Pandemia COVID-19 silnie wpłynęła na rynek kwiatów i roślin powodując straty na każdym poziomie biznesu – od kwiaciarni po producentów, od mikro firm po duże przedsiębiorstwa. Liczenie strat jeszcze się nie skończyło i nie wiadomo też co przyniosą kolejne miesiące: czy rynek szybko wróci do stanu sprzed pandemii czy...
Pandemia COVID-19 silnie wpłynęła na rynek kwiatów i roślin powodując straty na każdym poziomie biznesu – od kwiaciarni po producentów, od mikro firm po duże przedsiębiorstwa. Liczenie strat jeszcze się nie skończyło i nie wiadomo też co przyniosą kolejne miesiące: czy rynek szybko wróci do stanu sprzed pandemii czy może czekają nas kolejne ograniczenia związane z drugą falą zakażeń?
Na te pytania trudno dzisiaj znaleźć jednoznaczną odpowiedź. Dziś cieszymy się z przynajmniej częściowego zniesienia ograniczeń, które pozwoliło na otwarcie kwiaciarń. Gorzej wygląda branża weselna, która tkwi w stagnacji zamiast osiągnąć przewidywane w tym roku rekordowe obroty. Koronawirus zakłócił funkcjonowanie rynku już na początku marca i do dzisiaj nie znamy jego rzeczywistego wpływu na sytuację ekonomiczną przedsiębiorstw w całej branży. W związku z tą nową, trudną sytuacją cztery organizacje (Union Flowers, ENA, AREFLH i Copa Cogeca) reprezentujące różne segmenty tego sektora w Unii Europejskiej połączyły działania aby zmierzyć wpływ ekonomiczny COVID-19 podczas szczytu kryzysu związanego z pandemią w marcu i kwietniu 2020.
Jakie straty poniosła branża kwiatowa w Europie?
W maju otrzymano dane z 17 krajów Unii Europejskiej. Posłużyły one do stworzenia raportu, w którym podano informacje na temat strat branży kwiatowej. Wyniosły one około 4,12 mld EUR w marcu i kwietniu 2020 r. Raport obejmuje cztery sektory: kwiaty cięte, rośliny doniczkowe, cebule i zasoby szkółkarskie. W sektorze roślin cebulowych straty wyniosły 72 miliony Euro, firmy z branży kwiatów ciętych straciły ponad miliard Euro (1 065 000 000 Euro), podobnie jak szkółki (1 131 000 000 Euro), wartościowo największe straty odnotowane w sektorze roślin doniczkowych, bo prawie dwa miliardy Euro (1 852 000 000 Euro).
Ten pierwszy szacunek wyraźnie pokazuje brutalny wpływ pandemii na rynek roślin. Autorzy raportu stwierdzili, że straty te nigdy nie zostaną odzyskane, zostały one nieodwracalnie poniesione przez tysiące unijnych firm z sektora kwiatów i roślin. Niestety dotychczas nie widać jednolitej, skoordynowanej reakcji ze strony rządów poszczególnych krajów Unii, tym bardziej podkreśla się potrzebę bardziej znaczącego i bezpośredniego wsparcia finansowego dla tego sektora. Pandemia sprawiła, że wiele branż zamarło, czy rynek kwiatowy może liczyć w tej sytuacji na wsparcie?
Cztery wspomniane organizacje jeszcze w czerwcu zwróciły się w tej sprawie do DG AGRI, dyrekcji generalnej Komisji odpowiedzialnej za politykę UE w dziedzinie rolnictwa. Opierając się na kluczowych informacjach z badania, przedstawiciele sektora podkreślili, że do tej pory brak wsparcia finansowego na poziomie UE nie zapewnił wystarczających warunków dla rentowności produkcji i struktur rynkowych w całej UE. „Sytuacja rynkowa jest daleka od normalizacji i pomimo ponownego rozpoczęcia działalności w większości krajów UE perspektywy dla tego sektora w całej Unii są niepewne. Skoordynowane wsparcie finansowe jest konieczne aby zachować integralność jednolitego rynku UE i zapewnić zrównoważone warunki działalności w całej Unii bez ryzyka zakłóceń wynikających z konkurencji na rynku ”- nalegali przedstawiciele sektora.
Komisja Europejska, pomimo dostrzeżenia faktu, że sektor kwiatów i roślin najbardziej (w całym sektorze rolnictwa) ucierpiał wskutek kryzysu związanego z COVID-19, skierował przedstawicieli czterech branż do poszukiwania wsparcia na poziomie krajowym z przyszłych funduszy unijnych, argumentując, że budżet unijny na rolnictwo sam nie może zostać wykorzystany do zapewnienia bezpośredniego wsparcia dla tych branż lub jakichkolwiek innych w sektorze rolnictwa. To jednak nie koniec rozmów na ten temat: spotkanie podsumowujące z Komisją Europejską zostało zaplanowane na koniec roku, aby dokonać podsumowania sytuacji w perspektywie całego roku 2020.
Dostarczamy treści dla florystów, właścicieli kwiaciarń i freelancerów. Masz coś do powiedzenia o florystyce i chcesz się tym podzielić z innymi miłośnikami kwiatów? Dowiedz się jak dołączyć do grona autorów. O autorach forumkwiatowe.pl
Informujemy, iż w celu zapewnienia poprawnego i spersonalizowanego działania naszego serwisu internetowego korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies. Dalsze korzystanie z tej strony, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, że zgadzasz się na stosowanie plików cookies. Czytaj więcej na stronie: Polityka prywatności
Ta strona korzysta z plików cookie, aby zapewnić treści dopasowane do Państwa preferencji. Wśród plików cookie są takie, które są niezbędne do działania podstawowych funkcji naszej strony internetowej. Używamy również plików cookie stron trzecich, które pomagają nam analizować i zrozumieć, w jaki sposób korzystają Państwo z tej witryny. Pliki cookie będą przechowywane w przeglądarce użytkownika tej strony tylko za jego zgodą i można nimi zarządzać stosując poniższe ustawienia.
Pliki cookie absolutnie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej. Te pliki cookie anonimowo zapewniają podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony internetowej.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Plik cookie jest zapisujący zgodę użytkownika na pliki cookie w kategorii „Reklama”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Pozostałe pliki cookie to te, które nie zostały zaklasyfikowane do innej kategorii.
Cookie
Duration
Description
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minutes
Ten plik cookie służy do wykrywania pierwszej sesji odsłon użytkownika.
_hjTLDTest
session
Jest używany podczas uruchamiania skryptu Hotjar. Ma to na celu umożliwienie, by pliki cookie (w stosownych przypadkach) mogły być wykorzystywane także przez subdomeny. Po tym sprawdzeniu plik cookie jest usuwany.
Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania odwiedzającym odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Pliki te śledzą odwiedzających na stronach internetowych i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.
Cookie
Duration
Description
__gads
1 year 24 days
This cookie is set by Google and stored under the name dounleclick.com. This cookie is used to track how many times users see a particular advert which helps in measuring the success of the campaign and calculate the revenue generated by the campaign. These cookies can only be read from the domain that it is set on so it will not track any data while browsing through another sites.
__utmz
6 months
Plik cookie ustawiany przez Google Analytics służący do przechowywania źródła ruchu lub kampanii, przez którą odwiedzający dotarł do witryny.
fr
3 months
Plik cookie wykorzystywany w reklamach na Facebooku, stosowany do wyświetlania, pomiaru skuteczności i poprawy adekwatności reklam.Śledzi również zachowanie użytkownika w Internecie na stronach, które mają piksel Facebooka lub wtyczkę społecznościową Facebooka.
GoogleAdServingTest
session
Służy do rejestrowania, jakie reklamy zostały wyświetlone użytkownikowi.
IDE
1 year 24 days
Used by Google DoubleClick and stores information about how the user uses the website and any other advertisement before visiting the website. This is used to present users with ads that are relevant to them according to the user profile.
test_cookie
15 minutes
This cookie is set by doubleclick.net. The purpose of the cookie is to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
This cookie is set by Youtube. Used to track the information of the embedded YouTube videos on a website.
Statystyczne pliki cookie gromadzą anonimowe informacje o tym, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję ze stroną internetową.
Cookie
Duration
Description
__utma
2 years
Służy do rozróżniania użytkowników i sesji. Plik cookie jest tworzony po uruchomieniu biblioteki javascript i nie istnieją istniejące pliki cookie __utma. Plik cookie jest aktualizowany za każdym razem, gdy dane są przesyłane do Google Analytics.
__utmb
30 minutes
The cookie is set by Google Analytics. The cookie is used to determine new sessions/visits. The cookie is created when the JavaScript library executes and there are no existing __utma cookies. The cookie is updated every time data is sent to Google Analytics.
__utmc
session
Plik cookie ustawiany przez Google Analytics i jest usuwany, gdy użytkownik zamyka przeglądarkę. Nie używane w ga.js. Ustawiony dla współdziałania z urchin.js. Historycznie ten plik cookie działał w połączeniu z plikiem cookie __utmb w celu ustalenia nowej sesji / odwiedzin użytkownika.
__utmt
10 minutes
Plik używany do działania Google Analytics "throttle request rate"
_ga
2 years
This cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to calculate visitor, session, campaign data and keep track of site usage for the site's analytics report. The cookies store information anonymously and assign a randomly generated number to identify unique visitors.
_gat
1 minute
This cookies is installed by Google Universal Analytics to throttle the request rate to limit the colllection of data on high traffic sites.
_gid
1 day
Plik cookie instalowany przez Google Analytics. Służy do przechowywania informacji o tym, w jaki sposób odwiedzający korzystają ze strony internetowej i pomaga w tworzeniu raportu analitycznego na temat tego, jak działa witryna. Gromadzone dane obejmują liczbę odwiedzających, źródło, z którego pochodzą, oraz odwiedzone strony w formie anonimowej.
_hjFirstSeen
30 minutes
This is set by Hotjar to identify a new user’s first session. It stores a true/false value, indicating whether this was the first time Hotjar saw this user. It is used by Recording filters to identify new user sessions.
_hjid
1 year
This cookie is set by Hotjar. This cookie is set when the customer first lands on a page with the Hotjar script. It is used to persist the random user ID, unique to that site on the browser. This ensures that behavior in subsequent visits to the same site will be attributed to the same user ID.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minutes
Plik cookie, którego celem jest informowanie Hotjar o tym, czy odwiedzający jest objęty próbkowaniem danych określonym przez limit odsłon tej witryny.
YSC
session
This cookies is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos.