Wszystkich Świętych należy do tych okazji, które kwiaciarniom pozwalają zarobić. Pierwszy listopada tuż tuż, więc na pewno wielu z Was już może powiedzieć czy będzie to święto dla udane. Prowadzenie kwiaciarni w dobie pandemii nie jest łatwe, ale dobre wyniki sprzedaży w październiku pozwoliłyby odrobić chociaż część strat, które...
Wszystkich Świętych należy do tych okazji, które kwiaciarniom pozwalają zarobić. Pierwszy listopada tuż tuż, więc na pewno wielu z Was już może powiedzieć czy będzie to święto dla udane. Prowadzenie kwiaciarni w dobie pandemii nie jest łatwe, ale dobre wyniki sprzedaży w październiku pozwoliłyby odrobić chociaż część strat, które powstały w słabych miesiącach letnich.
W branży kwiatowej okres przed pierwszym listopada wiąże się ze zwiększonym ruchem, dodatkowymi zamówieniami i wytężoną pracą. Na ilość zamówień mają jednak wpływ różne czynniki, nie zawsze te związane z renomą danego punktu czy umiejętnościami zawodowymi. Czy w tym roku zadziałały one na korzyść branży kwiatowej?
Ruch… na ulicy i w social mediach
Fala protestów, która przelewa się przez nasz kraj nie jest z punktu widzenia sprzedaży zjawiskiem pozytywnym. Z pewnością Polska żyje teraz czymś innym niż święto Wszystkich Świętych. Nastroje są gorące. Nawet nasze zdrowie schodzi na dalszy plan, nie można się więc dziwić, że wszystko inne wydaje się mniej istotne. Temat demonstracji siłą rzeczy zdominował social media. W związku z tym ich użyteczność marketingowa spadła: komunikaty o możliwości składania zamówień często przegrywają w walce o uwagę odbiorcy. Z pewnością ci klienci, którzy są zdecydowani na zakup wiązanki nagrobnej zrobią to. Pozostali mogą po prostu „uciec”, ponieważ koncentrują się na czymś innym, a do tematu listopadowego święta podejdą bardziej pobieżnie.
Pogoda mniej ważna
Jednym z czynników, które normalnie wpływają na ilość zamówień składanych w kwiaciarniach jest pogoda. Tak, to ona potrafi całkowicie zmienić portfel składanych zamówień. Deszcz lub przymrozki sprawiają, że zamiast wiązanek i kompozycji z kwiatami ciętymi zaczynają się zamówienia na kompozycje z kwiatów sztucznych. W tym roku jednak znaczenie pogody raczej schodzi na dalszy plan, jeśli weźmiemy pod uwagę inne przeszkody zakłócające normalne prowadzenie kwiaciarni.
Ceny kwiatów
Z pewnością łatwego życia nie mają polscy hodowcy chryzantem. Kwiaty, te w wersji doniczkowej po podwyżce cen w hurcie na początku sprzedaży zaczęły spadać lawinowo. Z początkowych 16 zł za sztukę chryzantemy doniczkowej w hurcie do nawet 8,99 za sztukę. Co widać na załączonym obrazku jednego ze sklepów detalicznych w centrum Krakowa.
Tradycyjnie już nie pomogły duże sklepy i sieci handlowe, które także zastosowały przeceny. Producenci znowu, tak jak na wiosnę próbowali ratować się własną sprzedażą detaliczną chwiejąc całym łańcuchem dostaw. Wszelkie kalkulacje cenowe w kwiaciarniach runęły jak domek z kart. Kwiaciarnie, które w zeszłych latach zamawiały w tym okresie np. po 1500 sztuk ciętej chryzantemy w tym roku kupowały je tylko na bieżąco.
Obostrzenia
Bez wątpienia każdy obserwuje statystyki zakażeń i słyszy o kolejnych restrykcjach, począwszy od wprowadzenia “czerwonej” strefy w całym kraju, aż po zamknięcia kolejnych branż. Tego rodzaju informacje niestety studzą chęci klientów do wcześniejszego składania zamówień..
W tym roku na decyzje klientów ogromny wpływ miała niepewność związana z możliwością zamknięcia cmentarzy. Komunikat ten przewija się już od pewnego czasu w mediach. Dopiero podczas czwartkowej konferencji premier Morawiecki zapowiedział, że decyzję w tej sprawie poznamy w piątek 30. listopada. Można się zastanawiać czy decyzja w ostatniej chwili jest dla branży mniejszym złem niż ogłoszenie jej z wyprzedzeniem. Pytanie czy ruch rozłożyłby się na inne dni czy zdecydowanie by spadł. Ale to są już tylko niepotrzebne dywagacje. Pewnym natomiast jest to, że ruch na cmentarzach osłabi zalecenie rządu, aby przez najbliższe tygodnie seniorzy zostali w domu. Często to właśnie oni mobilizowali całe rodziny do odwiedzania cmentarzy i dekorowania grobów kwiatami.
Zamknięcie gastronomii
Zamknięcie restauracji, pozornie nie mające nic wspólnego z kwiatami, ma jednak wpływ na decyzje o odwiedzeniu grobów dalej położonych. Święto Wszystkich Świętych zawsze oznaczało wzmożony ruch na drogach. Polacy potrafią przemierzyć setki kilometrów by odwiedzić groby swoich bliskich oczywiście wioząc ze sobą wcześniej zamówione kompozycje. Wydaje się, że tak przyziemna sprawa nie powinna nikogo powstrzymać. Jednak dla wielu osób może to być kolejny argumentem za tym, by przełożyć wyprawę na inny termin.
Podsumowanie
Liczba zamówień w kwiaciarniach znacznie spadła.
Kiepski finansowo okres sprzedaży na 1. listopada, niepewność o finansową przyszłość u ludzi z branż dotkniętych zamknięciem, przewidywane spowolnienie całej gospodarki, czy niepokoje na ulicach miast… Prowadzenie kwiaciarni nie będzie łatwe w najbliższych miesiącach.
Niepewność gospodarcza z pewnością wpłynie na nastroje konsumenckie, a przed nami kolejne miesiące takiej niepewności. A przecież w niedalekiej przyszłości mamy Święta Bożego Narodzenia z potencjalnie całą masą dekoracji i sprzedaży gwiazdowej. Mocne trzymanie się przez konsumentów za kieszeń oraz rezygnacja z odwiedzin bliskich może ostudzić chęci dekorowania domu, a co za tym idzie położyć się cieniem na ilość zamówień.
Może nie będzie tak spektakularnego wyrzucania kwiatów jak to było na wiosnę, ale z pewnością branża odczuje kolejne ograniczenia w jej działaniu.
Wsparcie na prowadzenie kwiaciarni?
Czy czeka nas zatem zamykanie kwiaciarń? Co zrobią przedsiębiorcy, dla których prowadzenie kwiaciarni to cała, wieloletnia droga zawodowa? Przebranżowią się?? Czy podcięcie skrzydeł całej branży eventowej oraz praktyczny lockdown branży ślubnej planowany wstępnie do wiosny, spowoduje konieczność poszukania sobie nowego zajęcia wśród części osób pracujących w kwiatach?
Obawiam się, że bez kolejnej transzy pomocy rządu możemy spodziewać się czarnych scenariuszy. Wsparcie przewidziane w ramach najnowszej tarczy antykryzysowej (dotacje w wysokości 5 tys. zł, zwolnienie z ZUS i świadczenia postojowe za listopad) przewidziane jest dla 25 rodzajów działalności określonych konkretnymi kodami PKD. Niestety, nie ma wśród nich PKD właściwego dla kwiaciarń (47.76).
Trzeba jednak mobilizować organizacje branżowe do walki o interesy całej kwiatowej branży. To właśnie one mają legitymacje do inicjowania rozmów z decydentami i działania w naszym interesie.
Współzałożyciel i Redaktor Naczelny forumkwiatowe.pl - portalu dla florystów i nie tylko.
Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego. Z florystyką związany od 1989 roku. Na stałe mieszka i pracuje w Krakowie... Więcej o autorach ForumKwiatowe.pl...
Informujemy, iż w celu zapewnienia poprawnego i spersonalizowanego działania naszego serwisu internetowego korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies. Dalsze korzystanie z tej strony, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, że zgadzasz się na stosowanie plików cookies. Czytaj więcej na stronie: Polityka prywatności
Ta strona korzysta z plików cookie, aby zapewnić treści dopasowane do Państwa preferencji. Wśród plików cookie są takie, które są niezbędne do działania podstawowych funkcji naszej strony internetowej. Używamy również plików cookie stron trzecich, które pomagają nam analizować i zrozumieć, w jaki sposób korzystają Państwo z tej witryny. Pliki cookie będą przechowywane w przeglądarce użytkownika tej strony tylko za jego zgodą i można nimi zarządzać stosując poniższe ustawienia.
Pliki cookie absolutnie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej. Te pliki cookie anonimowo zapewniają podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony internetowej.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Plik cookie jest zapisujący zgodę użytkownika na pliki cookie w kategorii „Reklama”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Pozostałe pliki cookie to te, które nie zostały zaklasyfikowane do innej kategorii.
Cookie
Duration
Description
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minutes
Ten plik cookie służy do wykrywania pierwszej sesji odsłon użytkownika.
_hjTLDTest
session
Jest używany podczas uruchamiania skryptu Hotjar. Ma to na celu umożliwienie, by pliki cookie (w stosownych przypadkach) mogły być wykorzystywane także przez subdomeny. Po tym sprawdzeniu plik cookie jest usuwany.
Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania odwiedzającym odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Pliki te śledzą odwiedzających na stronach internetowych i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.
Cookie
Duration
Description
__gads
1 year 24 days
This cookie is set by Google and stored under the name dounleclick.com. This cookie is used to track how many times users see a particular advert which helps in measuring the success of the campaign and calculate the revenue generated by the campaign. These cookies can only be read from the domain that it is set on so it will not track any data while browsing through another sites.
__utmz
6 months
Plik cookie ustawiany przez Google Analytics służący do przechowywania źródła ruchu lub kampanii, przez którą odwiedzający dotarł do witryny.
fr
3 months
Plik cookie wykorzystywany w reklamach na Facebooku, stosowany do wyświetlania, pomiaru skuteczności i poprawy adekwatności reklam.Śledzi również zachowanie użytkownika w Internecie na stronach, które mają piksel Facebooka lub wtyczkę społecznościową Facebooka.
GoogleAdServingTest
session
Służy do rejestrowania, jakie reklamy zostały wyświetlone użytkownikowi.
IDE
1 year 24 days
Used by Google DoubleClick and stores information about how the user uses the website and any other advertisement before visiting the website. This is used to present users with ads that are relevant to them according to the user profile.
test_cookie
15 minutes
This cookie is set by doubleclick.net. The purpose of the cookie is to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
This cookie is set by Youtube. Used to track the information of the embedded YouTube videos on a website.
Statystyczne pliki cookie gromadzą anonimowe informacje o tym, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję ze stroną internetową.
Cookie
Duration
Description
__utma
2 years
Służy do rozróżniania użytkowników i sesji. Plik cookie jest tworzony po uruchomieniu biblioteki javascript i nie istnieją istniejące pliki cookie __utma. Plik cookie jest aktualizowany za każdym razem, gdy dane są przesyłane do Google Analytics.
__utmb
30 minutes
The cookie is set by Google Analytics. The cookie is used to determine new sessions/visits. The cookie is created when the JavaScript library executes and there are no existing __utma cookies. The cookie is updated every time data is sent to Google Analytics.
__utmc
session
Plik cookie ustawiany przez Google Analytics i jest usuwany, gdy użytkownik zamyka przeglądarkę. Nie używane w ga.js. Ustawiony dla współdziałania z urchin.js. Historycznie ten plik cookie działał w połączeniu z plikiem cookie __utmb w celu ustalenia nowej sesji / odwiedzin użytkownika.
__utmt
10 minutes
Plik używany do działania Google Analytics "throttle request rate"
_ga
2 years
This cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to calculate visitor, session, campaign data and keep track of site usage for the site's analytics report. The cookies store information anonymously and assign a randomly generated number to identify unique visitors.
_gat
1 minute
This cookies is installed by Google Universal Analytics to throttle the request rate to limit the colllection of data on high traffic sites.
_gid
1 day
Plik cookie instalowany przez Google Analytics. Służy do przechowywania informacji o tym, w jaki sposób odwiedzający korzystają ze strony internetowej i pomaga w tworzeniu raportu analitycznego na temat tego, jak działa witryna. Gromadzone dane obejmują liczbę odwiedzających, źródło, z którego pochodzą, oraz odwiedzone strony w formie anonimowej.
_hjFirstSeen
30 minutes
This is set by Hotjar to identify a new user’s first session. It stores a true/false value, indicating whether this was the first time Hotjar saw this user. It is used by Recording filters to identify new user sessions.
_hjid
1 year
This cookie is set by Hotjar. This cookie is set when the customer first lands on a page with the Hotjar script. It is used to persist the random user ID, unique to that site on the browser. This ensures that behavior in subsequent visits to the same site will be attributed to the same user ID.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minutes
Plik cookie, którego celem jest informowanie Hotjar o tym, czy odwiedzający jest objęty próbkowaniem danych określonym przez limit odsłon tej witryny.
YSC
session
This cookies is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos.