W Polsce do milenialsów, nazywanych też pokoleniem Y, zaliczamy około 12 milionów osób. To ogromny potencjał społeczny i ekonomiczny. Prognozuje się, że do roku 2025 ta generacja będzie stanowić aż 75 procent światowej siły roboczej. Nie ma się więc co dziwić, że każdy segment handlu detalicznego pragnie oczarować “igreków”...
W Polsce do milenialsów, nazywanych też pokoleniem Y, zaliczamy około 12 milionów osób. To ogromny potencjał społeczny i ekonomiczny. Prognozuje się, że do roku 2025 ta generacja będzie stanowić aż 75 procent światowej siły roboczej. Nie ma się więc co dziwić, że każdy segment handlu detalicznego pragnie oczarować “igreków” – grupę, która posiada potężną siłę nabywczą.
Jeśli chcesz wykorzystać potencjał milenialsów do rozwoju swojego biznesu, to na pewno nie jesteś sam. Pytanie tylko jaki jest sekret zdobywania lojalności tego pokolenia? Zanim zaczniesz sprzedawać im kwiaty powinieneś dokładnie rozpoznać tę grupę konsumentów.
Jacy są milenialsi?
Milenialsi, zwani również “pokoleniem Y”, to pokolenie dzisiejszych dwudziesto- i trzydziestolatków. Urodzeni w latach latach 80. i 90. XX wieku byli świadkami rozwoju gospodarki rynkowej w Polsce, a ich dzieciństwo przypadło na okres transformacji ustrojowej. Dzięki temu, że wychowywali się w czasach dobrobytu, to nie musieli walczyć o swój status tak jak to robili ich rodzice czy dziadkowie. Wygoda, której doświadczyli wpłynęła na to w jaki sposób wystartowali w dorosłym życiu. Mówi się, że jest to pokolenie roszczeniowych “kanapowców”, choć nie jest to sprawiedliwe określenie. Milenialsi są pokoleniem refleksyjnym, poszukującym innych wartości niż praca i sukces zawodowy. Chcą cieszyć się życiem i doświadczać go na wielu poziomach. Drugim, obok dobrobytu, ważnym czynnikiem, który miał na nich wpływ w okresie ich dorastania był szybki rozwój technologii. Pojawiły się telefony komórkowe, komputery, dlatego nazywani są też “pokoleniem cyfrowym”
Są wygodni.
Nie są przywiązani do tradycji.
Są ciągle online i stale obecni w social mediach.
Są doskonale zorientowani w nowych technologiach.
Lubią załatwiać swoje sprawy przez internet, bez wychodzenia z domu.
Przywiązują się do marek, identyfikują się z nimi.
Dlaczego pokolenie Y nie chce kupować kwiatów?
W Stanach Zjednoczonych zaobserwowano spadek zainteresowania kwiatami ciętymi wśród przedstawicieli pokolenia Y. Poprzednie generacje (pokolenie X oraz Baby Boomers) wyżej ceniły sobie kwiaty i chętniej zaglądały do kwiaciarń by dokonywać zakupów. Aby zrozumieć jaka jest przyczyna niskiego zainteresowania kwiatami wśród przedstawicieli młodszego pokolenia przeprowadzono badanie1. Okazuje się, że istnieją różne bariery zakupowe, między innymi są to: wysoki koszt, krótki okres życia roślin oraz nieumiejętność odpowiedniej opieki nad zakupionymi kwiatami.
Wysoki koszt Cena jest podstawową barierą dla około 75% milenialsów. Cena jest bardziej istotną kwestią dla kobiet niż dla mężczyzn, najprawdopodobniej ze względu na różne przeznaczenie kupowanych roślin. Kobiety zwykle kupują kwiaty dla siebie lub na prezent, podczas gdy mężczyźni kupują głównie na prezent (a wtedy cena nie jest tak bardzo istotna).
Krótki okres użytkowania Wielu milenialsów nie chce kupować kwiatów, ponieważ uważają, że nie są one trwałe i nie przetrwają zbyt długo w wazonie. Postrzegają kwiaty jako wartość krótkoterminową, a wolą kupować rzeczy, które będą użytkowane przez dłuższy czas.
Nieumiejętność dbania o kwiaty Spora część uczestników badania stwierdziła, że nie wie jak prawidłowo dbać o kwiaty, dlatego nie utrzymają się one długo w domu. Ponadto uznali oni, że kwiaty zwiędną z powodu panujących tam warunków, takich jak np. klimatyzacja, obecność zwierząt domowych oraz innych czynników.
Dlaczego milenialsi nie chcą kupować w kwiatów w kwiaciarniach? Warto także dodać, że ankietowani chętnie kupowaliby kwiaty od lokalnego florysty, jednak istnieją powody, dla których kupują kwiaty w innym miejscu – na przykład w markecie. Głównym powodem była większa wygoda dokonywania zakupów w tego rodzaju sklepach oraz postrzeganie kwiaciarni jako droższej. Respondenci wskazywali też na takie bariery jak: poczucie presji w trakcie zakupów, godziny otwarcia oraz brak wiedzy o lokalizacji kwiaciarni.
Jak sprzedawać kwiaty milenialsom?
Organizuj promocje i udzielaj rabatów Większość uczestników wspomnianego badania stwierdziła, że kupiłaby więcej kwiatów, gdyby były na nie zniżki, promocje, rabaty. Chętnie korzystaliby też z kuponów lub wzięli udział w programach lojalnościowych. Zatem zaoferowanie zniżek lub promocji online oraz w sklepach stacjonarnych mogłoby pomóc pokonać barierę związaną z postrzeganiem ceny kwiatów w kwiaciarni jako zbyt wysokiej.
Wygoda, wygoda, jeszcze raz wygoda Wygoda robienia zakupów w dużych marketach potrafi skutecznie odebrać klientów kwiaciarni. Zadbaj więc o to, by wszelkie wrażenia związane z zakupem w twojej firmie były przyjemne. Przemyśl w jaki sposób możesz to ułatwić swoim klientom. Bądź elastyczny. Możliwość zamówień online z odbiorem w sklepie lub dostawą we wskazane miejsce to już chyba standard. Zwróć uwagę na godziny pracy, możliwość zaparkowania auta, pamiętaj też o dobrze zaprojektowanej stronie internetowej. Stwórz przyjazne, atrakcyjne miejsce i zapewnij trochę rozrywki podczas zakupów – wstaw sofę i ekspres do kawy. Niech twoi klienci poczują się swobodnie. W żadnym wypadku nie wywieraj na nich presji zakupowej – w ten sposób możesz ich tylko skutecznie zniechęcić i sprawić, że do ciebie nie wrócą.
Pomóż swoim klientom zadbać o kwiaty Ucz swoich klientów jak dbać o kwiaty, żeby były trwałe i długo stały w wazonie. Sprzedając bukiet dołącz do niego ulotkę ze wskazówkami, jak postępować z kwiatami po przyniesieniu ich do domu. Dodaj również bezpłatną odżywkę do kwiatów. Ciekawym pomysłem byłoby także zaoferowanie bezpłatnych warsztatów na temat pielęgnacji kwiatów ciętych.
Pokaż korzyści jakie wynikają z posiadania kwiatów Dla pokolenia Y dbanie o siebie i zapewnienie sobie przyjaznej przestrzeni życiowej jest ważne. Kwiaty i rośliny doskonale wpisują się w ten trend, dlatego w tej grupie klientów zawsze warto promować ich prozdrowotne właściwości. Wspominać o tym, że kwiaty pozytywnie oddziałują na nasze zdrowie psychiczne, że ich obecność poprawia nastrój i redukuje stres. Informacje te można przekazywać w swoich materiałach promocyjnych i publikować w mediach społecznościowych.
Bądź autentyczny w tym co robisz i w tym co komunikujesz Pokolenie Y nie lubi być “maketingowane” i nie przypadkiem wspiera lokalne firmy. “Igreki” cenią sobie autentyzm, czyli otwartą i szczerą komunikację firmy z klientem. Nie używaj marketingowych frazesów, ale zaangażuj się w relacje z klientem. Opowiadaj o swojej pracy i biznesie w prosty, nieskomplikowany i bezpośredni sposób. Uczyń swoją historię ważną i wykorzystaj wszelkie kanały komunikacji, by o niej opowiadać swoim lojalnym klientom. Milenialsi lubią czuć więź z marką, a mogą ją poczuć tylko wtedy, gdy jej ufają i wierzą w jej uczciwość. Pamiętaj jednak, że pokolenie to z łatwością bojkotuje te przedsiębiorstwa, których wartości i praktyki są sprzeczne z ich własnymi ideałami.
Organizuj wydarzenia i bądź “trendy” Pokolenie Y chce być zawsze na bieżąco i nie lubi gdy coś je omija. Dlatego organizuj różnego rodzaju wydarzenia. Mogą to być warsztaty dla klientów, podczas których będą mogli doświadczyć obecności kwiatów, pobawić się układając z nich kompozycje i oczywiście zrobić sobie z nimi fotkę. Można też zaaranżować w kwiaciarni kwiatowe tło do selfie, by klienci mogli robić i publikować piękne zdjęcia na swoich profilach. W jednym i drugim przypadku zaproponuj jakąś gratyfikację za oznaczenie twojej kwiaciarni w social mediach. Współpracuj z lokalnymi przedsiębiorcami, którzy oferują modne (np. rzemieślnicze) produkty i usługi. Możesz przynieść kwiaty na jakieś wydarzenie i zaproponować wspólne ułożenie ich na stołach (jeśli to jest na przykład kawiarnia). Dzięki temu nawiążesz nowe kontakty i zaczniesz budować relacje, które są szczególnie ważne w przypadku tej generacji.
Według raportu firmy Deloitte2 po ustaniu pandemii przedstawiciele pokolenia Y zamierzają w większym stopniu wspierać firmy, a w szczególności mniejszych, lokalnych przedsiębiorców, korzystając z ich produktów i usług. Warto dostrzec w tym szansę dla biznesu kwiatowego i ją wykorzystać.
Tytuł badania: “Marketing Tactics to Increase Millennial Floral Purchases.”, przeprowadzone przez: dr Chengyan Yue, Uniwersytet Minnesoty, 2016 r.
Informujemy, iż w celu zapewnienia poprawnego i spersonalizowanego działania naszego serwisu internetowego korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies. Dalsze korzystanie z tej strony, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, że zgadzasz się na stosowanie plików cookies. Czytaj więcej na stronie: Polityka prywatności
Ta strona korzysta z plików cookie, aby zapewnić treści dopasowane do Państwa preferencji. Wśród plików cookie są takie, które są niezbędne do działania podstawowych funkcji naszej strony internetowej. Używamy również plików cookie stron trzecich, które pomagają nam analizować i zrozumieć, w jaki sposób korzystają Państwo z tej witryny. Pliki cookie będą przechowywane w przeglądarce użytkownika tej strony tylko za jego zgodą i można nimi zarządzać stosując poniższe ustawienia.
Pliki cookie absolutnie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej. Te pliki cookie anonimowo zapewniają podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony internetowej.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Plik cookie jest zapisujący zgodę użytkownika na pliki cookie w kategorii „Reklama”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Pozostałe pliki cookie to te, które nie zostały zaklasyfikowane do innej kategorii.
Cookie
Duration
Description
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minutes
Ten plik cookie służy do wykrywania pierwszej sesji odsłon użytkownika.
_hjTLDTest
session
Jest używany podczas uruchamiania skryptu Hotjar. Ma to na celu umożliwienie, by pliki cookie (w stosownych przypadkach) mogły być wykorzystywane także przez subdomeny. Po tym sprawdzeniu plik cookie jest usuwany.
Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania odwiedzającym odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Pliki te śledzą odwiedzających na stronach internetowych i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.
Cookie
Duration
Description
__gads
1 year 24 days
This cookie is set by Google and stored under the name dounleclick.com. This cookie is used to track how many times users see a particular advert which helps in measuring the success of the campaign and calculate the revenue generated by the campaign. These cookies can only be read from the domain that it is set on so it will not track any data while browsing through another sites.
__utmz
6 months
Plik cookie ustawiany przez Google Analytics służący do przechowywania źródła ruchu lub kampanii, przez którą odwiedzający dotarł do witryny.
fr
3 months
Plik cookie wykorzystywany w reklamach na Facebooku, stosowany do wyświetlania, pomiaru skuteczności i poprawy adekwatności reklam.Śledzi również zachowanie użytkownika w Internecie na stronach, które mają piksel Facebooka lub wtyczkę społecznościową Facebooka.
GoogleAdServingTest
session
Służy do rejestrowania, jakie reklamy zostały wyświetlone użytkownikowi.
IDE
1 year 24 days
Used by Google DoubleClick and stores information about how the user uses the website and any other advertisement before visiting the website. This is used to present users with ads that are relevant to them according to the user profile.
test_cookie
15 minutes
This cookie is set by doubleclick.net. The purpose of the cookie is to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
This cookie is set by Youtube. Used to track the information of the embedded YouTube videos on a website.
Statystyczne pliki cookie gromadzą anonimowe informacje o tym, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję ze stroną internetową.
Cookie
Duration
Description
__utma
2 years
Służy do rozróżniania użytkowników i sesji. Plik cookie jest tworzony po uruchomieniu biblioteki javascript i nie istnieją istniejące pliki cookie __utma. Plik cookie jest aktualizowany za każdym razem, gdy dane są przesyłane do Google Analytics.
__utmb
30 minutes
The cookie is set by Google Analytics. The cookie is used to determine new sessions/visits. The cookie is created when the JavaScript library executes and there are no existing __utma cookies. The cookie is updated every time data is sent to Google Analytics.
__utmc
session
Plik cookie ustawiany przez Google Analytics i jest usuwany, gdy użytkownik zamyka przeglądarkę. Nie używane w ga.js. Ustawiony dla współdziałania z urchin.js. Historycznie ten plik cookie działał w połączeniu z plikiem cookie __utmb w celu ustalenia nowej sesji / odwiedzin użytkownika.
__utmt
10 minutes
Plik używany do działania Google Analytics "throttle request rate"
_ga
2 years
This cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to calculate visitor, session, campaign data and keep track of site usage for the site's analytics report. The cookies store information anonymously and assign a randomly generated number to identify unique visitors.
_gat
1 minute
This cookies is installed by Google Universal Analytics to throttle the request rate to limit the colllection of data on high traffic sites.
_gid
1 day
Plik cookie instalowany przez Google Analytics. Służy do przechowywania informacji o tym, w jaki sposób odwiedzający korzystają ze strony internetowej i pomaga w tworzeniu raportu analitycznego na temat tego, jak działa witryna. Gromadzone dane obejmują liczbę odwiedzających, źródło, z którego pochodzą, oraz odwiedzone strony w formie anonimowej.
_hjFirstSeen
30 minutes
This is set by Hotjar to identify a new user’s first session. It stores a true/false value, indicating whether this was the first time Hotjar saw this user. It is used by Recording filters to identify new user sessions.
_hjid
1 year
This cookie is set by Hotjar. This cookie is set when the customer first lands on a page with the Hotjar script. It is used to persist the random user ID, unique to that site on the browser. This ensures that behavior in subsequent visits to the same site will be attributed to the same user ID.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minutes
Plik cookie, którego celem jest informowanie Hotjar o tym, czy odwiedzający jest objęty próbkowaniem danych określonym przez limit odsłon tej witryny.
YSC
session
This cookies is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos.