Każdy, kto pracuje w kwiaciarni, zna ten moment, gdy wszystko idzie zgodnie z planem, aż nagle zjawia się kilku klientów jednocześnie. Jedna osoba stoi przed ladą, ktoś dzwoni, a kolejny klient wpada tylko z „krótkim pytaniem”. Jak poradzić sobie w takiej sytuacji? Jak sprawić, aby każdy z klientów czuł...
Każdy, kto pracuje w kwiaciarni, zna ten moment, gdy wszystko idzie zgodnie z planem, aż nagle zjawia się kilku klientów jednocześnie. Jedna osoba stoi przed ladą, ktoś dzwoni, a kolejny klient wpada tylko z „krótkim pytaniem”. Jak poradzić sobie w takiej sytuacji? Jak sprawić, aby każdy z klientów czuł się dobrze obsłużony?
Zmień swoje nastawienie
Zawsze należy pamiętać, że duża liczba klientów to dowód na to, że twoja kwiaciarnia cieszy się popularnością. To sytuacja, która świadczy o sukcesie twojego biznesu. Oczywiście, można pomyśleć o zatrudnieniu dodatkowej osoby do pomocy, ale nie zawsze jest to opłacalne. Zazwyczaj natężenie ruchu występuje tylko w pewnych porach dnia lub tygodnia.
Gdy pojawia się więcej klientów, zachowaj spokój i uśmiech na twarzy. Nawet jeśli uśmiech jest trochę wymuszony, klienci docenią twoje profesjonalne podejście. Pamiętaj, że każdy klient jest ważny, a jego obecność to nie zakłócenie pracy, lecz jej sens.
Zadbaj o pełne skupienie na klientach
Nic nie irytuje bardziej niż widok pracowników zajętych rozmową między sobą, podczas gdy klient czekają na obsługę. Gdy jesteś na sali sprzedaży, twoim priorytetem jest bycie dostępnym. Jeśli musisz porozmawiać z koleżanką lub kolegą z pracy, upewnij się, że nie przerywasz jego rozmowy z klientem. Jeśli konieczna jest szybka wymiana informacji, przeproś klienta za przerwę i podziękuj mu za cierpliwość.
Rozmowy pracowników powinny odbywać się na zapleczu, a nie na sali sprzedaży. Pamiętaj, że czas klienta jest cenny. Każdy moment poświęcony na rozmowy prywatne w obecności klienta wpłynie negatywnie na jego wrażenia z wizyty w twojej kwiaciarni.
Obsługuj klientów na miejscu w pierwszej kolejności
Klient, który przyszedł do kwiaciarni osobiście, powinien mieć pierwszeństwo przed tymi, którzy dzwonią. Jeśli rozmawiasz przez telefon, a do sklepu wchodzi nowy klient, uprzedź rozmówcę, że potrzebujesz chwili, aby przywitać nowo przybyłego. Wróć do rozmowy telefonicznej, gdy poinformujesz klienta w sklepie, że za moment się nim zajmiesz.
Jeśli obsługujesz klienta osobiście i telefon zaczyna dzwonić, najlepiej, aby odebrała automatyczna sekretarka. Gdy musisz odebrać, zawsze pytaj obecnego klienta o zgodę i wyjaśnij, że chcesz skupić się na nim, a rozmowę telefoniczną przeprowadzisz szybko.
Zawsze dostrzegaj obecność nowych klientów
Gdy zajmujesz się jednym klientem, a wchodzi kolejny, zawsze zauważ jego obecność. Wystarczy szybkie nawiązanie kontaktu wzrokowego, uśmiech i krótka informacja, że za chwilę się nim zajmiesz. To pokazuje, że dostrzegasz każdego klienta i pracujesz nad tym, aby każdy był obsłużony jak najszybciej.
W sytuacji, gdy klient ma „szybkie pytanie”, które faktycznie można szybko rozwiązać, poproś obecnego klienta o zgodę na chwilową przerwę i zajmij się nowym klientem. Jeśli pytanie jest bardziej skomplikowane, wyjaśnij, że będzie musiał chwilę poczekać i zasugeruj mu np. zobaczenie gotowych bukietów, działu kwiatów doniczkowych czy skorzystanie z kącika kawowego.
Zorganizuj obsługę klientów w kwiaciarni
Jeśli problemy z kolejkami i obsługą klientów są częste, warto przemyśleć organizację pracy. Może to obejmować zatrudnienie dodatkowej osoby, przeniesienie rozmów telefonicznych na automatyczną sekretarkę lub możesz rozważyć ustawienie strefy samoobsługowej lub ekspozycji w sklepie, gdzie klienci mogą samodzielnie przeglądać gotowe bukiety, drobne upominki, rośliny doniczkowe, akcesoria i dekoracje.
Taka strefa może skutecznie zaangażować klientów, gdy czekają na swoją kolej, a jednocześnie odciąży personel. Klienci, przeglądając produkty, mogą nawet zdecydować się na dodatkowy zakup, co wpłynie pozytywnie na sprzedaż. Ważne, aby miejsce było estetycznie urządzone i dobrze oznaczone, aby klienci mogli łatwo się zorientować, co mogą tam znaleźć. Możesz też dołączyć krótkie opisy produktów lub poradniki, np. jak dbać o konkretne rośliny.
Dodatkowo, jeśli w kwiaciarni jest miejsce, można pomyśleć o stworzeniu kącika relaksu z wygodnymi siedzeniami i czasopismami branżowymi. Klienci mogliby tam usiąść, zrelaksować się i poczekać na swoją kolej, co z pewnością umili im czas oczekiwania i sprawi, że będą bardziej wyrozumiali wobec chwilowego opóźnienia w obsłudze.
Ważne jest, aby każdy klient czuł, że jego czas jest szanowany, a kwiaciarnia jest dobrze zorganizowana.
Dzięki tym praktykom, obsługa klientów w twojej kwiaciarni będzie sprawna i przyjemna, a klienci będą zadowoleni i chętnie wrócą na kolejne zakupy.
Dostarczamy treści dla florystów, właścicieli kwiaciarń i freelancerów. Masz coś do powiedzenia o florystyce i chcesz się tym podzielić z innymi miłośnikami kwiatów? Dowiedz się jak dołączyć do grona autorów. O autorach forumkwiatowe.pl
Informujemy, iż w celu zapewnienia poprawnego i spersonalizowanego działania naszego serwisu internetowego korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies. Dalsze korzystanie z tej strony, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, że zgadzasz się na stosowanie plików cookies. Czytaj więcej na stronie: Polityka prywatności
Ta strona korzysta z plików cookie, aby zapewnić treści dopasowane do Państwa preferencji. Wśród plików cookie są takie, które są niezbędne do działania podstawowych funkcji naszej strony internetowej. Używamy również plików cookie stron trzecich, które pomagają nam analizować i zrozumieć, w jaki sposób korzystają Państwo z tej witryny. Pliki cookie będą przechowywane w przeglądarce użytkownika tej strony tylko za jego zgodą i można nimi zarządzać stosując poniższe ustawienia.
Pliki cookie absolutnie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej. Te pliki cookie anonimowo zapewniają podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony internetowej.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Plik cookie jest zapisujący zgodę użytkownika na pliki cookie w kategorii „Reklama”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Pozostałe pliki cookie to te, które nie zostały zaklasyfikowane do innej kategorii.
Cookie
Duration
Description
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minutes
Ten plik cookie służy do wykrywania pierwszej sesji odsłon użytkownika.
_hjTLDTest
session
Jest używany podczas uruchamiania skryptu Hotjar. Ma to na celu umożliwienie, by pliki cookie (w stosownych przypadkach) mogły być wykorzystywane także przez subdomeny. Po tym sprawdzeniu plik cookie jest usuwany.
Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania odwiedzającym odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Pliki te śledzą odwiedzających na stronach internetowych i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.
Cookie
Duration
Description
__gads
1 year 24 days
This cookie is set by Google and stored under the name dounleclick.com. This cookie is used to track how many times users see a particular advert which helps in measuring the success of the campaign and calculate the revenue generated by the campaign. These cookies can only be read from the domain that it is set on so it will not track any data while browsing through another sites.
__utmz
6 months
Plik cookie ustawiany przez Google Analytics służący do przechowywania źródła ruchu lub kampanii, przez którą odwiedzający dotarł do witryny.
fr
3 months
Plik cookie wykorzystywany w reklamach na Facebooku, stosowany do wyświetlania, pomiaru skuteczności i poprawy adekwatności reklam.Śledzi również zachowanie użytkownika w Internecie na stronach, które mają piksel Facebooka lub wtyczkę społecznościową Facebooka.
GoogleAdServingTest
session
Służy do rejestrowania, jakie reklamy zostały wyświetlone użytkownikowi.
IDE
1 year 24 days
Used by Google DoubleClick and stores information about how the user uses the website and any other advertisement before visiting the website. This is used to present users with ads that are relevant to them according to the user profile.
test_cookie
15 minutes
This cookie is set by doubleclick.net. The purpose of the cookie is to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
This cookie is set by Youtube. Used to track the information of the embedded YouTube videos on a website.
Statystyczne pliki cookie gromadzą anonimowe informacje o tym, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję ze stroną internetową.
Cookie
Duration
Description
__utma
2 years
Służy do rozróżniania użytkowników i sesji. Plik cookie jest tworzony po uruchomieniu biblioteki javascript i nie istnieją istniejące pliki cookie __utma. Plik cookie jest aktualizowany za każdym razem, gdy dane są przesyłane do Google Analytics.
__utmb
30 minutes
The cookie is set by Google Analytics. The cookie is used to determine new sessions/visits. The cookie is created when the JavaScript library executes and there are no existing __utma cookies. The cookie is updated every time data is sent to Google Analytics.
__utmc
session
Plik cookie ustawiany przez Google Analytics i jest usuwany, gdy użytkownik zamyka przeglądarkę. Nie używane w ga.js. Ustawiony dla współdziałania z urchin.js. Historycznie ten plik cookie działał w połączeniu z plikiem cookie __utmb w celu ustalenia nowej sesji / odwiedzin użytkownika.
__utmt
10 minutes
Plik używany do działania Google Analytics "throttle request rate"
_ga
2 years
This cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to calculate visitor, session, campaign data and keep track of site usage for the site's analytics report. The cookies store information anonymously and assign a randomly generated number to identify unique visitors.
_gat
1 minute
This cookies is installed by Google Universal Analytics to throttle the request rate to limit the colllection of data on high traffic sites.
_gid
1 day
Plik cookie instalowany przez Google Analytics. Służy do przechowywania informacji o tym, w jaki sposób odwiedzający korzystają ze strony internetowej i pomaga w tworzeniu raportu analitycznego na temat tego, jak działa witryna. Gromadzone dane obejmują liczbę odwiedzających, źródło, z którego pochodzą, oraz odwiedzone strony w formie anonimowej.
_hjFirstSeen
30 minutes
This is set by Hotjar to identify a new user’s first session. It stores a true/false value, indicating whether this was the first time Hotjar saw this user. It is used by Recording filters to identify new user sessions.
_hjid
1 year
This cookie is set by Hotjar. This cookie is set when the customer first lands on a page with the Hotjar script. It is used to persist the random user ID, unique to that site on the browser. This ensures that behavior in subsequent visits to the same site will be attributed to the same user ID.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minutes
Plik cookie, którego celem jest informowanie Hotjar o tym, czy odwiedzający jest objęty próbkowaniem danych określonym przez limit odsłon tej witryny.
YSC
session
This cookies is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos.