Kwiaciarnia to trudny interes – tak twierdzą kwiaciarze. Z drugiej strony jest to jeden z tych biznesów, który często jest atrakcyjny dla osób spoza branży florystycznej. Kwiaty działają jak magnes na wszystkich, którzy są wrażliwi na piękno. Praca z kwiatami kusi możliwością realizacji twórczych ambicji, możliwością przebywania wśród roślin...
Kwiaciarnia to trudny interes – tak twierdzą kwiaciarze. Z drugiej strony jest to jeden z tych biznesów, który często jest atrakcyjny dla osób spoza branży florystycznej. Kwiaty działają jak magnes na wszystkich, którzy są wrażliwi na piękno. Praca z kwiatami kusi możliwością realizacji twórczych ambicji, możliwością przebywania wśród roślin i upajania się ich pięknem. Czy taka właśnie jest ta praca? Też 🙂 Jednak osiągnięcie sukcesu w tej branży nie jest wcale takie pewne i zazwyczaj jest okupione ciężką pracą. Pomóc w tym mogą cztery cechy, które dobrze mieć lub w sobie wykształcić. Oto i one:
Pasja
Chociaż pasja jest powszechnym wymogiem na wielu różnych ścieżkach kariery, to w przypadku kwiaciarni jest ona szczególnie ważna. Bez niej trudno jest być florystą. Już sama decyzja o byciu florystą to niekonwencjonalny wybór, ale żeby odnieść sukces w tym zawodzie, trzeba czuć prawdziwą więź ze światem kwiatów i roślin. Pasja – według niektórych – sprawia, że nie pracujesz, po prostu robisz to co lubisz i zarabiasz. W biznesie florystycznym to tylko pół prawdy. Pasja jest Ci potrzebna do ciągłego rozwijania swoich możliwości zawodowych. Pasja daje chęć do nauki, dzięki której potrafisz lepiej postępować z towarem, dokonywać lepszych zakupów i oferować swoim klientom nowe, ciekawe i zaskakujące kompozycje. Dzięki pasji łatwiej znieść wszelkie niedogodności, jak choćby ciągłą konieczność wymiany wody w pojemnikach czy poranione dłonie. Pasja w tym wypadku to nie hobby polegające na przyjemnym spędzaniu wolnego czasu. Pasja oznacza całkowite zaangażowanie i nieustanne szukanie pomysłów na usprawnienie tego co masz. Bo przecież kwiaciarnia to interes, który wymaga ciągłego tworzenia, poświęcania czasu i energii. Jeśli Twój biznes nie nabierze blasku, to prędzej czy później poczujesz frustrację.
Chęć zdobywania wiedzy
Sama pasja nie pomoże wspiąć się po drabinie sukcesu. Aby osiągnąć coś więcej, musisz również mieć ogromną wiedzę z szeroko rozumianej branży kwiatowej. Potrzebna Ci będzie świetna znajomość roślin i kwiatów, wiedza na temat ich wymagań, wiedza na temat doboru kolorów, wystawiennictwa czy wreszcie na temat samego procesu sprzedaży, o social mediach nie wspominając. Dzięki wiedzy będziesz w stanie rozwijać swoją karierę florysty i menadżera, który z sukcesem prowadzi swoją kwiaciarnię. Mówiąc o posiadaniu wiedzy, nie mówię o wiedzy powierzchownej. Chodzi o dogłębną wiedzę na dany temat i ciągły rozwój w kierunku ekspert – florysta. Nawet wieloletnia praktyka w kwiaciarni nie daje gwarancji sukcesu bez ustawicznego szkolenia swoich umiejętności na warsztatach czy kursach zawodowych.
Elastyczność
Zarówno jako florysta, jak i przedsiębiorca, musisz być elastyczny w swoim codziennym postępowaniu. Dzięki temu pokonasz wszystkie przeszkody, przed którymi stanie Twoja firma. Dlatego upewnij się, że masz dużo determinacji i wytrwałości i nie myśl nigdy o poddaniu się. Zawsze jest rozwiązanie. Jeżeli zamówione przez ciebie kwiaty zaskoczą Cię stopniem rozwinięcia, czy kolorem różniącym się od tego ze zdjęcia w webshopie, to wiedz, że doświadczeni floryści poradzą sobie z tymi problemami. Znając sposoby na szybsze rozwinięcie kwiatów w pąku czy odpowiedni dobór kwiatów w kompozycjach zawsze wyjdziesz z trudnej sytuacji obronną ręką. Oznacza to, że jeśli jesteś naprawdę zdeterminowany, aby odnieść sukces prowadząc kwiaciarnię, to możesz tego dokonać. Naucz się widzieć różnicę między sytuacjami, które wymagają kompromisu, a tymi, które ich nie wymagają. Bądź na tyle elastyczny, aby w razie potrzeby znaleźć miejsce na taki kompromis.
Umiejętność zarządzania relacjami z klientami
Jako kwiaciarz na co dzień będziesz mieć do czynienia z wieloma klientami. Aby jednak zakończyć cały proces sprzedaży niezbędne jest, aby Twój produkt się sprzedał. Brzmi to banalnie, ale nie zawsze takie jest. W tym musisz poznać psychikę klienta, zrozumieć, czego oczekuje od Ciebie i Twojego sklepu oraz dostosować swoje zachowanie sprzedażowe do jego potrzeb i jego zachowań. Nie zapomnij też o obsłudze posprzedażowej, jest ona integralną częścią całego procesu sprzedaży. Wielu ludzi prowadzących mały biznes ignoruje ją nie znając tego pojęcia lub nie widząc korzyści jakie daje “sprzedaż po sprzedaży”. Można jednak korzystać z wielu dostępnych metod, wysyłać do swoich klientów spersonalizowane oferty czy wiadomości promocyjne za pośrednictwem SMS-ów, e-maili i innych narzędzi, także korzystać z mediów społecznościowych. Możesz także wysyłać spersonalizowane życzenia przy ważnych okazjach, informować o popularnych wydarzeniach lokalnych, w których bierze udział Twoja kwiaciarnia, czy inicjatywach, w których uczestniczysz lub które organizujesz, takich jak: kiermasze, wyprzedaże, warsztaty. Dalszy kontakt z klientem, który dokonał chociaż raz zakupu w twojej kwiaciarni, będzie z pewnością procentował i wyróżni Ciebie i Twoją firmę spośród konkurencji.
Współzałożyciel i Redaktor Naczelny forumkwiatowe.pl - portalu dla florystów i nie tylko.
Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego. Z florystyką związany od 1989 roku. Na stałe mieszka i pracuje w Krakowie... Więcej o autorach ForumKwiatowe.pl...
Informujemy, iż w celu zapewnienia poprawnego i spersonalizowanego działania naszego serwisu internetowego korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies. Dalsze korzystanie z tej strony, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, że zgadzasz się na stosowanie plików cookies. Czytaj więcej na stronie: Polityka prywatności
Ta strona korzysta z plików cookie, aby zapewnić treści dopasowane do Państwa preferencji. Wśród plików cookie są takie, które są niezbędne do działania podstawowych funkcji naszej strony internetowej. Używamy również plików cookie stron trzecich, które pomagają nam analizować i zrozumieć, w jaki sposób korzystają Państwo z tej witryny. Pliki cookie będą przechowywane w przeglądarce użytkownika tej strony tylko za jego zgodą i można nimi zarządzać stosując poniższe ustawienia.
Pliki cookie absolutnie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej. Te pliki cookie anonimowo zapewniają podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony internetowej.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Plik cookie jest zapisujący zgodę użytkownika na pliki cookie w kategorii „Reklama”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Pozostałe pliki cookie to te, które nie zostały zaklasyfikowane do innej kategorii.
Cookie
Duration
Description
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minutes
Ten plik cookie służy do wykrywania pierwszej sesji odsłon użytkownika.
_hjTLDTest
session
Jest używany podczas uruchamiania skryptu Hotjar. Ma to na celu umożliwienie, by pliki cookie (w stosownych przypadkach) mogły być wykorzystywane także przez subdomeny. Po tym sprawdzeniu plik cookie jest usuwany.
Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania odwiedzającym odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Pliki te śledzą odwiedzających na stronach internetowych i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.
Cookie
Duration
Description
__gads
1 year 24 days
This cookie is set by Google and stored under the name dounleclick.com. This cookie is used to track how many times users see a particular advert which helps in measuring the success of the campaign and calculate the revenue generated by the campaign. These cookies can only be read from the domain that it is set on so it will not track any data while browsing through another sites.
__utmz
6 months
Plik cookie ustawiany przez Google Analytics służący do przechowywania źródła ruchu lub kampanii, przez którą odwiedzający dotarł do witryny.
fr
3 months
Plik cookie wykorzystywany w reklamach na Facebooku, stosowany do wyświetlania, pomiaru skuteczności i poprawy adekwatności reklam.Śledzi również zachowanie użytkownika w Internecie na stronach, które mają piksel Facebooka lub wtyczkę społecznościową Facebooka.
GoogleAdServingTest
session
Służy do rejestrowania, jakie reklamy zostały wyświetlone użytkownikowi.
IDE
1 year 24 days
Used by Google DoubleClick and stores information about how the user uses the website and any other advertisement before visiting the website. This is used to present users with ads that are relevant to them according to the user profile.
test_cookie
15 minutes
This cookie is set by doubleclick.net. The purpose of the cookie is to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
This cookie is set by Youtube. Used to track the information of the embedded YouTube videos on a website.
Statystyczne pliki cookie gromadzą anonimowe informacje o tym, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję ze stroną internetową.
Cookie
Duration
Description
__utma
2 years
Służy do rozróżniania użytkowników i sesji. Plik cookie jest tworzony po uruchomieniu biblioteki javascript i nie istnieją istniejące pliki cookie __utma. Plik cookie jest aktualizowany za każdym razem, gdy dane są przesyłane do Google Analytics.
__utmb
30 minutes
The cookie is set by Google Analytics. The cookie is used to determine new sessions/visits. The cookie is created when the JavaScript library executes and there are no existing __utma cookies. The cookie is updated every time data is sent to Google Analytics.
__utmc
session
Plik cookie ustawiany przez Google Analytics i jest usuwany, gdy użytkownik zamyka przeglądarkę. Nie używane w ga.js. Ustawiony dla współdziałania z urchin.js. Historycznie ten plik cookie działał w połączeniu z plikiem cookie __utmb w celu ustalenia nowej sesji / odwiedzin użytkownika.
__utmt
10 minutes
Plik używany do działania Google Analytics "throttle request rate"
_ga
2 years
This cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to calculate visitor, session, campaign data and keep track of site usage for the site's analytics report. The cookies store information anonymously and assign a randomly generated number to identify unique visitors.
_gat
1 minute
This cookies is installed by Google Universal Analytics to throttle the request rate to limit the colllection of data on high traffic sites.
_gid
1 day
Plik cookie instalowany przez Google Analytics. Służy do przechowywania informacji o tym, w jaki sposób odwiedzający korzystają ze strony internetowej i pomaga w tworzeniu raportu analitycznego na temat tego, jak działa witryna. Gromadzone dane obejmują liczbę odwiedzających, źródło, z którego pochodzą, oraz odwiedzone strony w formie anonimowej.
_hjFirstSeen
30 minutes
This is set by Hotjar to identify a new user’s first session. It stores a true/false value, indicating whether this was the first time Hotjar saw this user. It is used by Recording filters to identify new user sessions.
_hjid
1 year
This cookie is set by Hotjar. This cookie is set when the customer first lands on a page with the Hotjar script. It is used to persist the random user ID, unique to that site on the browser. This ensures that behavior in subsequent visits to the same site will be attributed to the same user ID.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minutes
Plik cookie, którego celem jest informowanie Hotjar o tym, czy odwiedzający jest objęty próbkowaniem danych określonym przez limit odsłon tej witryny.
YSC
session
This cookies is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos.