem nowych, nieszablonowych i interdyscyplinarnych działań podejmowanych w naszym kraju.
Gratuluję portalowi Forum Kwiatowe pomysłu i przeprowadzenia tego projektu, gratuluję florystom interesujących interpretacji i uczestnictwa w tym wydarzeniu.
Profesor Józef Mehoffer kochał naturę, uwielbiał rośliny, malował ogrody, pejzaże, martwe natury z kwiatami i same kwiaty. Co ważne, swoją wiedzę o roślinach czerpał nie tylko z przyrody, w jego bibliotece znajdowały się cenne książki poświęcone tej tematyce.
Jestem pewna, że byłby bardzo szczęśliwy i zadowolony z efektów naszych działań twórczych.
Dr hab. Bożena Pawłowska
Katedra Roślin Ozdobnych UR w Krakowie
PARTNERZY GŁÓWNI:
PARTNERZY:
Linki do zdjęć prac florystycznych:
Wspaniała przygoda, spore wyzwanie – wrażenia po wystawie Kwiaty i Sztuka (cz.1)
Wspaniała przygoda, spore wyzwanie – wrażenia po wystawie Kwiaty i Sztuka (cz.2)
Wspaniała przygoda, spore wyzwanie – wrażenia po wystawie Kwiaty i Sztuka (cz.3)