Święta już za cztery tygodnie – czy to wystarczająca ilość czasu, aby zrobić sprzedaż roku? Jak najbardziej, zwłaszcza jeżeli jesteście dobrze przygotowani do okresu wzmożonego ruchu. Warto jeszcze teraz sprawdzić, czy zrobiliście wszystko co w Waszej mocy, aby zaplanowane wcześniej procedury zadziałały i czy wzięliście każdą ewentualność pod uwagę....
Święta już za cztery tygodnie – czy to wystarczająca ilość czasu, aby zrobić sprzedaż roku? Jak najbardziej, zwłaszcza jeżeli jesteście dobrze przygotowani do okresu wzmożonego ruchu. Warto jeszcze teraz sprawdzić, czy zrobiliście wszystko co w Waszej mocy, aby zaplanowane wcześniej procedury zadziałały i czy wzięliście każdą ewentualność pod uwagę. W “gorących” okresach każdy obszar działania firmy nabiera dużego znaczenia, a jednym z ważniejszych jest zespół.
W branży kwiatowej mamy kilka razy do roku szalony okres sprzedaży. Wtedy kwiaciarnie zarabiają, a floryści maksymalnie mobilizują się do pracy. Z pewnością do takich okazji należą Walentynki czy Dzień Matki, ale szczytem sprzedaży jest także okres Bożego Narodzenia. To czas świetnej zabawy, bo można wykazać się kreatywnością i robieniem rzeczy niecodziennych, czyli tym co floryści kochają najbardziej. Jest to także okres wydłużonych godzin pracy, presji czasu i robienia rzeczy na ostatnia chwilę. Jak sobie poradzić w tym intensywnym okresie? Jeżeli pracujesz samodzielnie to koniecznie upewnij się, że cała Twoja rodzina rozumie, że będziesz w tym czasie wyłączona lub wyłączony z domowych obowiązków. Miło by było, gdyby domownicy byli gotowi zrobić Ci coś do jedzenia, czy podać kubek z herbatą. Miej także pod ręką zapas ulubionej kawy czy czekolady, a jeżeli lubisz, to przygotuj także dobre wino na długie wieczory “w pracy po pracy”. A co jeżeli w Twojej firmie pojawi się zespół ludzi do pomocy?
Jeżeli w Twojej kwiaciarni masz zespół…
To musisz mu przewodzić! Zacznij od zorganizowania spotkania, aby upewnić się, że wszyscy wiedzą co się będzie działo w tym okresie, jakie są wspólne cele i jakie kto ma poszczególne zadania. Ważne jest, aby wszyscy byli zmotywowani i razem z Tobą obecni na pokładzie. Poprzedni rok był dziwny, szalał covid, nie wszystko działało normalnie. W tym roku koronawirus jest z nami dalej obecny, ale nie mamy pewności czy nie spowoduje on lokalnych ograniczeń czy nawet całkowitego lockdownu. Upewnij się, że wszyscy mają tego świadomość i są na to przygotowani. Takie spotkanie firmowe powinno być zorganizowane po zamknięciu kwiaciarni i obowiązkowe (czyli dodatkowo płatne). Powinny w nim uczestniczyć wszystkie osoby zaangażowane, w tym także pracownicy zatrudnieni w niepełnym wymiarze godzin i kierowcy-dostawcy. Zamknięte drzwi kwiaciarni pomogą Ci się skoncentrować i skupić na tym spotkaniu. Bardzo ważnym jego elementem jest określenie za co odpowiada każdy z członków Twojego zespołu włącznie z Tobą. Dzięki temu przyspieszysz ułatwisz pracę i komunikację w najgorętszym okresie, gdy czasu będzie brakowało. Spotkanie warto wykorzystać do przedyskutowania bieżących spraw i planu na nadchodzące tygodnie, ale także zwrócenia uwagi na pojawiające się sugestie od załogi, których w innych okolicznościach możesz nie otrzymać. Skupiamy się wprawdzie na Bożym Narodzeniu, ale Walentynki i Dzień Matki są tuż za rogiem. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że wiele z zasugerowanych dzisiaj pomysłów może przydać się również w przyszłości.
Wsłuchiwanie się w sugestie pracowników, a raczej jego brak, przypomina mi o jednym z kilku częstych błędów popełnianych przez właścicieli małych biznesów. Pozwolę sobie wymienić kilka z nich.
Najczęstsze błędy w zarządzaniu pracownikami w kwiaciarniach
Robisz wszystko sam / sama
Właściciele małych firm wpadają w pułapkę myślenia, że żaden z ich pracowników nie jest w stanie wykonać zadania lepiej niż oni. Twoja wiedza i zaangażowanie, również emocjonalne, przyczyniło się do sukcesu firmy – to fakt. Jednak robiąc wszystko samodzielnie nie przeskalujesz swojego biznesu. Ręce masz tylko dwie! Twoja firma nie będzie lepiej prosperować, dopóki Ty nie będziesz gotowa / gotowy, aby Twoi pracownicy pomogli jej się rozwijać. Zatrudnij odpowiednie, kompetentne osoby, a następnie naucz się delegować zadania.
Wtrącasz się we wszystko
Wspólną cechą właścicieli małych firm jest nadmierna chęć ingerowania i kontroli nad swoimi pracownikami. Wynika to z głębokiego przekonania, że tylko Tobie zależy, by wykonać pracę we właściwy sposób. Dlatego wtrącasz się i wkładasz ręce dosłownie we wszystko… Efekt? Zamieniasz swoich ludzi w zombie. Nie pozwalasz im na uruchomienie swojego twórczego potencjału. Blokujesz rozwój nowych umiejętności. Sprawiasz, że rezygnują z samodzielnego myślenia w pracy. W końcu pojawia się brak zaangażowania, a na samym końcu brak lojalności. Walcz ze swoją chęcią interwencji i pozwól swoim pracownikom w pełni wykorzystać swój potencjał. Naucz się jak udzielać feedbacku. Obdarz zaufaniem i pozwól im popełnić jakiś błąd, który pomożesz im skorygować.
Traktujesz pracowników jak rodzinę
Oczekujesz, że pracownicy będą traktować Cię jak rodzinę. „Jesteśmy tacy mali, wszyscy jesteśmy jak rodzina”. To brzmi jak super pomysł dopóki nie zdasz sobie sprawy, że w większości rodzin jest jakaś czarna owca. Może Ci się też zdawać, że dzięki temu pracownicy będą chcieli bardziej zaangażować się (czytaj: zaharowywać), ponieważ robią to dla „rodziny”, czyli poniekąd dla siebie. Niestety… Twoi pracownicy nie chcą być traktowani jak rodzina. W swoim wolnym czasie nie chcą odbierać telefonów od Ciebie, ani nie chcą spędzać z Tobą swojego prywatnego czasu. Wolą by obowiązywały jasne reguły, których będziesz przestrzegać również Ty. Chcą wypłat, premii oraz wyraźnie postawionych granic.
Ignorujesz opinie pracowników
Możesz mieć wiele dobrych pomysłów, ale nie masz na nie monopolu. Twoi pracownicy też je mają i na ogół pochodzą one z codziennej praktyki. Pozwól im je wypowiadać, a nawet wcielać w życie. Pozwól im też na wyrażenie opinii o Tobie i firmie – dzięki temu możesz wiele się nauczyć. Nie stracisz na tym, nie przestaną Cię szanować, wręcz przeciwnie. Dzięki temu zbudujesz atmosferę zaufania, w której pracownicy poczują, że mają pewien poziom kontroli nad swoim życiem zawodowym i będą mieć głębsze poczucie lojalności wobec Twojej firmy. Realizując własne pomysły z pewnością też wykażą się zaangażowaniem i wysoką jakością swojej pracy.
Podsumowując…
Okres przedświąteczny dla niektórych florystów jest okazją by w ich małych biznesach pojawiła się większa załoga lub – w przypadku jednoosobowych firm – by w ogóle pojawili się inni ludzie oprócz właściciela. To doskonała okazja, by sprawdzić się nie tylko w roli szefa, ale też lidera sprawnie zarządzanego zespołu. Warto już dzisiaj nabywać umiejętności, ćwiczyć, sprawdzać siebie, zwracać uwagę na pewne zachowania. Kto wie, być może w przyszłości Twoja firma rozwinie się i będziesz zatrudniać cały zespół ludzi? Tego Wam wszystkim serdecznie życzę!
Współzałożyciel i Redaktor Naczelny forumkwiatowe.pl - portalu dla florystów i nie tylko.
Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego. Z florystyką związany od 1989 roku. Na stałe mieszka i pracuje w Krakowie... Więcej o autorach ForumKwiatowe.pl...
Informujemy, iż w celu zapewnienia poprawnego i spersonalizowanego działania naszego serwisu internetowego korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies. Dalsze korzystanie z tej strony, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, że zgadzasz się na stosowanie plików cookies. Czytaj więcej na stronie: Polityka prywatności
Ta strona korzysta z plików cookie, aby zapewnić treści dopasowane do Państwa preferencji. Wśród plików cookie są takie, które są niezbędne do działania podstawowych funkcji naszej strony internetowej. Używamy również plików cookie stron trzecich, które pomagają nam analizować i zrozumieć, w jaki sposób korzystają Państwo z tej witryny. Pliki cookie będą przechowywane w przeglądarce użytkownika tej strony tylko za jego zgodą i można nimi zarządzać stosując poniższe ustawienia.
Pliki cookie absolutnie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej. Te pliki cookie anonimowo zapewniają podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony internetowej.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Plik cookie jest zapisujący zgodę użytkownika na pliki cookie w kategorii „Reklama”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Pozostałe pliki cookie to te, które nie zostały zaklasyfikowane do innej kategorii.
Cookie
Duration
Description
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minutes
Ten plik cookie służy do wykrywania pierwszej sesji odsłon użytkownika.
_hjTLDTest
session
Jest używany podczas uruchamiania skryptu Hotjar. Ma to na celu umożliwienie, by pliki cookie (w stosownych przypadkach) mogły być wykorzystywane także przez subdomeny. Po tym sprawdzeniu plik cookie jest usuwany.
Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania odwiedzającym odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Pliki te śledzą odwiedzających na stronach internetowych i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.
Cookie
Duration
Description
__gads
1 year 24 days
This cookie is set by Google and stored under the name dounleclick.com. This cookie is used to track how many times users see a particular advert which helps in measuring the success of the campaign and calculate the revenue generated by the campaign. These cookies can only be read from the domain that it is set on so it will not track any data while browsing through another sites.
__utmz
6 months
Plik cookie ustawiany przez Google Analytics służący do przechowywania źródła ruchu lub kampanii, przez którą odwiedzający dotarł do witryny.
fr
3 months
Plik cookie wykorzystywany w reklamach na Facebooku, stosowany do wyświetlania, pomiaru skuteczności i poprawy adekwatności reklam.Śledzi również zachowanie użytkownika w Internecie na stronach, które mają piksel Facebooka lub wtyczkę społecznościową Facebooka.
GoogleAdServingTest
session
Służy do rejestrowania, jakie reklamy zostały wyświetlone użytkownikowi.
IDE
1 year 24 days
Used by Google DoubleClick and stores information about how the user uses the website and any other advertisement before visiting the website. This is used to present users with ads that are relevant to them according to the user profile.
test_cookie
15 minutes
This cookie is set by doubleclick.net. The purpose of the cookie is to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
This cookie is set by Youtube. Used to track the information of the embedded YouTube videos on a website.
Statystyczne pliki cookie gromadzą anonimowe informacje o tym, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję ze stroną internetową.
Cookie
Duration
Description
__utma
2 years
Służy do rozróżniania użytkowników i sesji. Plik cookie jest tworzony po uruchomieniu biblioteki javascript i nie istnieją istniejące pliki cookie __utma. Plik cookie jest aktualizowany za każdym razem, gdy dane są przesyłane do Google Analytics.
__utmb
30 minutes
The cookie is set by Google Analytics. The cookie is used to determine new sessions/visits. The cookie is created when the JavaScript library executes and there are no existing __utma cookies. The cookie is updated every time data is sent to Google Analytics.
__utmc
session
Plik cookie ustawiany przez Google Analytics i jest usuwany, gdy użytkownik zamyka przeglądarkę. Nie używane w ga.js. Ustawiony dla współdziałania z urchin.js. Historycznie ten plik cookie działał w połączeniu z plikiem cookie __utmb w celu ustalenia nowej sesji / odwiedzin użytkownika.
__utmt
10 minutes
Plik używany do działania Google Analytics "throttle request rate"
_ga
2 years
This cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to calculate visitor, session, campaign data and keep track of site usage for the site's analytics report. The cookies store information anonymously and assign a randomly generated number to identify unique visitors.
_gat
1 minute
This cookies is installed by Google Universal Analytics to throttle the request rate to limit the colllection of data on high traffic sites.
_gid
1 day
Plik cookie instalowany przez Google Analytics. Służy do przechowywania informacji o tym, w jaki sposób odwiedzający korzystają ze strony internetowej i pomaga w tworzeniu raportu analitycznego na temat tego, jak działa witryna. Gromadzone dane obejmują liczbę odwiedzających, źródło, z którego pochodzą, oraz odwiedzone strony w formie anonimowej.
_hjFirstSeen
30 minutes
This is set by Hotjar to identify a new user’s first session. It stores a true/false value, indicating whether this was the first time Hotjar saw this user. It is used by Recording filters to identify new user sessions.
_hjid
1 year
This cookie is set by Hotjar. This cookie is set when the customer first lands on a page with the Hotjar script. It is used to persist the random user ID, unique to that site on the browser. This ensures that behavior in subsequent visits to the same site will be attributed to the same user ID.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minutes
Plik cookie, którego celem jest informowanie Hotjar o tym, czy odwiedzający jest objęty próbkowaniem danych określonym przez limit odsłon tej witryny.
YSC
session
This cookies is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos.