Kampania promocyjna “The PurE seasonal flowers” jest wspólnym przedsięwzięciem wielu holenderskich plantatorów i hodowców kwiatów letnich, roślin ozdobnych i krzewów oraz FloraHolland.
Dlaczego warto napisać kilka słów o tym przedsięwzięciu? Dlatego, że jest to przykład profesjonalnej kampanii reklamowej, prowadzonej dzięki połączeniu sił wielu różnych firm z jednej branży – firm, które są też dla siebie konkurencją.
Takie połączenie sił, wiadomo, daje mnóstwo możliwości. Przede wszystkim budżet – własny bądź pozyskany z innych źródeł, jak np.dotacje – jest nieporównywalny w stosunku do tego, czym może dysponować każda z tych firm z osobna. Choć budżet wydaje się najbardziej oczywistą korzyścią, to nie jest chyba najważniejszą. Tak na prawdę siła tego pomysłu tkwi w różnorodności doświadczeń, w zgromadzonej wiedzy o roślinach i ich potencjale rynkowym, w dostępie do tzw. kontaktów osobistych, w nieograniczonym dostępie do wszelkich materiałów promocyjnych i pomysłów, jakie każdy uczestnik tego projektu może zaoferować. Wspólne działanie to nie tylko mocny budżet, to także połączenie energii, możliwości, chęci do bycia widocznym.
Tego rodzaju projekty, piękne z założenia, są trudne w realizacji. Różnorodność nie zawsze pomaga, czasem przeszkadza. Jednak wydaje się, że Holendrzy zrozumieli już, że tylko profesjonalizm i konsolidacja wokół wspólnego celu, jakim jest rozwój całej branży, jest jedynym rozwiązaniem w dzisiejszych czasach. Kryzys gospodarczy, zmiany w nawykach i zachowaniach konsumentów, pojawienie się wielkich sieci handlowych na rynku kwiatowym – to problemy, z którymi Holendrzy spotkali się zdecydowanie wcześniej niż my, tutaj w Polsce. Jako najważniejszy gracz na rynku światowym Holandia jako pierwsza zderzyła się ze spadkiem sprzedaży kwiatów, a tamtejsi floryści do dziś odczuwają negatywne skutki zmian.
źródło: www.pureseasonalflowers.com
Czym jest “The PurE seasonal flowers” w praktyce? To kampania informacyjna kierowana do florystów, w ramach której wykorzystując różne kanały informacyjne (głównie internet) informuje się o kwiatach sezonowych i roślinach ozdobnych, ich walorach i możliwych zastosowaniach w aranżacjach florystycznych. Można dowiedzieć się więcej o poszczególnych gatunkach, ich plantatorach, a także poznać ciekawe pomysły sprzedażowe i marketingowe, które można wykorzystać we własnej kwiaciarni. Kampania ta ma zachęcać florystów do korzystania z kwiatów sezonowych, ale przy okazji otrzymują oni garść inspiracji, dzięki którym mogą ożywić swój biznes.
Kampania ma też inny cel. Chodzi o stworzenie rodzaju więzi między florystą a plantatorem, którzy są na dwóch końcach całego łańcucha dostaw, więc nie mają ze sobą kontaktu, nie prowadzą żadnego dialogu. Dzięki “The PurE seasonal flowers” ta sytuacja się zmienia – teraz florysta może poznać twarz człowieka, który hoduje dla niego kwiaty.
Na naszym rynku tego rodzaju projektów nie ma, choć na pewno byłyby dla florystów ciekawe. Z drugiej strony byłyby też sygnałem, że nasi rodzimi plantatorzy i hodowcy są mocno zainteresowani klientem, jakim jest florysta i traktują go jako ważnego i wymagającego partnera w interesach.