Witam kochani!
Mam dla Was na szybko sklecony materiał z wieczoru inspiracji w Hurtowni Terra. Terra organizuje tego typu wieczory 2 razy w roku, już od kilku lat. W tym roku towarzyszył imprezie konkurs na bukiet ślubny, kilka pokazów i po raz pierwszy warsztaty przybliżające tematykę prezentacji produktów w sklepie i wystaw sklepowych.
Niestety, jak co roku, oświetlenie było bardzo nastrojowe, ale niekorzystne do fotografowania
Ponieważ florysta nie może żyć tylko inspirującymi fotkami, postanowiłam zebrać pożyteczny materiał dotyczący wystaw sklepowych i prezentacji produktów. Święta Bożego Narodzenia tuż, tuż, więc może przyda Wam się kilka wskazówek.
Fragment bukietu ślubnego z konkursu w hurtowni Terra.
Czy to lubimy, czy mniej lubimy robić, jednak wszyscy powinniśmy mieć interesującą wystawę sklepową. Używam specjalnie słowa „interesującą” ponieważ zadbana wystawa sklepowa, czy zgodna z sezonem już nie wystarcza. Właściwa wystawa/ekspozycja sklepowa powinna zawierać tzw. STOP składnik, który spowoduje, że przechodzący klient zatrzyma się przed naszym sklepem.
Wszyscy już chyba zauważyliśmy, że sprzedawanie zza lady odeszło do lamusa. Ogólnie obowiązujący trend to „otwartość”. Tyczy się to nie tylko otwartej przestrzeni sklepu, ale również otwartości sposobu sprzedaży. Klient już nie dokonuje wyboru w obecności sprzedawcy. On tylko płaci u sprzedawcy za produkt. Oczywiście myśląc, że go sam wybrał, ale tak naprawdę to ten produkt wpadł mu w oko dzięki dobrej prezentacji produktów w sklepie 😉 Nie zapominajmy! Niedrogie produkty kupujemy impulsywnie, więc dobrym pomysłem jest posiadanie przed sklepem/przy wejściu produktów „zaczepiajek” czy „na każdą okazję” za kilka zł.
Otwarta przestrzeń sklepowa dotyczy również otwartych wystaw sklepowych. W większości wypadków wystawa/witryna sklepu stanowi równocześnie prezentację produktów w sklepie. Zamknięte wystawy sklepowe są mało zapraszające i często kojarzą się klientom z ekskluzywnymi sklepami. Współczesny klient chce poznać sklep i jego produkty jeszcze przed wejściem do środka.
Obojętne jaki kolor, temat czy produkty wykorzystamy do naszej ekspozycji. Najważniejsze jest, że zaintrygujemy klienta na tyle, by wszedł do naszego sklepu.
Poniżej kilka wskazówek, które mogą Wam pomóc:
- Inspiruj klienta i kreuj tzw. komplety, ponieważ to stymuluje klienta do zakupu więcej niż jednego produktu. Komplety możesz tworzyć na podstawie np.: koloru, stylu, ceny, marki czy wybranej przez Ciebie tematyki.
- Powtarzaj te same produkty ponieważ w grupie oddziałują one silniej na patrzącego.
- Zadbaj by przy kasie lub w pobliżu kasy, na wysokości oczu stały podręczne produkty; np.: odżywki do roślin doniczkowych.
- Zadbaj by ceny były czytelne i dobrze widoczne.
- Keep it simple! Aktualnie obowiązująca reguła to „mniej oznacza więcej”, więc dokonuj zawsze wyborów – w ten sposób unikniesz przeładowania w swojej prezentacji.
- Dbaj by przygotowana wystawa zawsze pasowała do Twojej grupy klientów. Nie za ekskluzywnie w nie ekskluzywnych sklepach i na odwrót.
- Zaprezentowane produkty w witrynie sklepu powinny być zawsze łatwe do znalezienia w sklepie.
- Śledź wystawy sklepowe innych sklepów. Dobre pomysły przenoś do Swojego sklepu, a z błędów wyciągaj wnioski.
- W przypadku prezentacji produktów na tzw. wyspach zadbaj by oglądający klienci i przechodzący obok klienci mieli wystarczająco miejsca do swobodnego poruszania się.
- Aby zaoszczędzić sobie pracy zadbaj by wystawa/prezentacja była jednocześnie magazynem. Zawsze prezentuj/posiadaj na wystawie kilka tych samych produktów.
- Na wystawach w których klienci mogą sami dotykać i przestawiać produkty nie jest wskazane używanie elementów takich jak np.: sztuczny śnieg. Po całym dniu przestawiania wygląda wszystko mało estetycznie.
- Przygotowaną wystawę oglądaj zawsze z odległości. Czasem może się okazać, że ostateczny efekt wygląda inaczej niż z bliska.
Zatem do dzieła i powodzenia! Zapraszam do forumowego Albumu, gdzie wkrótce będzie można zobaczyć min. zdjęcia z konkursu bukietów ślubnych z hurtowni Terra.
do usłyszenia!
Anka