Witam ponownie. Przy tym spotkaniu o holenderskiej kwiaciarni Bloemensierkunst Veldhoven.
Przedstawiona kwiaciarnia usytuowana jest w samym sercu małego miasta Wateringen, bez bezpośredniej konkurencji. Sklep istnieje już 20 lat i posiada 90 m² powierzchni. Właściciel sklepu 2x w tygodniu kupuje kwiaty bezpośrednio na giełdzie Flora Holland in Bleiswijk co pozwala na utrzymywanie niskich marży. Sklep skierowany jest do średniej klasy klientów i jego wnętrze jest mniej szykowne w porównaniu ze znana już Wam kwiaciarnia Naturals.
Veldhoven w stałym asortymecie posiada produkty “Aktie” czy “Reclame”. Tanie rośliny doniczkowe i pęki kwiatów, które sprzedawane są w oryginalnych opakowaniach producentów. Z kwiatów tych nie są robione bukiety i kwiaty te lub rośliny doniczkowe nie są dodatkowo i ładnie opakowywane. Chyba, że klient jest gotowy dodatkowo zapłacić. Klienci kwiaciarni nie zawsze rozumieją co czyni różnicę między tanim produktem a ładnym produktem. Nie wiedzą, że na zrobienie jednego bukietu składa się kilka czynności, które kosztują czas i pieniądze, a ten sposób sprzedaży obrazuje właśnie tę różnicę.
My, floryści, możemy tylko mieć nadzieję, że klient to kiedyś zrozumie.
Oprócz produktów “Reclame” kwiaciarnia sprzedaje także piękne bukiety w bardzo przystępnych cenach. Poniższe bukiety kosztują od 13,50 € do 19,50 €
W stałej sprzedaży kwiaciarnia posiada również bukiety za 4,95 € i 10,00 €.
Bukiety za 4,95 € osobiście uważam za mało estetyczne. Może jeżeli byłyby sprzedawane w innej formie. Mniejsze i inaczej zapakowane…? Wiem od pracowników, że pewna grupa klientów wciąż wraca po te bukiety, więc na razie pozostaną w sprzedaży.
Słonecznikowe bukiety za 10,00 € bukiet z limonium i róż za 4,95 €
Jak zorientowaliście się już po zdjęciach, odwiedziłam Veldhoven tuż przed świętami. Jak wszyscy wiemy to dobry okres żeby extra zarobić, ale również to czas, żeby coś extra zrobić dla i z naszymi klientami. Veldhoven jak setki innych sklepów kwiatowych organizuje dla własnych klientów kurs układania kwiatów. Kurs ten można również połączyć z wyprzedażą świąteczną. Zachęcam Was ogromnie do organizowania tego typu spotkań. Odświeży to Wasze kontakty z klientami i zagwarantuje, że przy następnej potrzebie kupna kwiatów, klienci wpadną do Waszego sklepu. Następne dobre okazje do organizacji kursu to Wielkanoc i Dzień Matki. Dla tych, którzy jeszcze nigdy nie organizowali kursów mam dwie rady: kwiatowa aranżacja nie może być za trudna. To nie kurs na florystykę wyższego stopnia! Ważniejsza jest atmosfera. Zadbaj o smaczne ciastka, kawę, herbatę i kieliszek wina.
Poniżej świąteczna aranżacja z kursu w Veldhoven. Koszt kursu: 26,50 € Wykonana kompozycja to 2 kule styropianowe owinięte w mech. Ozdobione dowolnie wybranymi dekoracjami świątecznymi. Przedstawione kule można zawiesić np. w oknie lub ułożyć na pasującej tacy czy misy.
A! Jeszcze coś co mi wpadło w oko i co w Holandii jest powszechnie używane do prezentacji własnego sklepu, produktu, usług i itp: Elektroniczna ramka na zdjęcia Samsung-a lub Philips –a. Do foto ramki można wprowadzić kilka zdjęć, które non stop są automatycznie prezentowane. Używaj wyłącznie dobrej jakości zdjęć!
DODATKOWE DANE O SKLEPIE VELDHOVEN:
1. Liczba pracowników sklepu: 3, tj. 2 x włascicieli + pracownik
2. Sklep jest otwarty: pon.-czw. 8.30-18.00
pią. 8.30-21.00
sob. 8.30-17.00
3. Liczba klientów: +/- 500 tygodniowo
4. Liczba abonamentów* w tygodniu: 3 + duża liczba sklepikarzy i pobliskich firm zamawia kwiaty przez telefon
*abonament- kompozycja kwiatowa dla firm dostarczana raz w tygodniu np. do recepcji hotelu, kupno na rachunek
5. Rodzaj klientów: klasa średnia
6. Sprzedaż kwiatów przez internet: www.bloemplein.nl oraz Fleurop,
strona www: bloemensierkunstveldhoven.nl
7. Struktura sprzedaży:
70 % sprzedaży to kwiaty cięte
25 % sprzedaży to kwiaty doniczkowe
5 % inne
8. Marża: 2-2,5x cena kupna
Pozdrawiam i oczywiście holenderskie “doei”(cześć).
Anka