Nowa kwiaciarnia to w dzisiejszych czasach nie lada wyzwanie. Nie wystarczy być przecież mistrzem florystycznym czy absolwentem licznych kursów specjalistycznych. Potrzebny jest także nietuzinkowy pomysł na pozyskanie klientów, wyróżnikowa aranżacja, atrakcyjna strona internetowa i zaistnienie w social mediach. Wszystkie te czynniki są niezwykle ważne, ale nawet jeśli je spełnimy,...
Nowa kwiaciarnia to w dzisiejszych czasach nie lada wyzwanie. Nie wystarczy być przecież mistrzem florystycznym czy absolwentem licznych kursów specjalistycznych. Potrzebny jest także nietuzinkowy pomysł na pozyskanie klientów, wyróżnikowa aranżacja, atrakcyjna strona internetowa i zaistnienie w social mediach. Wszystkie te czynniki są niezwykle ważne, ale nawet jeśli je spełnimy, to nadal nie mamy gwarancji sukcesu.
Z tym większą przyjemnością wybraliśmy się na otwarcie Atelier Kwiatowego Just in Nature w Krakowie przy ulicy Królowej Jadwigi 146A. Kto zna Kraków ten wie, że to ekskluzywna dzielnica willowa miasta z dużą ilością zamożnej klienteli. Na miejscu przywitała nas przemiła właścicielka, pani Justyna Świerczewska.
Otwarcie i powitanie gości smacznymi przekąskami, napojami, szampanem, ciastem, deserami czy kawą z pewnością wprowadziły ich w świetny nastrój. Piękne i przestronne wnętrze, ciekawa aranżacja, sala przeznaczona na warsztaty czy wydzielony kącik na spokojną rozmowę i herbatę zrobiły na nas spore wrażenie. Do tego piękne elementy dekoracyjne, wystrój nawiązujący do natury i sporo pomysłów sprzedażowych. My jednak chcieliśmy konicznie dowiedzieć się więcej o samym pomyśle na ten biznes i porozmawiać z właścicielką. Poniżej przedstawiamy zapis naszej rozmowy.
ForumKwiatowe.pl: Justyno powiedz nam skąd wziął się pomysł na otwarcie takiego konceptu sprzedażowego. Masz już spore doświadczenie w branży, jesteś mistrzem florystki, prowadziłaś całą serię warsztatów dla dzieci czy teraz czas na następny krok?
Justyna Świerczewska: Nie od zawsze byłam związana z kwiatami… Swoją przygodę z florystyką rozpoczęłam w 2011 roku – podczas kursu I stopnia w PSF, to były moje pierwsze „zielone kroczki”, po pewnym czasie – II stopień… Następnie była przerwa – poszukiwanie „własnego ja”, było wiele „pomysłów na siebie”, zahaczając nawet o fizjoterapię… Ale do rzeczy. Droga powiodła mnie z powrotem na „zielony dywan” chociaż to nie było takie oczywiste…
Zastanawiając się „co robić dalej”, pewnego popołudnia odbyłam poważną rozmowę „Matka z Córką”, można powiedzieć, że to właśnie moja Mama nadała mi odpowiedni tor… Około 7 lat temu wpadłyśmy na pomysł prowadzenia zajęć dla dzieci w wieku przedszkolnym. Mama jest zarówno nauczycielem z długoletnim stażem jak również oligofrenopedagogiem i logopedą – chciałam to zaznaczyć ze względu na jej doświadczenie w pracy z dziećmi oraz znajomość ich potrzeb (z naciskiem na dzieci niepełnosprawne z potrzebą opieki specjalnej). Ceramika, rytmika, taniec – to zajęcia, które nawet ja kojarzę z lat 90’. Szukałyśmy czegoś nowego, czegoś świeżego, jakiegoś „powiewu”. Zajęcia w przedszkolu i kwiaty? Czy można to w jakiś sposób połączyć?
Zanurkowałam w necie… Moim pierwowzorem, takim „guru” informacyjnym zawsze był Zachód. Znalazłam fundację „flowers for kids” działająca w USA. Ich misją było przybliżenie młodszemu pokoleniu czegoś tak prowizorycznego jak natura… Następnie zasięgnęłam języka w dziedzinie hortiterapii (w ogromnym skrócie – leczenie za pomocą roślin) . Najważniejsze dla nas było aby warsztaty z dziećmi w pełni dawały możliwość na oddziaływanie zarówno sensoryki jak i bodźców zewnętrznych u dzieci (zapach, dotyk, smak, wzrok, słuch), a przede wszystkim usprawnienie motoryki małej. Przygotowałam scenariusze zajęć do warsztatów florystyczno – artystycznych, przede wszystkim z myślą o dzieciach mieszkających w miastach. Co widzimy jak słyszymy hasło “miasto”? Tak – beton, budynki, deficyt terenów zielonych… Już nie wspomnę, że wiele dzieci „z miasta” na pytanie: “skąd jest mleko?” odpowiada: “ze sklepu”… Misją moich warsztatów było przybliżenie dzieciakom natury, a tak naprawdę to podanie jej na przysłowiowej „tacy”. Urodził się pomysł – następny krok do przodu. Ale florystyki było mi wciąż mało.
Po kilku latach prowadzenia działalności zapragnęłam czegoś więcej… tytułu … mistrza…? To był zwariowany czas – raz w miesiącu tygodniowe zjazdy w Opolu w Kwitnących Horyzontach… To był ciężki rok, w dodatku miesiąc po przystąpieniu do klasy mistrzowskiej „spadła niczym grom z jasnego nieba” moja pierwsza kwiaciarnia. Czas, pieniądze, stres i łzy przeplatały się z pobudzaniem kreatywności przez nasze mentorki. Daliśmy wszyscy radę…. Po dwóch latach prowadzenia pracowni, dzień przed wigilią, zobaczyłam szyld „Lokal do wynajęcia” i podjęłam decyzję o kolejnej zmianie w swoim życiu. Miejsce ciepłe, przestrzenne, przyjemne w odbiorze – taki był zamysł, a przede wszystkim miejsce spotkań, interakcji sąsiedzkich, wymieniania doświadczeń. Moim celem jest również otwarcie tego miejsca na ludzi z branży – mam zamiar zaprosić osoby z naszego „świata” by mogły przekazywać swoją wiedzę, patenty i umiejętności kolegom i koleżankom po fachu. To miejsce “ma żyć” 🙂
ForumKwiatowe.pl: Już z wystroju wnętrza, czy nawet z nazwy Atelier kwiatowe “Just in nature” wnioskujemy Twoje zamiłowanie do natury. Jak wiąże się ono z kwiatami, czy będziesz oferować klientom wyłącznie dekoracje na bazie produktów naturalnych? Co z dekoracjami ślubnymi czy eventami w tzw. stylu “na bogato”. Czy także i tutaj przewidujesz realizacje w modnym trendzie “blisko natury”?
Justyna Świerczewska: Blisko natury – tak można określić moje prace… Głównie bazuję na materiałach pochodzenia roślinnego aczkolwiek wplatam w swoje kompozycje, bukiety elementy techniczne (często pracuję na kryzach, uważam, że to świetny patent gdyż możemy prostotę kwiatów przemienić w coś nowoczesnego, eleganckiego oraz jak to niekiedy nazywa moja droga przyjaciółka mistrzyni florystyki – Elżbieta Kruk – „na bogato”.
Wystrój wnętrza to jedno – odzwierciedla moje zamiłowanie do natury, natomiast potrzeby klientów – to drugie. By biznes można nazwać biznesem trzeba pamiętać, że zarówno my jesteśmy dla klientów jak również oni dla nas – potrzebny jest kompromis. Aczkolwiek muszę otwarcie przyznać, że niekiedy, gdy pojawiają się panny młode ze skarbnicą pomysłów na zaaranżowanie swojego wesela, a styl kompletnie mi „nie podchodzi” – jak to mówię: „Jestem innego wyznania” – to najzwyczajniej w świecie odpuszczam, nie widzę najmniejszego sensu by brać się za zlecenie wbrew swoim przekonaniom. Uważam, że jeśli się czegoś nie czuje – lepiej odpuścić, niech inna pracownia się tym zajmie. By dobrze wykonać swoją pracę trzeba mieć do niej przekonanie. Ważne jest osiągnięcie pewnego balansu. To ono daje nam poczucie, że to co robimy jest jak najbardziej okay, tak naprawdę sami się utwierdzamy w tym, że nasza praca jest satysfakcjonująca – wtedy otwiera się niewyobrażalnie wielka przestrzeń naszej wyobraźni i kreatywności .
ForumKwiatowe.pl: W czym upatrujesz swojej największej szansy w tym biznesie? Czy będziesz stawiała na lokalną społeczność klientów czy może Twoje plany są dalej idące. Powiedz nam także, jakie z Twojej perspektywy widzisz zagrożenia. Branża kwiatowa to przecież tylko z nazwy pachnący biznes.
Justyna Świerczewska: Innowacyjność, wkładanie serca w swoją pracę ale przede wszystkim kontakt z klientem. Staram się by wszyscy, którzy przekroczą progi Just in Nature poczuli się swobodnie, jak w domu. Stąd też pojawił się pomysł stworzenia showroomu/chillout roomu gdzie zasiadając wygodnie klienci mogą „otulić się zielonym pledem” wsłuchując się w relaksacyjną muzykę i czerpiąc przyjemność z otaczającej ich ciszy… Wnętrze jest ciemne – są to grafitowe ściany, natomiast przełamane elementami drewna. Gdzie nie popatrzymy otaczają nas rośliny.
W czym widzę sukces? Dalsze doskonalenie, praca nad samym sobą, zadowolenie klientów i jakość na najwyższym poziomie. Warsztaty to kolejny punkt „programu” . Chcę by zjednały sobie tutejszą społeczność ale również sprowadziły chętnych z dalszych zakątków Krakowa i okolic. Poza tym warsztaty prowadzone są również w placówkach oświatowych pod okiem wybitnych fachowców w dziedzinie terapii, wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. A co będzie dalej…? Jestem pozytywnej myśli.
W momencie kiedy podjęłam decyzje o zmianie lokalu na większy napisałam sms do Pana Krzysztofa (właściciela lokalu): “dzisiaj jest Wigilia, w ten dzień dzieją się cuda – zatem podejmę to ryzyko”. Naciskam na relacje – są one ogromnie ważne w dzisiejszych czasach technologii, komputerów, pośpiechu. Zatrzymajmy się na chwilę…
Pytasz o zagrożenie? Nie upatruję jej w konkurencji, wręcz przeciwnie – uważam, że konkurencja jest potrzebna, nawet bardzo, to ona również mobilizuje nas do działania (a przynajmniej powinna). Jedynym zagrożeniem tak naprawdę jesteśmy sami dla siebie. Kiedy nastąpi tzw. „wypalenie” zejdziemy z jakości świadczonych przez nas usług, stracimy cennych klientów (nie lubię słowa klient – u mnie wszyscy są Gośćmi). Wyznaję pewna zasadę – jeśli stoisz w miejscu bądź nie robisz kroku w przód – cofasz się .
Musieliśmy przerwać rozmowę, bo gości przybywało i za chwilę miała rozpocząć się kolejna atrakcja dnia otwarcia – pokaz salsy kubańskiej w wykonaniu ekipy Qué Calor.
ForumKwiatowe.pl: Na koniec naszego spotkania chcieliśmy jeszcze poznać Twoją definicję słów: piękne kwiaty, kompozycje i aranżacje przygotowane z głębi serca.
Justyna Świerczewska: Piękne kwiaty – kwiaty które sprawiają, że człowiek pomimo wielotygodniowych dni bez promieni słońca uśmiechnie się na ich widok. Aranżacje i kompozycje z głębi serca? Każdy bukiet, każda kompozycja która opuszcza progi Just in Nature wychodzi z cząstką mnie, tak bardzo ważne jest by wszystkie kwiaty, bez względu na to w jaki sposób skomponowane, były takimi kwiatami, które by przede wszystkim nam się spodobały, sprawiły radość.
ForumKwiatowe.pl: Dziękujemy za rozmowę i gościnę. Twoje wiosenne kwiaty już wprowadziły wiosnę do naszego biura. Życzymy sukcesu i obiecujemy zaglądnąć znowu.
Justyna Świerczewska – absolwentka Polskiej Szkoły Florystycznej w Poznaniu, Mistrz Florystyki. Uważa, że częsty kontakt z naturą pomaga nam w osiągnięciu balansu psychicznego, fizycznego oraz duchowego. Pasjonują ją podróże po świecie. W zwykłych przedmiotach dostrzega niekonwencjonalne możliwości. Z każdej wyprawy stara się przywieźć coś do ponownego przetworzenia. Uwielbia pracę z dziećmi – według niej są one niczym „plastyczna masa” i od tego, kto z nimi pracuje zależy, jaką formę przyjmą w przyszłości. Dla najmniejszych rozpoczęła kilka lat temu cykl warsztatów florystycznych, którego tematem przewodnim są cztery pory roku. Otworzyła właśnie w Krakowie Atelier Kwiatowe “Just in nature”. Wciąż się rozwija. W przyszłości chciałaby włączyć w warsztaty metody z dogoterapii, aby wspomóc rozwój dzieci. Towarzyszyć jej będzie niezawodna i wierna suczka Fabiola. Lubi szybką jazdę na rolkach i snowboardzie, a promienie słońca łapie nawet w pochmurne dni.
Dostarczamy treści dla florystów, właścicieli kwiaciarń i freelancerów. Masz coś do powiedzenia o florystyce i chcesz się tym podzielić z innymi miłośnikami kwiatów? Dowiedz się jak dołączyć do grona autorów. O autorach forumkwiatowe.pl
Informujemy, iż w celu zapewnienia poprawnego i spersonalizowanego działania naszego serwisu internetowego korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies. Dalsze korzystanie z tej strony, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, że zgadzasz się na stosowanie plików cookies. Czytaj więcej na stronie: Polityka prywatności
Ta strona korzysta z plików cookie, aby zapewnić treści dopasowane do Państwa preferencji. Wśród plików cookie są takie, które są niezbędne do działania podstawowych funkcji naszej strony internetowej. Używamy również plików cookie stron trzecich, które pomagają nam analizować i zrozumieć, w jaki sposób korzystają Państwo z tej witryny. Pliki cookie będą przechowywane w przeglądarce użytkownika tej strony tylko za jego zgodą i można nimi zarządzać stosując poniższe ustawienia.
Pliki cookie absolutnie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej. Te pliki cookie anonimowo zapewniają podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony internetowej.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Plik cookie jest zapisujący zgodę użytkownika na pliki cookie w kategorii „Reklama”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Pozostałe pliki cookie to te, które nie zostały zaklasyfikowane do innej kategorii.
Cookie
Duration
Description
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minutes
Ten plik cookie służy do wykrywania pierwszej sesji odsłon użytkownika.
_hjTLDTest
session
Jest używany podczas uruchamiania skryptu Hotjar. Ma to na celu umożliwienie, by pliki cookie (w stosownych przypadkach) mogły być wykorzystywane także przez subdomeny. Po tym sprawdzeniu plik cookie jest usuwany.
Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania odwiedzającym odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Pliki te śledzą odwiedzających na stronach internetowych i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.
Cookie
Duration
Description
__gads
1 year 24 days
This cookie is set by Google and stored under the name dounleclick.com. This cookie is used to track how many times users see a particular advert which helps in measuring the success of the campaign and calculate the revenue generated by the campaign. These cookies can only be read from the domain that it is set on so it will not track any data while browsing through another sites.
__utmz
6 months
Plik cookie ustawiany przez Google Analytics służący do przechowywania źródła ruchu lub kampanii, przez którą odwiedzający dotarł do witryny.
fr
3 months
Plik cookie wykorzystywany w reklamach na Facebooku, stosowany do wyświetlania, pomiaru skuteczności i poprawy adekwatności reklam.Śledzi również zachowanie użytkownika w Internecie na stronach, które mają piksel Facebooka lub wtyczkę społecznościową Facebooka.
GoogleAdServingTest
session
Służy do rejestrowania, jakie reklamy zostały wyświetlone użytkownikowi.
IDE
1 year 24 days
Used by Google DoubleClick and stores information about how the user uses the website and any other advertisement before visiting the website. This is used to present users with ads that are relevant to them according to the user profile.
test_cookie
15 minutes
This cookie is set by doubleclick.net. The purpose of the cookie is to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
This cookie is set by Youtube. Used to track the information of the embedded YouTube videos on a website.
Statystyczne pliki cookie gromadzą anonimowe informacje o tym, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję ze stroną internetową.
Cookie
Duration
Description
__utma
2 years
Służy do rozróżniania użytkowników i sesji. Plik cookie jest tworzony po uruchomieniu biblioteki javascript i nie istnieją istniejące pliki cookie __utma. Plik cookie jest aktualizowany za każdym razem, gdy dane są przesyłane do Google Analytics.
__utmb
30 minutes
The cookie is set by Google Analytics. The cookie is used to determine new sessions/visits. The cookie is created when the JavaScript library executes and there are no existing __utma cookies. The cookie is updated every time data is sent to Google Analytics.
__utmc
session
Plik cookie ustawiany przez Google Analytics i jest usuwany, gdy użytkownik zamyka przeglądarkę. Nie używane w ga.js. Ustawiony dla współdziałania z urchin.js. Historycznie ten plik cookie działał w połączeniu z plikiem cookie __utmb w celu ustalenia nowej sesji / odwiedzin użytkownika.
__utmt
10 minutes
Plik używany do działania Google Analytics "throttle request rate"
_ga
2 years
This cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to calculate visitor, session, campaign data and keep track of site usage for the site's analytics report. The cookies store information anonymously and assign a randomly generated number to identify unique visitors.
_gat
1 minute
This cookies is installed by Google Universal Analytics to throttle the request rate to limit the colllection of data on high traffic sites.
_gid
1 day
Plik cookie instalowany przez Google Analytics. Służy do przechowywania informacji o tym, w jaki sposób odwiedzający korzystają ze strony internetowej i pomaga w tworzeniu raportu analitycznego na temat tego, jak działa witryna. Gromadzone dane obejmują liczbę odwiedzających, źródło, z którego pochodzą, oraz odwiedzone strony w formie anonimowej.
_hjFirstSeen
30 minutes
This is set by Hotjar to identify a new user’s first session. It stores a true/false value, indicating whether this was the first time Hotjar saw this user. It is used by Recording filters to identify new user sessions.
_hjid
1 year
This cookie is set by Hotjar. This cookie is set when the customer first lands on a page with the Hotjar script. It is used to persist the random user ID, unique to that site on the browser. This ensures that behavior in subsequent visits to the same site will be attributed to the same user ID.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minutes
Plik cookie, którego celem jest informowanie Hotjar o tym, czy odwiedzający jest objęty próbkowaniem danych określonym przez limit odsłon tej witryny.
YSC
session
This cookies is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos.