Robert Bartolen – słowacki florysta, nauczyciel florystyki, twórca trendów dla mediów florystycznych. Tworzy również duże instalacje dla hoteli, przyjęć czy eventów. Zasłynął min. dekoracją ołtarza na przyjazd papieża Franciszka do Słowacji. Prace Roberta to kształty, linie i struktury. Korzysta głównie z naturalnych materiałów i przetwarza je na florystykę artystyczną....
Robert Bartolen – słowacki florysta, nauczyciel florystyki, twórca trendów dla mediów florystycznych. Tworzy również duże instalacje dla hoteli, przyjęć czy eventów. Zasłynął min. dekoracją ołtarza na przyjazd papieża Franciszka do Słowacji. Prace Roberta to kształty, linie i struktury. Korzysta głównie z naturalnych materiałów i przetwarza je na florystykę artystyczną. W jego pracach tożsamość obszaru, z którego pochodzi jest ważna. Temat słowiański jest częstym źródłem inspiracji dla jego twórczości. Bartolen to florysta nagradzany, min. został Międzynarodowym Projektantem Roku 2019 wg. magazynu Fusion Flowers.
ForumKwiatowe.pl: Rok 2021 był dla Ciebie rokiem wydarzeń i sukcesów. Fotografie twoich prac można było zobaczyć wielu fachowych czasopismach. Słowacka florystyka dzięki twoim pracom mogła zainspirować florystów na całym świecie. Z jakich publikacji jesteś najbardziej dumny?
Robert Bartolen: Nie mogę traktować priorytetowo żadnego z artykułów ani wywiadów. Bardzo lubię rozmowy, których tematem jest moja praca i proces twórczy. Które pokazują laikowi, jak działa nasz świat florystyczny. Bardzo często jest to przestrzeń, której on nie zna. Ale jednocześnie lubię też profesjonalne publikacje, które dają mi przestrzeń na wyrażenie mojego zdania i przekazanie mojego doświadczenia dalej. Zdecydowanie podobają mi się w tym przypadku autorskie koncepcje.
ForumKwiatowe.pl: Ciekawego wywiadu udzieliłeś Elenie Seeber dla Radia Slovakia. Szkoda, że nie był w języku polskim. Opowiadasz w nim między innymi o twojej fascynacji roślinami. Czy możesz podzielić się tymi spostrzeżeniami również z polskimi florystami?
Robert Bartolen: Tak, to był bardzo fajny wywiad. W zeszłym roku w mojej pracy pojawił się motyw duchowy. Wiara. Albo powrót do istoty. To był rok pełen odniesień, które starałem się wnieść do swojej pracy. Bardzo lubię używać rośliny jako medium. Przekazuję swoje wnętrze, moje myśli poprzez roślinę. Roślina to żywy organizm. To część życia. Nic syntetycznego. Przeciwnie. Coś bardzo czystego. Naturalnego. To jest istnienie. I lustro przemijania. To jednocześnie narodziny, życie i śmierć. Coś tak pięknego. Tak szorstkiego, a jednocześnie tak naturalnego. Jest lustrem życia.
ForumKwiatowe.pl: Jedna z twoich realizacji to projekt z ziarnami słonecznika i różami. Ziarna słonecznika jako materiał wyjściowy, konstrukcyjny pojawiają się zresztą także w innych twoich pracach. Używasz głównie oryginalnych i naturalnych materiałów. Może masz także kilka ulubionych kwiatów?
Robert Bartolen: Jestem twórcą, który stara się prowokować ludzi do rozwoju. Dlatego nie lubię faworyzować konkretnego materiału, rodzaju rośliny, czy określonej techniki. Moje kolekcje są bardzo dynamiczne i jednocześnie różne. Ale owszem, od czasu do czasu pojawiają się materiały, do których bardzo chętnie wracam. Regularnie, co roku. Jest to mój podpis. A są to głównie materiały z mojego kraju. Flora z mojej ojczyzny. I co roku tworzę coś, co reprezentuje dom, który jest we mnie. Kwiaty polne, rośliny rolnicze, a nawet materiał już martwy.
Ta forma tworzenia zawsze sprowadza mnie z powrotem na ziemię. Daje mi pokorę i szacunek dla tego, kim jestem. Coś czego nigdy nie mogę zapomnieć. I jestem z tego dumny.
ForumKwiatowe.pl: Co daje Ci napęd do tworzenia? Czy są to rodzina, przyjaciele, dobra atmosfera, a może zupełnie coś innego?
Robert Bartolen: Tworzenie jest częścią mnie. To ja. Nie potrafię tego opisać słowami. Dlatego tworzę. To są pobudki o 3 nad ranem i uświadamianie sobie, że spędziłeś całą noc na tworzeniu nowej koncepcji. Tworzę na co dzień. Mam w głowie natłok myśli, dzięki którym powstają nowe pomysły. Zawsze pracuję nad 3-5 koncepcjami na raz. Uwielbiam dynamikę, współpracę, dynamicznych ludzi. Ciągle zmieniające się sytuacje. Nowe tematy. Nowe wyzwania. Nowe spojrzenie z innej perspektywy. Oczywiście czerpię inspiracją z mojego najbliższego otoczenia, ale czasem podejmuję publiczne, trudne tematy. Niektóre tematy przerabiam od razu, a inne przetwarzam w głowie przez kilka lat. W moim życiu tylko dwie rzeczy zaprzątają mój umysł: tworzenie i relacje z ludźmi. To jest podstawa mojej egzystencji.
ForumKwiatowe.pl: Obserwując twoje prace odnosi się wrażenie, że lubisz poszukiwać nowych rozwiązań. Uwielbiasz wyzwania i zachęcasz innych florystów do szukania głębi w tym, co tworzą. Na twoim profilu społecznościowym można znaleźć projekt zatytułowany TRANSFORMACJA. Czy możesz nam o tym opowiedzieć?
Robert Bartolen: Koronawirus i konsekwencje tej globalnej sytuacji, z którą każdy z nas wciąż ma do czynienia, to duże wyzwanie. Wszyscy szukamy odpowiedzi i rozwiązań. Każdy z nas decyduje o tym, w jaki sposób rozwinie się obszar naszych działań. W jaki sposób się przystosować lub jak rozpoznać co jest właściwe. Ale znalezienie odpowiedzi jest bardzo trudne. Florystyka i światowy biznes kwiatowy to niezwykle duża dziedzina, która łączy wiele dyscyplin. Ogrodnicy, importerzy, hodowcy, handlowcy… a ostatnią osobą jest florysta. I to jest klucz. Kluczem do sukcesu jest zarządzanie kryzysem. I to wszystko czeka nas w kolejnych latach. Jak poradzisz sobie z globalnymi podwyżkami cen? Jak wychować końcowego konsumenta? I jaką będziemy mieć przyszłość? Cały nasz segment. I właśnie dlatego powstał projekt Transformacja. Aby pokazać florystom, jak ważne jest eksperymentowanie, postęp. Jak ważny jest renesans w naszym umyśle. Jak ważne jest pokazanie konsumentowi, na czym opiera się nasza dziedzina – czyli kwiaty kontra kreatywność.
ForumKwiatowe.pl: Podczas zbliżających się Europa Cup 2022 w Polsce będzie można zobaczyć cię na żywo podczas twojego autorskiego pokazu w piątek, 26 sierpnia. Czym zaskoczysz podczas tego wystąpienia? Jaki będzie twój kwiatowy przekaz do florystów odwiedzających Europa Cup w Katowicach?
Robert Bartolen: Wszystko co mogę zaoferować, to ja. Moja tożsamość. Mój przekaz. A ten będzie bardzo silny.
Dostarczamy treści dla florystów, właścicieli kwiaciarń i freelancerów. Masz coś do powiedzenia o florystyce i chcesz się tym podzielić z innymi miłośnikami kwiatów? Dowiedz się jak dołączyć do grona autorów. O autorach forumkwiatowe.pl
INFORMACJA DOTYCZĄCA PLIKÓW COOKIES
Informujemy, iż w celu zapewnienia poprawnego i spersonalizowanego działania naszego serwisu internetowego korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies. Dalsze korzystanie z tej strony, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, że zgadzasz się na stosowanie plików cookies. Czytaj więcej na stronie: Polityka prywatności
Ta strona korzysta z plików cookie, aby zapewnić treści dopasowane do Państwa preferencji. Wśród plików cookie są takie, które są niezbędne do działania podstawowych funkcji naszej strony internetowej. Używamy również plików cookie stron trzecich, które pomagają nam analizować i zrozumieć, w jaki sposób korzystają Państwo z tej witryny. Pliki cookie będą przechowywane w przeglądarce użytkownika tej strony tylko za jego zgodą i można nimi zarządzać stosując poniższe ustawienia.
Pliki cookie absolutnie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej. Te pliki cookie anonimowo zapewniają podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony internetowej.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Plik cookie jest zapisujący zgodę użytkownika na pliki cookie w kategorii „Reklama”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Pozostałe pliki cookie to te, które nie zostały zaklasyfikowane do innej kategorii.
Cookie
Duration
Description
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minutes
Ten plik cookie służy do wykrywania pierwszej sesji odsłon użytkownika.
_hjTLDTest
session
Jest używany podczas uruchamiania skryptu Hotjar. Ma to na celu umożliwienie, by pliki cookie (w stosownych przypadkach) mogły być wykorzystywane także przez subdomeny. Po tym sprawdzeniu plik cookie jest usuwany.
Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania odwiedzającym odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Pliki te śledzą odwiedzających na stronach internetowych i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.
Cookie
Duration
Description
__gads
1 year 24 days
This cookie is set by Google and stored under the name dounleclick.com. This cookie is used to track how many times users see a particular advert which helps in measuring the success of the campaign and calculate the revenue generated by the campaign. These cookies can only be read from the domain that it is set on so it will not track any data while browsing through another sites.
__utmz
6 months
Plik cookie ustawiany przez Google Analytics służący do przechowywania źródła ruchu lub kampanii, przez którą odwiedzający dotarł do witryny.
fr
3 months
Plik cookie wykorzystywany w reklamach na Facebooku, stosowany do wyświetlania, pomiaru skuteczności i poprawy adekwatności reklam.Śledzi również zachowanie użytkownika w Internecie na stronach, które mają piksel Facebooka lub wtyczkę społecznościową Facebooka.
GoogleAdServingTest
session
Służy do rejestrowania, jakie reklamy zostały wyświetlone użytkownikowi.
IDE
1 year 24 days
Used by Google DoubleClick and stores information about how the user uses the website and any other advertisement before visiting the website. This is used to present users with ads that are relevant to them according to the user profile.
test_cookie
15 minutes
This cookie is set by doubleclick.net. The purpose of the cookie is to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
This cookie is set by Youtube. Used to track the information of the embedded YouTube videos on a website.
Statystyczne pliki cookie gromadzą anonimowe informacje o tym, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję ze stroną internetową.
Cookie
Duration
Description
__utma
2 years
Służy do rozróżniania użytkowników i sesji. Plik cookie jest tworzony po uruchomieniu biblioteki javascript i nie istnieją istniejące pliki cookie __utma. Plik cookie jest aktualizowany za każdym razem, gdy dane są przesyłane do Google Analytics.
__utmb
30 minutes
The cookie is set by Google Analytics. The cookie is used to determine new sessions/visits. The cookie is created when the JavaScript library executes and there are no existing __utma cookies. The cookie is updated every time data is sent to Google Analytics.
__utmc
session
Plik cookie ustawiany przez Google Analytics i jest usuwany, gdy użytkownik zamyka przeglądarkę. Nie używane w ga.js. Ustawiony dla współdziałania z urchin.js. Historycznie ten plik cookie działał w połączeniu z plikiem cookie __utmb w celu ustalenia nowej sesji / odwiedzin użytkownika.
__utmt
10 minutes
Plik używany do działania Google Analytics "throttle request rate"
_ga
2 years
This cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to calculate visitor, session, campaign data and keep track of site usage for the site's analytics report. The cookies store information anonymously and assign a randomly generated number to identify unique visitors.
_gat
1 minute
This cookies is installed by Google Universal Analytics to throttle the request rate to limit the colllection of data on high traffic sites.
_gid
1 day
Plik cookie instalowany przez Google Analytics. Służy do przechowywania informacji o tym, w jaki sposób odwiedzający korzystają ze strony internetowej i pomaga w tworzeniu raportu analitycznego na temat tego, jak działa witryna. Gromadzone dane obejmują liczbę odwiedzających, źródło, z którego pochodzą, oraz odwiedzone strony w formie anonimowej.
_hjFirstSeen
30 minutes
This is set by Hotjar to identify a new user’s first session. It stores a true/false value, indicating whether this was the first time Hotjar saw this user. It is used by Recording filters to identify new user sessions.
_hjid
1 year
This cookie is set by Hotjar. This cookie is set when the customer first lands on a page with the Hotjar script. It is used to persist the random user ID, unique to that site on the browser. This ensures that behavior in subsequent visits to the same site will be attributed to the same user ID.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minutes
Plik cookie, którego celem jest informowanie Hotjar o tym, czy odwiedzający jest objęty próbkowaniem danych określonym przez limit odsłon tej witryny.
YSC
session
This cookies is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos.