Małgorzata Antonik
Florystka, od 2003 r właścicielka Firmy Margarett Design. Z wykształcenia plastyk. Pasjonatka piękna, natury i sztuki. Specjalizuje się we florystycznych aranżacjach wnętrz i florystyce ślubnej. Odwiedź jejstronę na Facebooku
Zajmując się wiele lat florystyką udało mi się przejść przez kilka etapów działalności, dotknąć wielu zagadnień z tym związanych. Popełniałam wiele błędów i odnosiłam sukcesy. Wszystko po to aby wreszcie znaleźć dobrą i najkorzystniejszą dla mnie drogę.
Przydała się tu mała analiza moich możliwości, cech charakteru, predyspozycji i umiejętności.
Komunikatywność, łatwość nawiązywania kontaktów, szerokie grono znajomych w różnych kręgach prywatnych i biznesowych, nieograniczone możliwości czasowe, wykształcenie w kierunku artystycznym, duży zakres umiejętności w zawodzie zarówno jeśli chodzi o kwiaty żywe jak i sztuczne itd. Itd…
Wszystko to plus niemożność usiedzenia na miejscu, chęć ciągłego tworzenia nowych wizji i projektów, nieumiejętność organizacji samej siebie w jednym stacjonarnym miejscu spowodowało, że moja praca z kwiaciarni, potem pracowni florystycznej przeniosła się na zewnątrz. Ciągła potrzeba bycia w terenie, spotkania z klientami w miejscu zlecenia, na salach weselnych , w hotelach i restauracjach w których projektowałam dekorację spowodowały, że stacjonarna praca w lokalu straciła sens, trzeba było wybierać,.
Siłą rzeczy stałam się freelancerem, działającym dla klientów zewnętrznych posiadając miejsce na pracownie – co ważne z możliwością pracy nawet w nocy. Często wynajmując lokal w kompleksach handlowych czy innych zamkniętych miejscach mamy ograniczone możliwości pracy w niestandardowych godzinach a czasem musimy.
Jest wiele plusów takiej działalności ale wymaga to również wielu zabiegów marketingowych aby istnieć.
Pozyskiwanie klientów nie jest łatwe ale przy dobrym planie działania do opanowania – jest kilka grup potencjalnych klientów:
1. Klienci stali – „wypracowani od dłuższego czasu” np. z czasów działania typowej kwiaciarni
2. Klienci z rekomendacji – trafiają do nas z polecenia stałych klientów
3. Hotele, restauracje, instytucje – tutaj musimy trafić sami. Zbudowanie solidnej bazy kontaktów do osób do których powinniśmy trafić. To mozolna praca ale w dobie Internetu nie jest to takie trudne. Potem rozmowy , spotkania, prezentacje, dobre zdjęcia, elastyczne cenniki, baza materiałów pomocniczych. Tutaj trudno liczyć na rekomendacje – między firmami o podobnej branży jak np. hotele nie jest to zbyt częstą praktyką aby hotel współpracujący z florystą dbającym o indywidualny wizerunek polecał go innemu hotelowi.
4. Grupy ściśle tematyczne np. Śluby – tutaj dobra strona internetowa z dobrym pozycjonowaniem to podstawa. Klienci sami wyszukują ciekawe oferty w Internecie. Nie możemy jednak liczyć tylko na to. Warto ogłaszać się na portalach branżowych, pismach, pokazywać się na targach – owszem, kosztowne ale efektywne.
5. Firma zlecająca – stała współpraca.
Dla mnie świetnym rozwiązaniem było zdecydowanie się na współpracę z prężnie działającym Centrum Ślubnym. Firma zajmuje się kompleksową organizacją ślubną polecając mnie jako florystę, sami organizują spotkania z klientami. Praca fantastyczna, wszystko dopracowane, zintegrowane i dopięte. Możemy spokojnie zająć się solidnym przygotowaniem i wykonaniem zlecenia. Koszt? Kwestia dogadania…
To jest moja baza klientów. Co dalej? To zależy od naszych możliwości ponieważ przy dobrych wiatrach i aktywności klientów na więcej nie starczy nam rąk i czasu. Starając się utrzymać ciągłość zleceń możemy całkiem dobrze utrzymać się na powierzchni – jeśli mamy ochotę na więcej trzeba by było rozglądnąć się za pracownikami. To ważne aby mierzyć siły na zamiary i działać rozsądnie. Nie ma nic gorszego niż presja czasu, zawalone terminy i niedotrzymane umowy.
Praca freelancera opiera się na indywidualnych zleceniach zewnętrznych. Taka forma pracy oprócz wielu plusów niesie jednak za sobą również zagrożenia. Zaspokojenie potrzeb indywidualnego zleceniodawcy polegająca na projektowaniu, dostosowywaniu wizji twórczych do potrzeb klienta, terminy, kalkulacje – wymaga cierpliwości, otwartości ale i stanowczości.
Największe zagrożenia to :
– wycofanie się ze współpracy w momencie jak my ponieśliśmy już koszty zakupu materiałów,
– zmiana koncepcji, kolorystyki, wielkości zamówienia.
-nie odebranie zamówienia – np. z powodu niezadowolenia z wykonania, jakości, zgodności z koncepcją (wg klienta)
W moim przypadku oprócz dekoracji florystycznych zajmuję się również kompleksową aranżacją wnętrz. Często dopięty projekt ulega całkowitej zmianie ponieważ klient kupił zestaw wypoczynkowy zupełnie niezgodny z naszą koncepcją dekoracji – nic do niczego nie pasuje. Co wtedy? Wielkie zmiany, inna kolorystyka, inne kwiaty, inne naczynia…
Poniesione koszty na zakup poprzednich dekoracji które teraz do niczego się nie nadają.
Można się przed tym wszystkim zabezpieczyć umową ale w tym przypadku nie możemy działać szablonowo. W moim przypadku każda umowa jest przygotowywana dla indywidualnego klienta z uwzględnieniem bieżących realiów, rodzaju klienta, wielkości zamówienia – to pozwala na rzetelne zabezpieczenie obu stron.
Zawsze byłam odważna i jestem zwolenniczką „domniemania niewinności” jednak życie okazało się bardziej skomplikowane. Klient – niekoniecznie w złej wierze zmienia koncepcję, pomysł, czasem zmieniają się warunki, możliwości. Elastyczna i rozsądna umowa zabezpiecza nas i klienta- to musi działać w dwie strony. Ważne jest również zabezpieczenie umową samego projektu – zdarza się że pracujemy nad koncepcją w pocie czoła aby spełnić wymagania klienta, przedstawiamy cały projekt . Po czym ten wycofuje się pod byle pretekstem i idzie z naszym projektem do innego ( często tańszego) wykonawcy).
Zawsze uważałam że praca freelancera jest dla ludzi o artystycznej duszy, wizjonerów, niczym nie ograniczonych. Ludzi którzy chcą tworzyć bez ograniczeń i barier. Realia szybko jednak przypomną nam że rzeczywistość jest nieco inna. Umowy, kalkulacje, ustalenia, ustępstwa to nieodzowny element naszej pracy. Nie warto się jednak zrażać, trzeba iść do przodu i przemycić w tym „papierowym” świecie jak najwięcej artyzmu, wizji twórczych i naszego szaleństwa twórczego.
Florystka, od 2003 r właścicielka Firmy Margarett Design. Z wykształcenia plastyk. Pasjonatka piękna, natury i sztuki. Specjalizuje się we florystycznych aranżacjach wnętrz i florystyce ślubnej. Odwiedź jejstronę na Facebooku
portal polskich florystów
Publikujemy relacje z imprez branżowych, w tym wiele zdjęć aranżacji florystycznych. Znajdziesz tu artykuły o florystyce - inspiracje, porady, najnowsze informacje branżowe. ForumKwiatowe.pl to portal florystyczny, dla osób związanych profesjonalnie z tą branżą.
Jeśli spodobała Ci się ta strona i również chcesz publikować tutaj swoje artykuły, to zapraszamy! Skontaktuj się z nami. Więcej informacji znajdziesz na stronie O autorach.
KONTAKT: info@forumkwiatowe.pl
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-advertisement | 1 year | Plik cookie jest zapisujący zgodę użytkownika na pliki cookie w kategorii „Reklama”. |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
_hjAbsoluteSessionInProgress | 30 minutes | Ten plik cookie służy do wykrywania pierwszej sesji odsłon użytkownika. |
_hjTLDTest | session | Jest używany podczas uruchamiania skryptu Hotjar. Ma to na celu umożliwienie, by pliki cookie (w stosownych przypadkach) mogły być wykorzystywane także przez subdomeny. Po tym sprawdzeniu plik cookie jest usuwany. |
wordpress_297b6096ef533871658d3590472f9c61 | past | Przypomnienie sesji |
wordpress_logged_in_297b6096ef533871658d3590472f9c61 | past | Ciasteczko wykorzystywane przez system WordPress w celu zapamiętania ustawień panelu administracyjnego |
wordpress_sec_297b6096ef533871658d3590472f9c61 | past | Ciasteczko wykorzystywane przez system WordPress w celu zapamiętania ustawień panelu administracyjnego. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
__gads | 1 year 24 days | This cookie is set by Google and stored under the name dounleclick.com. This cookie is used to track how many times users see a particular advert which helps in measuring the success of the campaign and calculate the revenue generated by the campaign. These cookies can only be read from the domain that it is set on so it will not track any data while browsing through another sites. |
__utmz | 6 months | Plik cookie ustawiany przez Google Analytics służący do przechowywania źródła ruchu lub kampanii, przez którą odwiedzający dotarł do witryny. |
fr | 3 months | Plik cookie wykorzystywany w reklamach na Facebooku, stosowany do wyświetlania, pomiaru skuteczności i poprawy adekwatności reklam. Śledzi również zachowanie użytkownika w Internecie na stronach, które mają piksel Facebooka lub wtyczkę społecznościową Facebooka. |
GoogleAdServingTest | session | Służy do rejestrowania, jakie reklamy zostały wyświetlone użytkownikowi. |
IDE | 1 year 24 days | Used by Google DoubleClick and stores information about how the user uses the website and any other advertisement before visiting the website. This is used to present users with ads that are relevant to them according to the user profile. |
test_cookie | 15 minutes | This cookie is set by doubleclick.net. The purpose of the cookie is to determine if the user's browser supports cookies. |
VISITOR_INFO1_LIVE | 5 months 27 days | This cookie is set by Youtube. Used to track the information of the embedded YouTube videos on a website. |
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
__utma | 2 years | Służy do rozróżniania użytkowników i sesji. Plik cookie jest tworzony po uruchomieniu biblioteki javascript i nie istnieją istniejące pliki cookie __utma. Plik cookie jest aktualizowany za każdym razem, gdy dane są przesyłane do Google Analytics. |
__utmb | 30 minutes | The cookie is set by Google Analytics. The cookie is used to determine new sessions/visits. The cookie is created when the JavaScript library executes and there are no existing __utma cookies. The cookie is updated every time data is sent to Google Analytics. |
__utmc | session | Plik cookie ustawiany przez Google Analytics i jest usuwany, gdy użytkownik zamyka przeglądarkę. Nie używane w ga.js. Ustawiony dla współdziałania z urchin.js. Historycznie ten plik cookie działał w połączeniu z plikiem cookie __utmb w celu ustalenia nowej sesji / odwiedzin użytkownika. |
__utmt | 10 minutes | Plik używany do działania Google Analytics "throttle request rate" |
_ga | 2 years | This cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to calculate visitor, session, campaign data and keep track of site usage for the site's analytics report. The cookies store information anonymously and assign a randomly generated number to identify unique visitors. |
_gat | 1 minute | This cookies is installed by Google Universal Analytics to throttle the request rate to limit the colllection of data on high traffic sites. |
_gid | 1 day | Plik cookie instalowany przez Google Analytics. Służy do przechowywania informacji o tym, w jaki sposób odwiedzający korzystają ze strony internetowej i pomaga w tworzeniu raportu analitycznego na temat tego, jak działa witryna. Gromadzone dane obejmują liczbę odwiedzających, źródło, z którego pochodzą, oraz odwiedzone strony w formie anonimowej. |
_hjFirstSeen | 30 minutes | This is set by Hotjar to identify a new user’s first session. It stores a true/false value, indicating whether this was the first time Hotjar saw this user. It is used by Recording filters to identify new user sessions. |
_hjid | 1 year | This cookie is set by Hotjar. This cookie is set when the customer first lands on a page with the Hotjar script. It is used to persist the random user ID, unique to that site on the browser. This ensures that behavior in subsequent visits to the same site will be attributed to the same user ID. |
_hjIncludedInPageviewSample | 2 minutes | Plik cookie, którego celem jest informowanie Hotjar o tym, czy odwiedzający jest objęty próbkowaniem danych określonym przez limit odsłon tej witryny. |
YSC | session | This cookies is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos. |