Jesteśmy w otwartej przed tygodniem kwiaciarni „Niezłe kwiatki” w Krakowie. Pierwsze co widzimy po wejściu to kwiaty doniczkowe w dużej ilości i szerokim asortymencie. Drugie, to pyszna kawa z ekspresu i ciasteczka, którymi witani są klienci kwiaciarni. Piękny lokal urządzony w dobrym stylu, całkiem spory, bo 80 metrów z...
Jesteśmy w otwartej przed tygodniem kwiaciarni „Niezłe kwiatki” w Krakowie. Pierwsze co widzimy po wejściu to kwiaty doniczkowe w dużej ilości i szerokim asortymencie. Drugie, to pyszna kawa z ekspresu i ciasteczka, którymi witani są klienci kwiaciarni. Piękny lokal urządzony w dobrym stylu, całkiem spory, bo 80 metrów z zapleczem technicznym. Wyróżnikiem jest miejsce do spotkań z klientami, które oddzielone jest od głównej części lokalu szklaną ścianą z drzwiami przesuwnymi. Jesteśmy umówieni z właścicielką kwiaciarni Niezłe Kwiatki Dorotą Rusiniak, która opowie nam o swoim nowym przedsięwzięciu, o tym jaki miała pomysł na otwarcie kwiaciarni i… nie tylko.
ForumKwiatowe.pl:Florystyką zajmujesz się już od dłuższego czasu i nie jest to twoje pierwsze miejsce. Co sprawiło, że znalazłaś się w tej właśnie branży?
Dorota Rusiniak: Pracownię florystyczną prowadzę już od kilkunastu lat. Zaczęło się to od targów ślubnych, na których była moja siostra. Wróciła z targów z bukietem ślubnym i po prostu powiedziała mi, że powinnam właśnie coś takiego robić i w tym powinnam się odnaleźć. Pracowałam wtedy w korporacji, ale byłam nieszczęśliwa. Nie robiłam tego co chciałam. Praktycznie zaraz po słowach mojej siostry podjęłam decyzję, że idę na kurs florystyczny. Targi były w listopadzie, w grudniu zrezygnowałam z pracy, a w styczniu już byłam w Poznaniu. Pod okiem Roberta Miłkowskiego stawiałam pierwsze kroki w PSF. Było to chyba w 2007 roku.
Ukończyłaś kurs podstawowy?
Tak. Po nim od razu wystawiłam się na targach, gdzie pojawiła się moja pierwsza klientka. Była to moja sąsiadka. W ten sposób rozpoczęłam działalność mojej pracowni florystycznej, którą rozwijałam przez kolejne lata.
Potem były obrazy z mchu?
Tak. Potem zaczęłam poszerzać swój zakres działalności. Na początku były to tylko śluby, ale pomyślałam, że fajnie by było znaleźć klienta biznesowego. Zaczęłam więc robić zieleń do biur.
Doświadczenie z korporacji zadziałało, poznałaś ich potrzeby…
Też, dokładnie. Te zielone ściany pomogły mi rozwinąć skrzydła, bo to były zlecenia z fajnymi budżetami. Mogłam więc zatrudnić kolejne osoby i rozwijać działalność również w bardziej “zielonym” kierunku.
Skąd w takim razie wziął się pomysł na otwarcie kwiaciarni w czasie pandemii?
Pomysł na otwarcie kwiaciarni wynikał z potrzeby sytuacji. W marcu pojawił covid. Nagle okazuje się, że w biurach jest pusto, wesela również zostały mocno ograniczone. Marzec, kwiecień i maj to była tragedia. Nadrabiałyśmy później w czerwcu, lipcu i sierpniu, natomiast we wrześniu sytuacja była bardzo dobra. Nastąpiła kumulacja przełożonych wesel z wiosny i lata. Miałyśmy też dużą realizację w Arenie (Tauron-Arena, hala koncertowa w Krakowie – red.) gdzie robiłyśmy całą strefę relaksu. To nam pozwoliło trochę odrobić straty.
I przyszła jesień, gdy nagle sytuacja znowu się załamała..
Tak, dokładnie. Pojawił się też strach, bo było wiadomo, że to nie jest tylko na chwilę.
Okazało się też, że wesel właściwie nie będzie do wiosny…
Tak. Chociaż ja jestem przygotowana na to, że wesel nie ma i nie będzie. Problem w tym, że my robimy dużo eventów, konferencji, imprez biznesowych. Na Święta Bożego Narodzenia robiłyśmy dekoracje i warsztaty – w wielu hotelach w Krakowie i wielu korporacjach, gdzie miałyśmy na prawdę dobre budżety. W grudniu było tak dobrze, że mogłam utrzymać pracownię w styczniu i w lutym. Nagle się okazuje, że klient korporacyjny zamiast złożyć u mnie zamówienie na 20 tysięcy bierze stroik za 100 złotych.
To zdecydowanie zmienia sytuację!
Dlatego podjęłam szybką decyzję, że trzeba wyjść do klienta indywidualnego, tym bardziej, że my zaczęłyśmy go zdobywać już w marcu. Gdy pojawił się covid, to zaczęłyśmy realizować kwiaty z dostawą, czyli kwiaty na balkony, do skrzynek, proponować klientom zestawy – na przykład kwiaty z ziemią. Dowoziłyśmy bukiety, flower boxy, wiązanki na pogrzeb. Wcześniej tego nie robiłyśmy, ponieważ bardziej trafiałyśmy do klienta biznesowego i ślubnego. Uznałyśmy, że skoro tych nowych klientów jest coraz więcej, to może wykorzystamy to i zrobimy miejsce stacjonarne.
Czyli pomysł na otwarcie kwiaciarni „Niezłe kwiatki” sprawdził się?
Tak, ale odważyłam się to tylko i wyłącznie dlatego, że za mną była jakaś historia. Wielu klientów przychodzi tu, bo zna markę. Poza tym bez tak fantastycznych ludzi, z którymi pracuję, bez mojego zespołu, chyba bym się tego nie podjęła. Wolałabym przeczekać ten czas, zaszyć się gdzieś z książką i wyłączyć się, a nie walczyć. Nie miałabym na to siły. Ale mam na prawdę cudowne osoby wokół siebie, które bardzo mi pomagają w tym co robię.
Kwiaciarnia jest sposobem na przetrwanie całego zespołu?
Jest to po prostu szukanie sposobu na zarobienie pieniędzy. W tym momencie chciałabym, żeby kwiaciarnia zarobiła na utrzymanie pracowni, która jest na minimalnym poziomie zarobków. Coś tam jest na plus, ale podejrzewam, że styczeń i luty będą bardzo słabymi miesiącami.
Czyli covid pchnął cię w nową działkę biznesową. A jak jest z zamówieniami – czy są jakieś problemy z dostawami?
Nie widzę problemu, niewiele się zmieniło. Mamy wiele kwiatów doniczkowych, które bierzemy z Holandii. Jest o tyle fajniej, ze możemy wziąć to, co nam się podoba i wstawić do kwiaciarni, a nie tylko te rośliny, które wybrał klient do biura. Jeżeli chodzi o kwiaty cięte, to też niewiele się zmieniło. Być może w asortymencie jest więcej kwiatów trwałych.
Bardzo pomocne są social media. Gdy wrzucamy coś na Facebooka, to potrafimy mieć nawet 20 udostępnień. Mamy takie sytuacje, gdy przyjeżdżają klienci z daleka żeby kupić coś co widzieli w internecie. Dodatkowym plusem tego miejsca jest parking, który zdecydowanie ułatwia zakupy i odbiór zamówień. Klienci często pytają, czy można podjechać pod kwiaciarnię.
Pierwszy tydzień za wami, z tego co zdążyliśmy się zorientować – udany. Klienci codziennie przychodzą, kupują, a jeśli to konieczne, to czekają przed drzwiami ze względu na ograniczenia pandemiczne. A jakie masz plany na przyszłość? Co będzie po pandemii?
Myślę, że kwiaciarnia i pracownia będą trochę jak dwa niezależne byty. Każdy będzie funkcjonował osobno, może tylko będzie między nimi rotacja pracowników w zależności od ilości pracy w danym miejscu i czasie. Wiadomo, że na przykład w Dzień Kobiet jest dużo pracy w kwiaciarni, a w pracowni nie, za to latem jest na odwrót. Myślę, że pracownia zacznie normalnie funkcjonować dopiero jesienią. W międzyczasie walczymy też z biurami, mam specjalnie oddelegowaną pracownicę, która cały czas zajmuje się pozyskiwaniem klientów na zieleń i zielone ściany. Mimo tej trudnej sytuacji jaka panuje na rynku jakoś to się udaje. Cieszą nas te zlecenia, bo czasami jedno potrafi nam pokryć połowę wszystkich kosztów. Poza tym dają nam one możliwość stałej obsługi i dodatkowego zarobku, bo my te rośliny pielęgnujemy, podlewamy. Mamy też stały kontakt z klientem, dzięki czemu możemy oferować mu kolejne produkty, na przykład stroiki, pakowanie prezentów dla pracowników czy kwiaty na recepcję
Dostarczamy treści dla florystów, właścicieli kwiaciarń i freelancerów. Masz coś do powiedzenia o florystyce i chcesz się tym podzielić z innymi miłośnikami kwiatów? Dowiedz się jak dołączyć do grona autorów. O autorach forumkwiatowe.pl
Informujemy, iż w celu zapewnienia poprawnego i spersonalizowanego działania naszego serwisu internetowego korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies. Dalsze korzystanie z tej strony, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, że zgadzasz się na stosowanie plików cookies. Czytaj więcej na stronie: Polityka prywatności
Ta strona korzysta z plików cookie, aby zapewnić treści dopasowane do Państwa preferencji. Wśród plików cookie są takie, które są niezbędne do działania podstawowych funkcji naszej strony internetowej. Używamy również plików cookie stron trzecich, które pomagają nam analizować i zrozumieć, w jaki sposób korzystają Państwo z tej witryny. Pliki cookie będą przechowywane w przeglądarce użytkownika tej strony tylko za jego zgodą i można nimi zarządzać stosując poniższe ustawienia.
Pliki cookie absolutnie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej. Te pliki cookie anonimowo zapewniają podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony internetowej.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Plik cookie jest zapisujący zgodę użytkownika na pliki cookie w kategorii „Reklama”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Pozostałe pliki cookie to te, które nie zostały zaklasyfikowane do innej kategorii.
Cookie
Duration
Description
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minutes
Ten plik cookie służy do wykrywania pierwszej sesji odsłon użytkownika.
_hjTLDTest
session
Jest używany podczas uruchamiania skryptu Hotjar. Ma to na celu umożliwienie, by pliki cookie (w stosownych przypadkach) mogły być wykorzystywane także przez subdomeny. Po tym sprawdzeniu plik cookie jest usuwany.
Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania odwiedzającym odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Pliki te śledzą odwiedzających na stronach internetowych i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.
Cookie
Duration
Description
__gads
1 year 24 days
This cookie is set by Google and stored under the name dounleclick.com. This cookie is used to track how many times users see a particular advert which helps in measuring the success of the campaign and calculate the revenue generated by the campaign. These cookies can only be read from the domain that it is set on so it will not track any data while browsing through another sites.
__utmz
6 months
Plik cookie ustawiany przez Google Analytics służący do przechowywania źródła ruchu lub kampanii, przez którą odwiedzający dotarł do witryny.
fr
3 months
Plik cookie wykorzystywany w reklamach na Facebooku, stosowany do wyświetlania, pomiaru skuteczności i poprawy adekwatności reklam.Śledzi również zachowanie użytkownika w Internecie na stronach, które mają piksel Facebooka lub wtyczkę społecznościową Facebooka.
GoogleAdServingTest
session
Służy do rejestrowania, jakie reklamy zostały wyświetlone użytkownikowi.
IDE
1 year 24 days
Used by Google DoubleClick and stores information about how the user uses the website and any other advertisement before visiting the website. This is used to present users with ads that are relevant to them according to the user profile.
test_cookie
15 minutes
This cookie is set by doubleclick.net. The purpose of the cookie is to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
This cookie is set by Youtube. Used to track the information of the embedded YouTube videos on a website.
Statystyczne pliki cookie gromadzą anonimowe informacje o tym, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję ze stroną internetową.
Cookie
Duration
Description
__utma
2 years
Służy do rozróżniania użytkowników i sesji. Plik cookie jest tworzony po uruchomieniu biblioteki javascript i nie istnieją istniejące pliki cookie __utma. Plik cookie jest aktualizowany za każdym razem, gdy dane są przesyłane do Google Analytics.
__utmb
30 minutes
The cookie is set by Google Analytics. The cookie is used to determine new sessions/visits. The cookie is created when the JavaScript library executes and there are no existing __utma cookies. The cookie is updated every time data is sent to Google Analytics.
__utmc
session
Plik cookie ustawiany przez Google Analytics i jest usuwany, gdy użytkownik zamyka przeglądarkę. Nie używane w ga.js. Ustawiony dla współdziałania z urchin.js. Historycznie ten plik cookie działał w połączeniu z plikiem cookie __utmb w celu ustalenia nowej sesji / odwiedzin użytkownika.
__utmt
10 minutes
Plik używany do działania Google Analytics "throttle request rate"
_ga
2 years
This cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to calculate visitor, session, campaign data and keep track of site usage for the site's analytics report. The cookies store information anonymously and assign a randomly generated number to identify unique visitors.
_gat
1 minute
This cookies is installed by Google Universal Analytics to throttle the request rate to limit the colllection of data on high traffic sites.
_gid
1 day
Plik cookie instalowany przez Google Analytics. Służy do przechowywania informacji o tym, w jaki sposób odwiedzający korzystają ze strony internetowej i pomaga w tworzeniu raportu analitycznego na temat tego, jak działa witryna. Gromadzone dane obejmują liczbę odwiedzających, źródło, z którego pochodzą, oraz odwiedzone strony w formie anonimowej.
_hjFirstSeen
30 minutes
This is set by Hotjar to identify a new user’s first session. It stores a true/false value, indicating whether this was the first time Hotjar saw this user. It is used by Recording filters to identify new user sessions.
_hjid
1 year
This cookie is set by Hotjar. This cookie is set when the customer first lands on a page with the Hotjar script. It is used to persist the random user ID, unique to that site on the browser. This ensures that behavior in subsequent visits to the same site will be attributed to the same user ID.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minutes
Plik cookie, którego celem jest informowanie Hotjar o tym, czy odwiedzający jest objęty próbkowaniem danych określonym przez limit odsłon tej witryny.
YSC
session
This cookies is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos.