Kolejne zajęcia za nami

07/11/2011

Podczas drugiego zjazdy grupy florystycznej w Kwitnących Horyzontach królowały hasła: grupa, struktura, tekstura i faktura. Umiejętność rozróżniania tych pojęć, odnajdywania ich w przyrodzie i późniejszego ich odtwarzania w kreowanych pracach jest w edukacji florystycznej niezbędna. Dlatego też takie zajęcia to nieustanny nakaz myślenia i obserwowania. Słuchaczki miały jak zwykle za zadanie ćwiczenie układania bukietów w ręku, – jako że to podstawa późniejszej pracy zawodowej. Tym razem skupialiśmy się na grupowaniu materiału, stopniowaniu go i takim zestawianiu ze sobą by prace posiadały ciekawe połączenia, również kolorystyczne. Szybko okazało się, ze nie takie to łatwe zadanie, mimo, ze materiał w bukietach był z zasady dość gęsto ułożony.

Kolejnym zadaniem było przełożenie teorii z wygłoszonego wykładu na praktykę w postaci pracy, której bazą była formatka styropianowa. Założeniem tego ćwiczenia było niekonieczne stworzenie gotowego obrazu florystycznego, co popróbowanie różnych technik mocowania trwałego materiału roślinnego (liście, kora, szyszki itp.) do podkładu. Zadaniem Pań było także pokazanie kontrastu między grupami wybieranego materiału. Można było stosować klej z pistoletu, szpilki, haftki z drutu oraz masę szpachlową. Okazało się, ze mimo pracowania a tym samym zestawem materiału, udało się zrobić całkiem odmienne prace.

Ponieważ zbliżał się czas adwentu, w ramach zajęć znalazło się także zadanie wykonania wieńca z trwałego materiału. Żeby było sprawiedliwie, każda ze słuchaczek otrzymała wieniec tej samej średnicy. Natomiast wybór materiału do pokrycia korpusu wieńca, forma i sposób dekorowania wieńca najeżały pozostawał do decyzji słuchaczek. Z gotowym pomysłem zgłaszały się do prowadzących zajęcia – Magdaleny Birula-Białynickiej i Karoliny Ładyżyńskiej, które pomagały rozwiązać pojawiające się problemy techniczne i podpowiadały rozwiązania kompozycyjne.

Zajęcia były intensywne w założeniu. Zwykle początek szkolenia jest trudnym okresem, pojawia się dużo informacji zarówno z teorii koloru, kompozycji itp., jak i tych praktycznych dotyczących materiałów florystycznych, narzędzi roślin i rodzajów prac florystycznych. Jest to jednak niezbędna dawka wiedzy, bez której nie można iść dalej. W każdym procesie edukacyjnym bardzo ważne jest dobre opanowanie podstaw, zanim zacznie się tworzyć bardziej skomplikowane formy i projekty.

Program szkoły zakłada każdorazowo przekazywanie pewnej partii teorii jak i wykonania zaplanowanych zadań praktycznych. Realizowanie założeń programowych MEN w szkoleniu florystycznym nakłada na nauczających przekazanie wiedzy z zakresu: teoria kompozycji, kolor i podstawy komponowania florystycznego. Ale zakres wiedzy teoretycznej poszerzony jest także o historię sztuki, którą słuchaczki Kwitnących Horyzontów opracowują w postaci krótkich referatów. W ten sposób zaoszczędzamy czas zajęć, który możemy poświęcić dodatkowym ćwiczeniom praktycznym.

A na następnych zajęciach – ŚWIĘTA!
Magdalena Birula-Białynicka

O autorze

Magdalena Birula-Białynicka

Międzynarodowy Sędzia Sztuki Florystycznej FLORINT. Dyrektor artystyczny w szkole florystycznej Kwitnące Horyzonty, właścicielka pracowni florystycznej „Wrzosowisko” oraz marki Filcofilia.pl. Prowadzi zajęcia warsztatowe, seminaria, pokazy florystyczne w Polsce i za granicą. Więcej o autorach ForumKwiatowe.pl...