Dziś prezentujemy sylwetki czterech kolejnych florystów, którzy współtworzyli wystawę z okazji X-lecia ForumKwiatowe.pl pt.“Kwiaty i Sztuka”, która odbyła się w Domu Józefa Mehoffera – Oddziale Muzeum Narodowego w Krakowie. Zobaczcie jak Zbigniew Dziwulski, Małgorzata Szwagiel, Hubert Lamański i Joanna Kiedacz podeszli do tematu interpretacji obrazów Mehoffera.
Wiara, nadzieja i miłość Zbigniewa Dziwulskiego
Zbigniew Dziwulski, fot. Marcin Chruściel
Na wstępie gratuluję twórcom tego przedsięwzięcia idei polączenia aranżacji roślinnych z dziełami J. Mehoffera. Dziękuję za zaproszenie do uczestniczenia w tej wystawie. To był zaszczyt i wyróżnienie znaleźć się pośród osób współtworzących koncepcję “Kwiaty i Sztuka”.
Pomysł na interpretację nie był tym pierwszym, to była kolejna, trzecia wersja. Acz we wszystkich był ważny kształt – strzelistość typowa dla gotyku i neogotyku. Do tego właśnie stylu nawiązał Józef Mehoffer w witrażu: “Wiara, Nadzieja, Miłość”. Mehoffer wyobraził na nim przejście duszy ludzkiej do wieczności. Przejście to przedstawiłem w kolorystyce, w przenikaniu się roślin, w ich przechodzeniu i wychodzeniu z ram tego przestrzennego witrażu. Odpowiednio połączone i pomalowane na czarno patyki derenia tworzyły nawiązanie do czarnych ram witrażu, a sama konstrukcja przypominała sklepienie krzyżowo-żebrowe stosowane właśnie w stylu gotyckim.
Wielobarwność oraz urozmaicony materiał roślinny (min: glorioza, asklepias, zantedeschia, craspedia, owoce dzikiej róży, klematis, scabiosa, oxypetalum, dalia, cosmos, pelargonia, liscie żurawki, limonium) miały kusić i przyciągać oko widza. Celem był trójwymiarowy barwny, żywy witraż z przenikającymi się roślinami, wychodzącymi z ram jakby w kierunku widza.
Dla mnie osobiście tytuł witrażu jest symboliczny: wiara w to co się robi z miłości, daje nadzieję na spełnienie w życiu i uśmiech.
Zbigniew Dziwulski
Zbigniew Dziwulski jest historykiem z wykształcenia, a także absolwentem kierunku florystyka w Szkole Policealnej Pracowników Służb Społecznych w Lublinie. Od 2014r. prowadzi Kwiaciarnię Grasz w zielone? w Lublinie. Uczestnik III Krajowych Mistrzostw Florystycznych Regionu Lubelskiego. Hobbystycznie pilot wycieczek. Kwiaty to dla niego dobra energia życiowa i pasja, którą stara się ciągle rozwijać.
Interpretacja florystyczna
witraża “Wiara, Nadzieja, Miłość” – repliki z kaplicy grobowej Grauerów w Opawie, fot. Marcin Chruściel
Interpretacja florystyczna
witraża “Wiara, Nadzieja, Miłość” – repliki z kaplicy grobowej Grauerów w Opawie, fot. Marcin Chruściel
Interpretacja florystyczna
witraża “Wiara, Nadzieja, Miłość” – repliki z kaplicy grobowej Grauerów w Opawie, fot. Marcin Chruściel
Małgorzata Szwagiel wśród Aniołów i Gwiazd
Małgorzata Szwagiel, fot. Marcin Chruściel
To zaszczyt i wyróżnienie znaleźć się w gronie 12 florystów mogących zmierzyć się z interpretacją florystyczną dzieł wybitnego malarza i rysownika Młodej Polski Józefa Mehoffera. Po zapoznaniu się z koncepcją wystawy oraz rozmową z dyrektorem artystycznym wystawy Panią Magdaleną Kaczmarek-Sidor przydzielone zostało mi dzieło Mistrza Mehoffera pt.”Anioły z gwiazdami”, karton do polichromii skarbca katedry na Wawelu. Pierwsza myśl o tym jak nawiązać do interpretowanego dzieła to stworzenie skrzydeł, na których zaprezentowane zostanie piękno kwiatów współgrających z kolorystyką dzieła.
Zastosowałam technikę powertexu, która pozwoliła mi na uzyskanie zamierzonego efektu przy formowaniu skrzydeł. Użycie drutu biżuteryjnego pozwoliło na wyeksponowanie roślin użytych do pracy: piękna glorioza, craspedia, anthurium, krokosmia, przegorzan, dalia, eszeweria, zantedeschia, clematis i róża. Florystyczne odwzorowanie pracy artysty było dla mnie wyzwaniem, a zarazem nowym doświadczeniem, które pozwala nam florystom zmierzyć się z projektami aranżacji florystycznych nie wykonywanymi na co dzień.
Bardzo dziękuję za zaproszenie Julii i Januszowi Błaszczyk z ForumKwiatowe.pl oraz partnerom wydarzenia: Hurtowni Kwiatów “Róża i VHV Flowers and Greens Polska.
Szczególne podziękowania dla Florystyka Studia Podyplomowe Uniwersytet Rolniczy w Krakowie – sponsorowi kwiatów do mojej pracy.
Dziękuję moim koleżankom i kolegom florystom za wspólnie spędzony czas i emocje jakie towarzyszyły tej wystawie: Agnieszce Błaszczyk, Zbigniewowi Dziwulskiemu, Monice Harlos, Joannie Kiedacz, Markowi Kucharskiemu, Monice Kudłacz, Hubertowi Lamańskiemu, Karolinie Ładyżyńskiej- Skrzypek, Ewie Nowickiej, Jolancie Supel i Katarzynie Grecie Szymkowiak.
Małgorzata Szwagiel
Małgorzata Szwagiel – Mistrz Florystyki i absolwentka Studiów Podyplomowych Florystyka w Krakowie (2016). Zdobyła tytuł Drugiego Vice Mistrza Krajowych Florystycznych Mistrzostw Regionów 2017 Stowarzyszenia Florystów Polskich. Jest członkiem Stowarzyszenia Florystów Polskich i Podkarpackiego Klubu Florystów przy SITO Rzeszów. Jest uczestniczką i asystentką wielu pokazów i imprez florystycznych.
Interpretacja florystyczna obrazu “Anioły z gwiazdami” (Karton do polichromii skarbca katedry na Wawelu.) fot. Marcin Chruściel
Fragment interpretacji florystycznej obrazu “Anioły z gwiazdami” (Karton do polichromii skarbca katedry na Wawelu.) fot. Marcin Chruściel
Fragment interpretacji florystycznej obrazu “Anioły z gwiazdami” (Karton do polichromii skarbca katedry na Wawelu.) fot. Marcin Chruściel
Hubert Lamański i Kwiaty
Hubert Lamański, fot. Marcin Chruściel
Witraże, ogrody, kobiety i kapelusze tak w pierwszym momencie kojarzy mi się malarstwo Józefa Mehoffera. Mimo, że nie jestem znawcą sztuki malarskiej podjąłem wyzwanie zaprezentowania pracy florystycznej inspirowanej dziełami Artysty. „Kwiaty” – bo ten obraz miałem zaszczyt interpretować, od samego początku zwrócił moją uwagę. Trudny do interpretacji, ale zarazem łatwy w odbiorze – pomyślałem. Zadawałem sobie pytanie niczym „być albo nie być” – interpretować dosłownie, czy zupełnie abstrakcyjnie. W końcu dusza florysty postanowiła, że należy dać coś od siebie, stworzyć coś, co będzie zapadać w pamięć, coś co choć troszkę dotknie kunsztu „naszego Gospodarza – Wielkiego Artysty”. Kolorystyka i sam motyw dzieła – bardzo określony – dawał niezbyt wiele możliwości interpretacyjnych. Dlatego, nie porzucając tematu, postanowiłem stworzyć formę, która będzie odzwierciedlać wszystkie zaobserwowane przez mnie mikro i makro szczegóły oryginału. Kolor – od czerni przez brąz, beż aż do cynobru oraz układ kalejdoskopowy zastąpiłem mozaikowo ułożonymi fragmentami drewna, co stanowiło serce mojej pracy. Użyte rośliny oraz suszone dodatki odzwierciedlały kolorystykę obrazu. Całą resztę ukryłem we wnętrzu kompozycji – zachęcam do poszukiwania wszystkich szczegółów.
Hubert Lamański
Hubert Lamański jest mistrzem florystyki po kursie mistrzowskim w Akademii Marioli Miklaszewskiej, posiada też tytuł mistrza z izby rzemieślniczej. Pierwszym znaczącym wydarzeniem w jego karierze było ukończenie pierwszej edycji Studiów Podyplomowych Florystyka na Uniwersytecie Rolniczym w Krakowie. Od 8 lat prowadzi firmę florystyczną realizując kilka projektów, które łącznie tworzą Flower Land. Jest to Pracownia Florystyczna Flower Land (stacjonarna kwiaciarnia), Artszkolenia.pl (dział szkoleń florystycznych), Smartwedding (niedawno powstała marka ślubna) oraz Flowerexpress, czyli dział wysyłek kwiatów i dekoracji na każdą okazję. Wydał edukacyjną książkę “Kwiatowe Dekoracje”, przedstawiając krok po kroku realizacje autorskich kompozycji. Jego prace zamieszczono w jubileuszowej edycji International Floral Art.
Interpretacja florystyczna obrazu “Kwiaty” (Karton do polichromii skarbca katedry na Wawelu.) fot. Marcin Chruściel
Interpretacja florystyczna obrazu “Kwiaty” (Karton do polichromii skarbca katedry na Wawelu.) fot. Marcin Chruściel
Fragment interpretacji florystycznej obrazu “Kwiaty” (Karton do polichromii skarbca katedry na Wawelu.) fot. Marcin Chruściel
Fragment interpretacji florystycznej obrazu “Kwiaty” (Karton do polichromii skarbca katedry na Wawelu.) fot. Marcin Chruściel
Joanna Kiedacz z Czerwoną Parasolką
Joanna Kiedacz, fot. Marcin Chruściel
“Czerwona parasolka” to moim zdaniem jeden z ciekawszych obrazów Józefa Mehoffera. Artysta uwiecznił na płótnie dwa bardzo ważne aspekty w jego życiu i twórczości – swoją muzę, żonę Jadwigę siedzącą pod czerwona parasolką w ich podkrakowskim ogrodzie – miejscu, które było dla niego źródłem inspiracji. Patrząc na obraz, w pierwszej kolejności uwagę zwraca intensywna czerwień parasolki, która kontrastuje z delikatną zielenią ogrodu. Podstawę mojej konstrukcji stanowi forma na kształt odwróconej parasolki. W mojej interpretacji chciałam, aby odbiorca w pierwszym kontakcie z pracą zwrócił uwagę na parasolkę. Moim zamierzeniem było, aby oglądający dopiero podchodząc bliżej zaczął odkrywać kolejne elementy pracy, czyli jej wnętrze. Kompozycja kwiatowa w środku odwróconej parasolki ma nawiązywać do ogrodu – kwiaty nie wychodzą poza granicę konstrukcji, tak jak rośliny w ogrodzie, przyroda zamknięta w określonej przestrzeni.
Joanna Kiedacz
Joanna Kiedacz jest dyplomowaną florystką od 2016 roku. Ukończyła Ogrodnictwo (specjalność: Rośliny Ozdobne) na Uniwersytecie Rolniczym w Krakowie. Tytuł florysty zdobyła na studiach podyplomowych Florystyka na UR. Brała udział w II oraz III Krajowych Mistrzostwach Florystycznych Regionów. Zdobyła pierwsze miejsce w konkursie organizowanym przez firmę VHV Flowers and Greens na najpiękniejszą kompozycję kwiatową. Od ponad 7 lat zarządza krakowską Kwiaciarnią Krokusik jako główny florysta. Uwielbia pracę z roślinami. Specjalizuje się w bukietach. Chętnie uczestniczy we wszelkich akcjach związanych z kwiatami.
Interpretacja florystyczna obrazu “Czerwona parasolka”. Fot. Marcin Chruściel
Interpretacja florystyczna obrazu “Czerwona parasolka”. Fot. Marcin Chruściel
Interpretacja florystyczna obrazu “Czerwona parasolka”. Fot. Marcin Chruściel
PARTNERZY GŁÓWNI WYSTAWY:
PARTNERZY:
Linki do pozostałych zdjęć prac florystycznych:
Wspaniała przygoda, spore wyzwanie – wrażenia po wystawie Kwiaty i Sztuka (cz.1)
Wspaniała przygoda, spore wyzwanie – wrażenia po wystawie Kwiaty i Sztuka (cz.3)