Wrocław na przestrzeni lat miał wiele oddolnych inicjatyw, które po latach nieraz urastały do wydarzeń wręcz piramidalnych. Mających ogromny wpływ na kulturę i sztukę nie tylko w samym Wrocławiu, czy Dolnym Śląsku, ale nawet w skali kraju. Przykładem takiego działania jest Wrocławskie Święto Kwiatów, którego fenomen zapoczątkowany w 1961...
Wrocław na przestrzeni lat miał wiele oddolnych inicjatyw, które po latach nieraz urastały do wydarzeń wręcz piramidalnych. Mających ogromny wpływ na kulturę i sztukę nie tylko w samym Wrocławiu, czy Dolnym Śląsku, ale nawet w skali kraju. Przykładem takiego działania jest Wrocławskie Święto Kwiatów, którego fenomen zapoczątkowany w 1961 roku przetrwał aż do początków lat 90. XX wieku.
Jednak mało kto wie, że było przykrywką dla obchodzonego wówczas komunistycznego Święta Odrodzenia Polski. Podczas gdy w uroczystościach organizowanych w innych miastach istotny był pierwiastek polityczny, na Dolnym Śląsku królowały kwiaty, które pozwalały choć na chwilę zapomnieć o szarej codzienności i polityce. Odbywało się ono zawsze 22 lipca i trwało przez trzy dni. Najważniejszym punktem była parada i festyny z licznymi atrakcjami dla mieszkańców Wrocławia. Jego inicjatorem był Lucjan Socha – propagator kultury i sztuki oraz miłośnik kwiatów. A co ciekawe nie doszłoby do skutku, gdyby nie widok przekupek barwiących w pośpiechu białe margaretki na czerwono, by uatrakcyjnić swoje bukiety. To właśnie zachowanie tych pań zirytowało Sochę i stało się impulsem do powstania Święta, które w pamięci wielu niesie ze sobą tylko pozytywne skojarzenia, a jemu dało pretekst do stworzenia wydarzenia, które z szacunkiem odnosiłoby się do kwiatów. Początkowo był to tylko jeden wóz wypełniony kwiatami. Z każdym kolejnym rokiem w związku z ogromnym zaangażowaniem mieszkańców Święto nabierało rozmachu do tego stopnia, że wystawy gromadziły tysiące odwiedzających. To pociągnęło za sobą chęć współorganizacji takich podmiotów jak: muzea, biblioteki i galerie sztuki, a także gospodarstwa i kombinaty ogrodnicze, instytuty naukowe, Towarzystwo Miłośników Róż lub Lilii i wiele innych. Królowały róże, lilie, goździki i liczne gatunki kwiatów polnych zrywanych przez mieszkańców specjalnie na tę okazję.
Kwiaty
stawiano w wazonach, które podarowane przez najlepszych wrocławskich szklarzy
wspaniale komponowały się na stojących w galeriach i kawiarniach kubikach, by w
ten sposób połączył się świat florystyczny ze światem artystycznym. Bo artyści
i graficy mieli niemały wpływ w jego przygotowania. Nie sposób wymienić
wszystkich, ale na pewno warto wspomnieć osoby mające niemały wpływ na rozwój
plakatu we Wrocławiu, czyli takie nazwiska jak: Roman Rosyk, Jan Jaromir
Aleksiun, Eugeniusz Get Stankiewicz, Tadeusz Ciałowicz, czy diwę wrocławskiej
grafiki użytkowej Mirosławę Bernat. Plakaciści swoją drogą, ale pytanie jaki
udział mieli w nim artyści związani z awangardą wrocławską? Niemały! Bo Ci
także angażując się w przygotowania projektowali identyfikację budując wokół
niej nieraz całą scenerię Święta, czego przykładem mogą być liczne dekoracje
parad, czy festynów. Lech Mrożek, Andrzej Dudek-Durer, albo Jan Bortkiewicz to
nazwiska wrocławskiej awangardy, które angażowały się w przygotowania. Było ich
znacznie więcej. Jednak nie sposób wymienić każdego z osobna, co ewidentnie
świadczy o fenomenie zjawiska Wrocławskiego Święta Kwiatów.
Święto swoją drogą, ale trzeba też mieć na uwadze, że było ono niesłychanie wysoko finansowane przez państwo. Wynagrodzenia, które szły w parze były magnesem dla wielu artystów. Mieszkańców z kolei z pewnością przyciągały niecodzienne atrakcje takie jak chociażby zrzucane w tysiącach kwiaty z pokładu samolotu, tworzenie wież kwiatowych, towarzyskie spotkania działkowców o nazwisku Kwiatkowski, pokazy taneczne, czy wyścigi kolarskie.
Reaktywacja Święta zaczęła się w 2017 roku w galerii Dizajn BWA Wrocław, gdzie na wystawie “Kwiaty Polskie” połączono dwie dziedziny – plakat i florystykę. Dwa zagadnienia, których wspólnym mianownikiem jest projektowanie. Towarzyszył temu festyn kwiatowy, który niejako stał się pretekstem do kolejnych edycji. Po tym sukcesie corocznie jest on powtarzany w barze “Czuła jest noc”. Tegoroczna edycja odbyła się 20 lipca i powiększyła się o kolejne punkty. Jak co roku powstał dedykowany specjalnie temu wydarzeniu plakat, który w oparciu o dawne realizacje nawiązywał do projektowej tradycji. Wykład o historii Wrocławskiego Święta Kwiatów przypomniał o jego fenomenie, pokaz archiwalnych zdjęć przywrócił atmosferę tamtych lat, z kolei kiermasz roślin uszczęśliwił niejednego kolekcjonera kwiatów. Jest ono współcześnie stopniowo odtwarzane, tak by ludzie młodszego pokolenia mogli usłyszeć o wrocławskim fenomenie, w którego centralnym punkcie rok w rok stały kwiaty.
Autorzy: Iwona Kałuża, Filip Marek
Filip MAREK – ogrodnik, florysta, nauczyciel i wykładowca. Ukończył ogrodnictwo na Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu oraz studia podyplomowych z zakresu florystyki na SGGW w Warszawie. Wykłada rośliny ozdobne i florystykę we Wrocławiu, Poznaniu i Opolu. Specjalizuje się w roślinnych scenografiach, aranżacjach wnętrz i nasadzeniach miejskich. Szkoli i egzaminuje przyszłych ogrodników, architektów krajobrazu i florystów. Jest autorem cyklu spotkań wokół roślin „Akademia Miejskiego Ogrodnika” (Strefa Kultury Wrocław) oraz kuratorem wystaw o tematyce związanej z historią polskiej florystyki („Kwiaty Polski” galeria Dizajn BWA Wrocław, „Salve!” Instytut Dizajnu w Kielcach). Współpracuje z najważniejszymi polskimi projektantami mody. Nagrodzony przez Prezydenta Wrocławia tytułem „30 kreatywnych” w kategorii kultura/sztuka/dizajn.
Iwona KAŁUŻA – absolwentka historii sztuki Uniwersytetu Wrocławskiego oraz studiów podyplomowych Akademii Dziedzictwa w Krakowie. Na co dzień pełni funkcję producentki w jedynej w Polsce galerii szkła i ceramiki (SIC! BWA Wrocław). Kuratorka wielu wystaw m.in. “Mózgi elektronowe. Elwro i jego plastycy” (galeria Dizajn BWA Wrocław ) czy “Kwiaty Polskie” (galeria Dizajn BWA Wrocław ). Współpracowała kuratorsko m.in. przy wystawie “Salve!” o historii polskiego florysty i ogrodnika W. Salwy (Instytut Dizajnu w Kielcach). W jej polu zainteresowań badawczych jest historia powojennej architektury oraz dizajnu. Z chęcią angażuje się w liczne inicjatywy artystyczno-społeczne prowadząc spacery po Wrocławiu, przygotowując autorskie warsztaty tematyczne dla dzieci i dorosłych oraz inne inicjatywy ( np. Samonośne Uniwersalne Wystawy, warsztaty w Pracowni na Komuny Paryskiej 45, Przesuwanie – vol. 5, vol. 6 na Karłowicach).
Dostarczamy treści dla florystów, właścicieli kwiaciarń i freelancerów. Masz coś do powiedzenia o florystyce i chcesz się tym podzielić z innymi miłośnikami kwiatów? Dowiedz się jak dołączyć do grona autorów. O autorach forumkwiatowe.pl
Informujemy, iż w celu zapewnienia poprawnego i spersonalizowanego działania naszego serwisu internetowego korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies. Dalsze korzystanie z tej strony, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, że zgadzasz się na stosowanie plików cookies. Czytaj więcej na stronie: Polityka prywatności
Ta strona korzysta z plików cookie, aby zapewnić treści dopasowane do Państwa preferencji. Wśród plików cookie są takie, które są niezbędne do działania podstawowych funkcji naszej strony internetowej. Używamy również plików cookie stron trzecich, które pomagają nam analizować i zrozumieć, w jaki sposób korzystają Państwo z tej witryny. Pliki cookie będą przechowywane w przeglądarce użytkownika tej strony tylko za jego zgodą i można nimi zarządzać stosując poniższe ustawienia.
Pliki cookie absolutnie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej. Te pliki cookie anonimowo zapewniają podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony internetowej.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Plik cookie jest zapisujący zgodę użytkownika na pliki cookie w kategorii „Reklama”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Pozostałe pliki cookie to te, które nie zostały zaklasyfikowane do innej kategorii.
Cookie
Duration
Description
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minutes
Ten plik cookie służy do wykrywania pierwszej sesji odsłon użytkownika.
_hjTLDTest
session
Jest używany podczas uruchamiania skryptu Hotjar. Ma to na celu umożliwienie, by pliki cookie (w stosownych przypadkach) mogły być wykorzystywane także przez subdomeny. Po tym sprawdzeniu plik cookie jest usuwany.
Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania odwiedzającym odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Pliki te śledzą odwiedzających na stronach internetowych i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.
Cookie
Duration
Description
__gads
1 year 24 days
This cookie is set by Google and stored under the name dounleclick.com. This cookie is used to track how many times users see a particular advert which helps in measuring the success of the campaign and calculate the revenue generated by the campaign. These cookies can only be read from the domain that it is set on so it will not track any data while browsing through another sites.
__utmz
6 months
Plik cookie ustawiany przez Google Analytics służący do przechowywania źródła ruchu lub kampanii, przez którą odwiedzający dotarł do witryny.
fr
3 months
Plik cookie wykorzystywany w reklamach na Facebooku, stosowany do wyświetlania, pomiaru skuteczności i poprawy adekwatności reklam.Śledzi również zachowanie użytkownika w Internecie na stronach, które mają piksel Facebooka lub wtyczkę społecznościową Facebooka.
GoogleAdServingTest
session
Służy do rejestrowania, jakie reklamy zostały wyświetlone użytkownikowi.
IDE
1 year 24 days
Used by Google DoubleClick and stores information about how the user uses the website and any other advertisement before visiting the website. This is used to present users with ads that are relevant to them according to the user profile.
test_cookie
15 minutes
This cookie is set by doubleclick.net. The purpose of the cookie is to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
This cookie is set by Youtube. Used to track the information of the embedded YouTube videos on a website.
Statystyczne pliki cookie gromadzą anonimowe informacje o tym, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję ze stroną internetową.
Cookie
Duration
Description
__utma
2 years
Służy do rozróżniania użytkowników i sesji. Plik cookie jest tworzony po uruchomieniu biblioteki javascript i nie istnieją istniejące pliki cookie __utma. Plik cookie jest aktualizowany za każdym razem, gdy dane są przesyłane do Google Analytics.
__utmb
30 minutes
The cookie is set by Google Analytics. The cookie is used to determine new sessions/visits. The cookie is created when the JavaScript library executes and there are no existing __utma cookies. The cookie is updated every time data is sent to Google Analytics.
__utmc
session
Plik cookie ustawiany przez Google Analytics i jest usuwany, gdy użytkownik zamyka przeglądarkę. Nie używane w ga.js. Ustawiony dla współdziałania z urchin.js. Historycznie ten plik cookie działał w połączeniu z plikiem cookie __utmb w celu ustalenia nowej sesji / odwiedzin użytkownika.
__utmt
10 minutes
Plik używany do działania Google Analytics "throttle request rate"
_ga
2 years
This cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to calculate visitor, session, campaign data and keep track of site usage for the site's analytics report. The cookies store information anonymously and assign a randomly generated number to identify unique visitors.
_gat
1 minute
This cookies is installed by Google Universal Analytics to throttle the request rate to limit the colllection of data on high traffic sites.
_gid
1 day
Plik cookie instalowany przez Google Analytics. Służy do przechowywania informacji o tym, w jaki sposób odwiedzający korzystają ze strony internetowej i pomaga w tworzeniu raportu analitycznego na temat tego, jak działa witryna. Gromadzone dane obejmują liczbę odwiedzających, źródło, z którego pochodzą, oraz odwiedzone strony w formie anonimowej.
_hjFirstSeen
30 minutes
This is set by Hotjar to identify a new user’s first session. It stores a true/false value, indicating whether this was the first time Hotjar saw this user. It is used by Recording filters to identify new user sessions.
_hjid
1 year
This cookie is set by Hotjar. This cookie is set when the customer first lands on a page with the Hotjar script. It is used to persist the random user ID, unique to that site on the browser. This ensures that behavior in subsequent visits to the same site will be attributed to the same user ID.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minutes
Plik cookie, którego celem jest informowanie Hotjar o tym, czy odwiedzający jest objęty próbkowaniem danych określonym przez limit odsłon tej witryny.
YSC
session
This cookies is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos.