Floryści potrafią nie tylko pracować z kwiatami, ale też świetnie sobie radzą z mediami społecznościowymi, które stały się ważnym narzędziem do pozyskiwania zleceń. Każdego dnia tworzą nie tylko bukiety i kompozycje, ale także wiele zdjęć, na których dokumentują swoją pracę. Potem wystarczy je tylko wrzucić na stronę internetową, na...
Floryści potrafią nie tylko pracować z kwiatami, ale też świetnie sobie radzą z mediami społecznościowymi, które stały się ważnym narzędziem do pozyskiwania zleceń. Każdego dnia tworzą nie tylko bukiety i kompozycje, ale także wiele zdjęć, na których dokumentują swoją pracę. Potem wystarczy je tylko wrzucić na stronę internetową, na Facebook albo Instagram i… gotowe. Ale czy na pewno?
Zacznijmy od podstaw. Co jest najważniejsze gdy robimy zdjęcie kompozycji kwiatowej? Jest to oczywiście kompozycja kwiatowa. Wszystkie pozostałe sprawy to dodatki, które mają sprawić, że kwiaty na zdjęciu będą wyglądały jeszcze piękniej. Niestety w sieci (na stronach kwiaciarń, na Facebooku, Instagramie) ciągle znajdujemy zdjęcia, które tak na prawdę nie powinny być puszczane w świat. Trzeba bowiem pamiętać, że prezentacja swoich prac ma na celu budowanie marki florysty lub kwiaciarni. Dlatego publikowane prace powinny być co najmniej dobre. To samo zresztą dotyczy zdjęć: bałagan w tle, brak ostrości, niedoświetlone zdjęcie – to również nie kreuje wizerunku profesjonalisty. Jak więc można poprawić jakość zdjęć prezentowanych w social mediach czy na stronach internetowych? Przede wszystkim trzeba pamiętać, że:
To co widzimy w rzeczywistości jest inne, niż to co widzimy na zdjęciu.
Fotografując kompozycję często okazuje się, że zdjęcie – nawet dobrze wykonane – nie oddaje jej urody. Wynika to z tego, że zdjęcie spłaszcza obraz do dwóch wymiarów: mamy szerokość i wysokość. Nasz mózg musi więc sobie sam “dopowiedzieć” głębię obrazu i… czasami płata nam przy okazji różne figle. Na co więc zwrócić uwagę robiąc zdjęcia kwiatowym aranżacjom?
Po pierwsze, na ciemne liście i kwiaty, które mogą wspaniale prezentować się na żywo, ale na zdjęciu będą wyglądały jak… dziury w aranżacji. W takim przypadku najlepiej zadbać o dobre oświetlenie – dzięki niemu na zdjęciu będzie widać, że są to liście i kwiaty w ciemniejszych kolorach. Jeśli mamy problem z oświetleniem, to można poeksperymentować z ustawieniem pracy i znaleźć taki układ, w którym “dziura” albo całkowicie zniknie z kadru, albo nie będzie drażniła oka.
Problem jest też z pracami, w których lekki materiał roślinny wychodzi poza zarys kompozycji. O ile patrząc na kompozycję “na żywo” nasz mózg poprawnie interpretuje miejsce tych wystających elementów w przestrzeni, o tyle na zdjęciu – gdzie nie ma głębi – dzieją się z nimi dziwne rzeczy. Na przykład te gałązki, które znajdują się pomiędzy obiektywem a kompozycją, zlewają się z nią. Natomiast te, które wystają z boku wyróżniają się bardziej i są cięższe niż w rzeczywistości. Mogą one też nałożyć się na siebie (na zdjęciu) i sprawiać wrażenie, że są nadmiernie zgrupowanie w jednym miejscu. Patrząc na takie zdjęcie odnosimy wrażenie, że porządek kompozycji jest zaburzony. Tego rodzaju prace wymagają wielu eksperymentów i zawsze warto je fotografować pod różnymi kątami i w różnych pozycjach.
Z perspektywy klienta (i ceny jaką jest gotowy zapłacić za kompozycję) najważniejszą częścią każdej aranżacji są kwiaty. Robiąc zdjęcie można ustawić obiektyw pod takim kątem, pod którym praca będzie wyglądać bardziej bogato. Na przykład kwiaty w wazonie można fotografować trochę z góry, aby naczynie było mniejsze w stosunku do bukietu. Często stosowanym trikiem jest robienie zdjęcia, na którym ktoś trzyma bukiet w wyprostowanych w kierunku obiektywu rękach. Taki bukiet wygląda na ogromny, ponieważ w tle widzimy zarys sylwetki człowieka, która jest zdecydowanie mniejsza, niż gdyby kwiaty były trzymane blisko jego ciała.
Zadbaj o tło. Zapewnij sobie kawałek czystej ściany w miejscu pracy.
Jeżeli praca nie ma zwartego konturu to zawsze trzeba pamiętać o tle. Kompozycje rozluźnione, lekkie, prześwitujące, lub prace w stylu formalno-linearnym zdecydowanie lepiej wyglądają na zdjęciach z gładkim, jednolitym tłem. W przeciwnym wypadku zlewają się z obiektami z tła, a zarys i kolorystyka pracy będą przekłamane. Jeśli tylko część tła jest gładka, a część nie, to powstanie śmietnik, który będzie denerwować i na pewno nie wywoła wrażenia profesjonalizmu.
Bez wątpienia najłatwiej fotografować prace o zwartym konturze. Na przykład okrągłe, klasyczne bukiety ślubne. Tutaj tło ma mniejsze znaczenie i nie musi być jednolite – ważne jednak, żeby było estetyczne. Czasami ciężko jest wygospodarować kawałek czystej przestrzeni, zwłaszcza jeśli pracownia lub kwiaciarnia ma mały metraż. Jednak biorąc pod uwagę możliwości jakie daje internet, na prawdę warto przemyśleć tę sprawę. Można zainwestować w namiot bezcieniowy, który nie tylko daje idealnie gładkie białe tło, ale też ma zamontowane oświetlenie. Jego wadą jest to, że większych prac w nim nie sfotografujemy.
Najważniejsze jest światło.
Światło to jeden z najważniejszych aspektów fotografii profesjonalnej, jednak nie o tym jest ten tekst. Ze światłem można i warto eksperymentować, jednak kto w kwiaciarni ma na to czas? Na potrzeby szybkich zdjęć do netu najprościej jest fotografować kwiaty mając źródło światła za plecami. Najlepiej jeśli jest to światło dzienne, rozproszone i nie są to bezpośrednio padające promienie słoneczne. Mamy wtedy pewność, że zdjęcie nie będzie zbyt ciemne, ani zbyt jasne, a kwiaty i kolory będą wiernie oddane. Duże okno w lekko zachmurzony dzień to najbezpieczniejsze źródło światła, z jakiego może skorzystać większość florystów.
Zwróć uwagę na to, co jest w kadrze.
Kiedyś zapytaliśmy pewnego fotografa, czy podobają mu się kompozycje z pokazu florystycznego, którym przez wiele godzin robił zdjęcia. Odparł, że nie wie, bo nawet na nie nie patrzy. Dziwne, prawda? A jednak jest to uzasadnione. Fotograf nie zastanawia się nad florystycznym kunsztem, ale widzi obiekt, który chce dobrze sfotografować. Ustawia go więc z każdej strony, testuje różne ujęcia, by potem w trakcie selekcji mógł wybrać te najlepsze.
Jak to się ma do amatora? Otóż każdy z nas potrafi zrobić zdjęcie, ale większość nie wie jak ono wyjdzie. Żeby uniknąć ewidentnych błędów, zawsze przyglądnijmy się obrazowi na ekranie smartfona i wyobraźmy sobie, że patrzymy na gotowe zdjęcie. Zwróćmy uwagę czy nie obcinamy fragmentu pracy, czy jest ona ostra i czy znajduje się w odpowiednim miejscu w kadrze. Przyglądnijmy się, czy przypadkiem nie pojawiły się “dziury”, czy nie ma konkurującego z kwiatami tła. Na chwilę odwróćmy uwagę od piękna swojej kompozycji, a zamiast tego zwróćmy uwagę na detale, które – jeśli je skorygujemy – nie popsują efektu końcowego.
Podsumowując:
Jakość zdjęć można też poprawiać na wiele innych sposobów, ale przede wszystkim ucząc się i eksperymentując. Warto poświęcić temu trochę uwagi, dlatego, że wszystko co prezentujemy w internecie wpływa na nasz wizerunek. A czasami… aż serce boli, gdy piękna kompozycja florystyczna wygląda byle jak, tylko dlatego, że została byle jak sfotografowana.
Informujemy, iż w celu zapewnienia poprawnego i spersonalizowanego działania naszego serwisu internetowego korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies. Dalsze korzystanie z tej strony, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, że zgadzasz się na stosowanie plików cookies. Czytaj więcej na stronie: Polityka prywatności
Ta strona korzysta z plików cookie, aby zapewnić treści dopasowane do Państwa preferencji. Wśród plików cookie są takie, które są niezbędne do działania podstawowych funkcji naszej strony internetowej. Używamy również plików cookie stron trzecich, które pomagają nam analizować i zrozumieć, w jaki sposób korzystają Państwo z tej witryny. Pliki cookie będą przechowywane w przeglądarce użytkownika tej strony tylko za jego zgodą i można nimi zarządzać stosując poniższe ustawienia.
Pliki cookie absolutnie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej. Te pliki cookie anonimowo zapewniają podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony internetowej.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Plik cookie jest zapisujący zgodę użytkownika na pliki cookie w kategorii „Reklama”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Pozostałe pliki cookie to te, które nie zostały zaklasyfikowane do innej kategorii.
Cookie
Duration
Description
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minutes
Ten plik cookie służy do wykrywania pierwszej sesji odsłon użytkownika.
_hjTLDTest
session
Jest używany podczas uruchamiania skryptu Hotjar. Ma to na celu umożliwienie, by pliki cookie (w stosownych przypadkach) mogły być wykorzystywane także przez subdomeny. Po tym sprawdzeniu plik cookie jest usuwany.
Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania odwiedzającym odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Pliki te śledzą odwiedzających na stronach internetowych i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.
Cookie
Duration
Description
__gads
1 year 24 days
This cookie is set by Google and stored under the name dounleclick.com. This cookie is used to track how many times users see a particular advert which helps in measuring the success of the campaign and calculate the revenue generated by the campaign. These cookies can only be read from the domain that it is set on so it will not track any data while browsing through another sites.
__utmz
6 months
Plik cookie ustawiany przez Google Analytics służący do przechowywania źródła ruchu lub kampanii, przez którą odwiedzający dotarł do witryny.
fr
3 months
Plik cookie wykorzystywany w reklamach na Facebooku, stosowany do wyświetlania, pomiaru skuteczności i poprawy adekwatności reklam.Śledzi również zachowanie użytkownika w Internecie na stronach, które mają piksel Facebooka lub wtyczkę społecznościową Facebooka.
GoogleAdServingTest
session
Służy do rejestrowania, jakie reklamy zostały wyświetlone użytkownikowi.
IDE
1 year 24 days
Used by Google DoubleClick and stores information about how the user uses the website and any other advertisement before visiting the website. This is used to present users with ads that are relevant to them according to the user profile.
test_cookie
15 minutes
This cookie is set by doubleclick.net. The purpose of the cookie is to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
This cookie is set by Youtube. Used to track the information of the embedded YouTube videos on a website.
Statystyczne pliki cookie gromadzą anonimowe informacje o tym, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję ze stroną internetową.
Cookie
Duration
Description
__utma
2 years
Służy do rozróżniania użytkowników i sesji. Plik cookie jest tworzony po uruchomieniu biblioteki javascript i nie istnieją istniejące pliki cookie __utma. Plik cookie jest aktualizowany za każdym razem, gdy dane są przesyłane do Google Analytics.
__utmb
30 minutes
The cookie is set by Google Analytics. The cookie is used to determine new sessions/visits. The cookie is created when the JavaScript library executes and there are no existing __utma cookies. The cookie is updated every time data is sent to Google Analytics.
__utmc
session
Plik cookie ustawiany przez Google Analytics i jest usuwany, gdy użytkownik zamyka przeglądarkę. Nie używane w ga.js. Ustawiony dla współdziałania z urchin.js. Historycznie ten plik cookie działał w połączeniu z plikiem cookie __utmb w celu ustalenia nowej sesji / odwiedzin użytkownika.
__utmt
10 minutes
Plik używany do działania Google Analytics "throttle request rate"
_ga
2 years
This cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to calculate visitor, session, campaign data and keep track of site usage for the site's analytics report. The cookies store information anonymously and assign a randomly generated number to identify unique visitors.
_gat
1 minute
This cookies is installed by Google Universal Analytics to throttle the request rate to limit the colllection of data on high traffic sites.
_gid
1 day
Plik cookie instalowany przez Google Analytics. Służy do przechowywania informacji o tym, w jaki sposób odwiedzający korzystają ze strony internetowej i pomaga w tworzeniu raportu analitycznego na temat tego, jak działa witryna. Gromadzone dane obejmują liczbę odwiedzających, źródło, z którego pochodzą, oraz odwiedzone strony w formie anonimowej.
_hjFirstSeen
30 minutes
This is set by Hotjar to identify a new user’s first session. It stores a true/false value, indicating whether this was the first time Hotjar saw this user. It is used by Recording filters to identify new user sessions.
_hjid
1 year
This cookie is set by Hotjar. This cookie is set when the customer first lands on a page with the Hotjar script. It is used to persist the random user ID, unique to that site on the browser. This ensures that behavior in subsequent visits to the same site will be attributed to the same user ID.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minutes
Plik cookie, którego celem jest informowanie Hotjar o tym, czy odwiedzający jest objęty próbkowaniem danych określonym przez limit odsłon tej witryny.
YSC
session
This cookies is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos.