Każdy z nas wie, że koszty wypromowania firmy nawet w lokalnym środowisku są ogromne. Metody tradycyjne, takie jak ulotki, plakaty czy zaproszenia kierowane do okolicznych mieszkańców, plus dodatkowo reklama w mediach, gazetach lokalnych sporo kosztują. Wszystkie te działania nie gwarantują jednak sukcesu. Dlaczego? Nasi potencjalni klienci są coraz mniej czuli na tradycyjne i proste chwyty. Obecnie na znaczeniu zyskały nowe metody marketingowe, które mogą sprawić, że nawet mała firma z niewielkim budżetem może zostać szeroko dostrzeżona i dostać się ze swoim przekazem do mediów ogólnopolskich. Nie wierzycie? Zaraz napiszę Wam jak można to zrobić.
Public i relations to dwa słowa klucze, które połączone w PR są odpowiedzią na pytanie o to, co jest najważniejsze w promowaniu biznesu. Najważniejsze dla każdego biznesu są relacje z otoczeniem. O ile tradycyjne formy reklamy mają dotrzeć do potencjalnych klientów z informacją o naszych usługach, o tyle PR ma za zadanie zbudować zaufanie do naszej marki, do nas. Jest to zadanie trudniejsze, czasochłonne i wymagające systematycznej pracy, ale w dzisiejszych czasach gdy mamy do dyspozycji internet i media społecznościowe, możemy osiągnąć na prawdę wiele!
Powyższy obrazek pokazuje na czym polega różnica pomiędzy reklama a PRem. Dzięki zróżnicowanym działaniom “piarowym” możemy nie tylko dotrzeć z informacją o naszej firmie do potencjalnych klientów. Możemy również wykreować “ekspercki” wizerunek i trwale wyróżnić się spośród wielu podobnych firm działających w branży. Jeśli nasi klienci i odbiorcy będą mieli pozytywne doświadczenia z marką, to możemy liczyć na ich wsparcie oraz na to, że podzielą się swoją opinią ze swoimi znajomymi robiąc nam najlepszą reklamę! Nic jednak nie dzieje się samo i proponowany przeze mnie sposób wymaga z Waszej strony starannego planowania i sporej determinacji. Ma jednak wielką zaletę – jest to działanie niskobudżetowe. Dziś pokażę Wam 3 proste techniki, które możecie wykorzystać.
Trzy sprawdzone techniki prowadzące do sukcesu w promowaniu swojej marki
1. Zadbaj o kontakty z mediami branżowymi
Jeżeli do tej pory nie prowadziłeś jeszcze działań PR i nie znasz ludzi z mediów branżowych to postaraj się to zmienić. Wytypuj ważne dla Twojej firmy imprezy, targi czy pokazy. Kup na nie bilet i zacznij na nich poznawać ważnych dla Twojego biznesu dziennikarzy. To oni są kluczem do “odkrycia” Twojej firmy i zaprezentowania jej szerszemu gronu.
Na początek jednak określ te media, na których Ci zależy. Dowiedz się również jacy dziennikarze piszą na interesujące dla Twojej firmy tematy, wykorzystaj do tego także social media. Postaraj się nawiązać z nimi niezobowiązującą rozmowę na temat bieżącego wydarzenia czy newsa branżowego. Nie rób nic na siłę. Pamiętaj, dziennikarze zawsze poszukują ciekawych informacji. Jeśli będą wiedzieć o Twoim istnieniu i aktywnościach jakie podejmujesz, to możliwe, że w którymś momencie uznają, że warto poinformować czytelników o Twoich inicjatywach.
Porada:
– Określ najważniejsze – z punktu widzenia Twojego biznesu – imprezy lokalne lub branżowe.
– Ustal którzy dziennikarze będę na nich obecni.
– Nawiąż kontakt, rozmawiaj, komentuj, ale nie sprzedawaj.
– Zachowaj neutralność, ale okaż swoje zaangażowanie
2. Daj się poznać jako ekspert
Każda branża, także nasza, organizuje konkursy branżowe. Mogą to być mistrzostwa we florystyce, ale także konkursy z nagrodami organizowane przez znane marki czy też zwyczajne fejsbukowe zgaduj zgadule. Postaraj się w nich uczestniczyć, dojść do finału, a oczywiście najlepiej je wygrać. Nie zapomnij dzielić się informacjami o swoim uczestnictwie i sukcesach w mediach społecznościowych. Dołóż starań, aby za każdą wzmiankę z nazwą Twojej firmy podziękować. Taka aktywność szybko zwróci na Ciebie uwagę mediów branżowych i zapewni ich przychylność. Wygrana to może być Twoje pierwsze pięć minut sławy 🙂
Porada:
– Zdobądź wiedzę o planowanych konkursach branżowych.
– Wybierz te, w których możesz wziąć udział i zgłoś się.
– Nagłośnij swój udział na mediach społecznościowych.
– Bądź obecny podczas rozdawaniu nagród (np. w gali).
– Poinformuj media o swoim sukcesie.
3. Real time czy może raczej #newsjacking
Jesteś aktywny w mediach społecznościowych i nic istotnego nie uchodzi Twojej uwadze – to świetnie. W proponowanej przez ze mnie trzeciej technice liczy się szybkie, spontaniczne działanie marketingowe. Postaraj się, aby będące na topie wydarzenie wykorzystać dla swoich potrzeb.
Newsjacking – to przechwytywanie informacji, którymi aktualnie interesują się potencjalni odbiorcy i przekuwanie ich w przekaz zawierający reklamę marki, produktu.
Jak to zrobić? Trzeba wykazać się kreatywnością i postarać się dołączyć do ważnych wydarzeń również ze swoją akcją. Nie można zapominać, że taka akcja musi zostać przeprowadzona możliwie jak najszybciej po zastanej sytuacji – żarty wrzucane kilka, kilkanaście godzin później nie mają już w zasadzie sensu, a raczej denerwują odbiorców. Pamiętaj przy tym do kogo kierowany jest cały przekaz i nigdy, ale to nigdy nie twórz postów po prostu rażąco słabych. Cały przekaz musi być pozytywny, bo to on będzie się kojarzył z Twoją marką czy usługą. Technika ta wykorzystuje przede wszystkim emocje – jakie one będą, zależy od Ciebie. Potrzebne jest tu jednak wyczucie i ostrożność – czasem to co nas śmieszy może być dla innych obraźliwe lub irytujące.
Porada:
– Liczy się szybkości reakcji.
– Należy zadbać o jakość przekazu i szczegóły – perfekcja w realizacji.
– Dobra strategia to “nic na siłę” – publikuj tylko pomysły dobrze dopasowane do sytuacji.
– Pamiętaj, inteligencji nigdy za wiele. Nawet “ostro” przedstawiona sytuacja może być kluczem do sukcesu.
– Bądź absolutnie neutralny politycznie i religijnie!
Jak sądzicie czy budżet takich działań musi być duży? Czy stać na nie mikro firmę? Czy dają one gwarancję sukcesu i zauważenia przez publiczność? Odpowiem: TAK. Przy niewielkim budżecie nawet mała firma może skutecznie przebić się przez gąszcz wielu innych marek. Liczy się tutaj niekonwencjonalne działanie, duża aktywność w mediach społecznościowych i konsekwencja – ta ostatnia zwłaszcza w utrzymywaniu relacji z dziennikarzami. Działania te dają dużą szansę na osiągnięcie celu jakim jest rozpoznawalności marki i jej sukces również w większej skali.