Czy kwiaciarnia w małej miejscowości ma sens? To chyba pierwsze pytanie, jakie się nasuwa gdy ktoś zastanawia się nad otwarciem firmy w takim miejscu. Przyjęło się, że duże miasto jest najlepsze do rozwijania biznesu. Nie jest to prawda. Mniejsza miejscowość może nam zapewnić doskonałe warunki do rozwoju, choćby z...
Czy kwiaciarnia w małej miejscowości ma sens? To chyba pierwsze pytanie, jakie się nasuwa gdy ktoś zastanawia się nad otwarciem firmy w takim miejscu. Przyjęło się, że duże miasto jest najlepsze do rozwijania biznesu. Nie jest to prawda. Mniejsza miejscowość może nam zapewnić doskonałe warunki do rozwoju, choćby z uwagi na brak konkurencji. Raczej trzeba się zastanowić kim są nasi potencjalni klienci i czy potrafimy zaspokoić ich potrzeby. A kwiaty są potrzebne wszędzie!
Postanowiliśmy sprawdzić jak działa kwiaciarnia, która została otwarta tuż przed pandemią właśnie w takiej mniejszej miejscowości, choć zlokalizowanej w pobliżu Warszawy. Jesteśmy w podwarszawskiej Lesznowoli i rozmawiamy z właścicielką kwiaciarni “Kwiaty Kateriny”, Katarzyną Kowieską, florystką z wieloletnim doświadczeniem w branży kwiatowej.
ForumKwiatowe.pl: Jakie były Twoje początki we florystyce?
Katarzyna Kowieska: Przyszłam pomóc siostrze, która pracowała w kwiaciarni, czyścić kwiaty przed Walentynkami. Odchorowałam to strasznie. Przez tydzień bolały mnie ręce od czyszczenia towaru, ale złapałam bakcyla. Przez pierwszy rok płakałam, bo szefowa była wymagająca, ale się sporo od niej nauczyłam. Teraz podaję jej rękę na giełdzie 🙂
W dużych miastach znajdziemy duże kwiaciarnie, a w małych miejscowościach spodziewamy się raczej kwiaciarni małych, rodzinnych, często zlokalizowanych w specjalnie w tym celu wydzielonej części domu właściciela. A jak wygląda twoja kwiaciarnia?
Moja kwiaciarnia ma około sto metrów całej powierzchni. Sama sala ekspozycyjna ma ponad 30 metrów, pozostała część to zaplecze techniczne, biuro, część socjalna. Mam też chłodnię. Nie jest to więc mała kwiaciarnia.
Katarzyna Kowieska, właścicielka “Kwiatów Kateriny” i jej pracownica, Edyta Szarpak
Masz pięknie zrobioną ekspozycję kwiatów i spory wybór kwiatów ciętych, roślin doniczkowych, dodatków. Co się u ciebie najlepiej sprzedaje?
Na pewno storczyki. To jest w ogóle szał. Białe storczyki w doniczkach schodzą w każdym tygodniu, z reguły są to storczyki dwu- lub trzypędowe. Co tydzień kupuję dwie paletki, czyli dwadzieścia sztuk storczyków.
Widać, że są piękne, okazałe i dobrze odżywione, mają wiele kwiatów. Ale storczyki w dużych marketach są dostępne w bardzo konkurencyjnych cenach. Co na to twoi klienci? Nie obawiasz się takiej konkurencji?
Nie, nie obawiam się konkurencji. Nie mam ceny “warszawskiej” czy “miejskiej”, mam cenę raczej wyważoną. Uważam, że lepiej sprzedać więcej za mniejszą cenę, niż wystawić wysoką cenę i nie sprzedać, a później wyrzucić.
Kwiaty doniczkowe są trwałe. Ktoś kupił jeden, dwa, ktoś ma już całe okno w storczykach i na tym koniec. Co jeszcze może kupić klient oprócz storczyków?
Teraz bardzo na czasie są zamiokulkasy i skrzydłokwiaty. Wiadomo, wszystko co pokażą w telewizji śniadaniowej jest modne, a ludzie oglądają telewizję śniadaniową bez względu na stację, więc to jest po prostu szał 🙂 Każdy już wie, że skrzydłokwiat oczyszcza powietrze, więc cała gmina kupuje skrzydłokwiaty. I monsterę oczywiście. Moda na monsterę trwa, więc mam ją w swojej ofercie, ale nie przesadzam z ilością. Mam ją w różnych rozmiarach, od malutkich po takie wysokie na dwa metry.
Kwiaty doniczkowe są jednym z elementów które są kupowane. A co z kwiatów ciętych?
Z kwiatów ciętych przede wszystkim goździki. Bliżej weekendu mam ich więcej, w około piętnastu kolorach, a na początku tygodnia w pięciu. Alstroemerie we wszystkich kolorach, które są możliwe. Nauczyłam klientów, przede wszystkim kupować kwiaty, które są bardzo, bardzo trwałe.
Rzeczywiście, alstroemeria potrafi przetrwać czternaście dni w wazonie.
Trzy tygodnie. Klienci mówią, że trzy tygodnie i pytają się co ja robię, że te kwiaty są takie trwałe. Dzięki temu do mnie wracają. Codziennie albo co drugi dzień jeżdżę na giełdę, więc mam zawsze świeży towar. Nie mogę sobie pozwolić na to, żeby mieć na przykład towar sprzed tygodnia, o nie. Tak przyzwyczaiłam moich klientów, w ciągu mojej półtorarocznej działalności, że muszę mieć zawsze świeżutkie kwiaty.
Kiedy dokładnie otworzyłaś kwiaciarnię?
W styczniu, w ubiegłym roku. Wcześniej przez czternaście lat była w tym miejscu inna kwiaciarnia.
Czyli przejęłaś klientów po tej poprzedniej firmie?
Tak, ale ci klienci, których przejęłam stanowią może 50% wszystkich moich obecnych klientów. Pozostali to ci, których pozyskałam oraz ci, których przez lata obsługiwałam pracując w kwiaciarni lub na własną rękę, usługowo. Przyjeżdżają do mnie specjalnie z Warszawy. Kwiaciarnię mam półtora roku, ale w branży pracuję od 21 lat.
Po dawnej kwiaciarni przejęłaś nie tylko miejsce, ale też pracownicę. Rozmawialiśmy z nią przez chwilę i powiedziała nam, że macie tu teraz duży ruch, ale wcześniej tak nie było. Jak to jest możliwe?
Były właściciel po prostu nie miał czasu. Prowadził ten biznes z zamiłowania do kwiatów, robił przepiękne wiązanki ślubne i dekoracje, naprawdę piękne rzeczy. Kwiaciarnia nie była jego jedynym biznesem, był bardzo zajęty. Niestety w ostatnim roku działalności zatrudnił słabą florystkę i ta mu troszkę opinię zepsuła. Ostatecznie zdecydował, że zamyka. Nie chciał jednak swojego czternastoletniego “dziecka” oddać w obce ręce. Zaproponował mi przejęcie dlatego, że znamy się od wielu lat i miał pewność, że kwiaciarnia idzie w dobre ręce.
Miejsce, w którym jesteś to podwarszawska gmina. Daje to możliwość pozyskania klientów “przejazdowych”. Można się tu zatrzymać, jest parking, łatwy dostęp, możliwość łatwego zapakowania kwiatów. Daje to także możliwość łatwego przewożenia dekoracji samochodem. Czy realizujesz także zlecenia ślubne?
Otworzyłam kwiaciarnię tuż przed pandemią, więc śluby niekoniecznie. Ale w tym roku już mam zlecenia na dekoracje ślubne i wiązanki. W maju realizowałam też zlecenia komunijne. Wszystkie kościoły były moje 🙂
Kwiaciarnie borykają się z problemem strat. Dziesięć, piętnaście, a nawet dwadzieścia procent zakupionego towaru bywa wyrzucane. Czasami jest to towar źle kupiony, czasami niewłaściwie potraktowany w kwiaciarni. Dużo kupujesz, często jeździsz na giełdę. Jak sobie z tym problemem radzisz?
Nie dopuszczam do tego, żeby mieć straty. Mam klientki, które lubią mieć kwiaty w domu, a nie zawsze je na to stać. Więc im wyprzedaję, ale one wiedzą, że ten towar będzie krótko stał. Podobnie jest z kwiatami doniczkowymi. Mam koleżanki, które bardzo chętnie za grosze ode mnie kupią te rośliny, które już przekwitają, albo gorzej się prezentują. One są zadowolone i ja jestem zadowolona, bo nie mam strat.
Jak widzisz przyszłość w tej kwiaciarni?
Ja widzę emeryturę w tej kwiaciarni 🙂 Choć nie wiem czy tylko w tym miejscu. Na pewno tutaj, ale też może w drugim miejscu. Namawiają mnie żebym otworzyła kwiaciarnię w Warszawie. Ale do tego trzeba pracowników, których nie ma. Pieniądze zawsze się da zorganizować, ale nie ma ludzi do pracy. Po prostu nie ma. Jest problem z ludźmi o odpowiednich kwalifikacjach.
A ile może zarobić w twojej kwiaciarni florysta, którego chciałabyś zatrudnić?
Mogę wam powiedzieć ile zarabia moja pracownica, Edyta. Zarabia 25 złotych na godzinę do ręki.
Jakie wymagania musi spełnić? Za co ją cenisz?
Cenię ją za to, że jest całkowitym przeciwieństwem mnie. Jest cicha, spokojna potrafi mnie wyciszyć w momentach mojego szaleństwa, przy czym potrafi się dostosować do sytuacji. Zanim przyszła do pracy powiedziała, że będzie przychodziła kilka razy, aż się nauczy tego co ja bym chciała. Czyli pracy w moim stylu, żebym mogła ją zostawić po prostu samą i wyjechać przypuśćmy na miesiąc, a ona wszystko ogarnie. Za to ją cenię. Poza tym bardzo mi się podoba to co ona robi, ma talent. Lubi naturę, więc nie robi pstrokacizny, a wszystkie jej prace są bardzo fajne, stonowane. Rozwija się, podgląda to co ja robię. Jak sama powiedziała, kiedyś w pracy nie było co robić i była wiecznie zmęczona, a tu wiecznie coś robi i jest przeszczęśliwa. I jeszcze potrafi o północy książki czytać, co jest dla mnie w ogóle ewenementem.
Pracownik, który jest zafascynowany swoją pracą, a oprócz tego jest odpowiedzialny i dyspozycyjny to prawdziwy skarb.
Najlepsze jest to, że ona się mnie zapytała: czy ciebie będzie stać na mnie? Bo ja muszę mieć cały etat, jestem niedaleko przed emeryturą, muszę mieć pełny ZUS i zarabiać tyle i tyle. Czy ciebie będzie na to stać? Edyta jest człowiekiem z dobrym serduchem, który o wszystkich się martwi. Był to jeden z powodów, dla których ją zatrudniłam. Powiedziałam: Edyta, Ty się o moje finanse nie martw. Damy radę. Jak będziemy we dwie, to na pewno będzie więcej pracy i rzeczywiście tak jest. Zatrudniłam pracownika żeby mieć sporo wolnego czasu, a im większe siły przerobowe tym więcej pracy.
Czy Twoim zdaniem zatrudnienie pracowników to jest warunek konieczny do rozwoju tego rodzaju firmy?
Jak najbardziej. Na przykład duże dekoracje ślubne sali czy kościoła czy cokolwiek innego – nie byłabym w stanie przyjąć takich zleceń, nie miałabym czasu żeby to zrobić. Na razie, w przypadku większych zleceń mogę zadzwonić do moich branżowych koleżanek, które bardzo chętnie pomogą.
Co byś doradziła początkującym florystom, którzy nas czytają?
Przez 20 lat marzyłam o własnej kwiaciarni, ale nie miałam odwagi. W końcu zaryzykowałam i jest sukces. Co bym doradziła z perspektywy 21-letniej praktyki? Wiedza i umiejętności są potrzebne w zawodzie florysty. Przede wszystkim jednak trzeba to kochać.
Dziękujemy za rozmowę.
Dziękuję.
Janusz Błaszczyk i Katarzyna Kowieska przed kwiaciarnią “Kwiaty Kateriny”
Dostarczamy treści dla florystów, właścicieli kwiaciarń i freelancerów. Masz coś do powiedzenia o florystyce i chcesz się tym podzielić z innymi miłośnikami kwiatów? Dowiedz się jak dołączyć do grona autorów. O autorach forumkwiatowe.pl
Informujemy, iż w celu zapewnienia poprawnego i spersonalizowanego działania naszego serwisu internetowego korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies. Dalsze korzystanie z tej strony, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, że zgadzasz się na stosowanie plików cookies. Czytaj więcej na stronie: Polityka prywatności
Ta strona korzysta z plików cookie, aby zapewnić treści dopasowane do Państwa preferencji. Wśród plików cookie są takie, które są niezbędne do działania podstawowych funkcji naszej strony internetowej. Używamy również plików cookie stron trzecich, które pomagają nam analizować i zrozumieć, w jaki sposób korzystają Państwo z tej witryny. Pliki cookie będą przechowywane w przeglądarce użytkownika tej strony tylko za jego zgodą i można nimi zarządzać stosując poniższe ustawienia.
Pliki cookie absolutnie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej. Te pliki cookie anonimowo zapewniają podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony internetowej.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Plik cookie jest zapisujący zgodę użytkownika na pliki cookie w kategorii „Reklama”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Pozostałe pliki cookie to te, które nie zostały zaklasyfikowane do innej kategorii.
Cookie
Duration
Description
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minutes
Ten plik cookie służy do wykrywania pierwszej sesji odsłon użytkownika.
_hjTLDTest
session
Jest używany podczas uruchamiania skryptu Hotjar. Ma to na celu umożliwienie, by pliki cookie (w stosownych przypadkach) mogły być wykorzystywane także przez subdomeny. Po tym sprawdzeniu plik cookie jest usuwany.
Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania odwiedzającym odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Pliki te śledzą odwiedzających na stronach internetowych i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.
Cookie
Duration
Description
__gads
1 year 24 days
This cookie is set by Google and stored under the name dounleclick.com. This cookie is used to track how many times users see a particular advert which helps in measuring the success of the campaign and calculate the revenue generated by the campaign. These cookies can only be read from the domain that it is set on so it will not track any data while browsing through another sites.
__utmz
6 months
Plik cookie ustawiany przez Google Analytics służący do przechowywania źródła ruchu lub kampanii, przez którą odwiedzający dotarł do witryny.
fr
3 months
Plik cookie wykorzystywany w reklamach na Facebooku, stosowany do wyświetlania, pomiaru skuteczności i poprawy adekwatności reklam.Śledzi również zachowanie użytkownika w Internecie na stronach, które mają piksel Facebooka lub wtyczkę społecznościową Facebooka.
GoogleAdServingTest
session
Służy do rejestrowania, jakie reklamy zostały wyświetlone użytkownikowi.
IDE
1 year 24 days
Used by Google DoubleClick and stores information about how the user uses the website and any other advertisement before visiting the website. This is used to present users with ads that are relevant to them according to the user profile.
test_cookie
15 minutes
This cookie is set by doubleclick.net. The purpose of the cookie is to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
This cookie is set by Youtube. Used to track the information of the embedded YouTube videos on a website.
Statystyczne pliki cookie gromadzą anonimowe informacje o tym, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję ze stroną internetową.
Cookie
Duration
Description
__utma
2 years
Służy do rozróżniania użytkowników i sesji. Plik cookie jest tworzony po uruchomieniu biblioteki javascript i nie istnieją istniejące pliki cookie __utma. Plik cookie jest aktualizowany za każdym razem, gdy dane są przesyłane do Google Analytics.
__utmb
30 minutes
The cookie is set by Google Analytics. The cookie is used to determine new sessions/visits. The cookie is created when the JavaScript library executes and there are no existing __utma cookies. The cookie is updated every time data is sent to Google Analytics.
__utmc
session
Plik cookie ustawiany przez Google Analytics i jest usuwany, gdy użytkownik zamyka przeglądarkę. Nie używane w ga.js. Ustawiony dla współdziałania z urchin.js. Historycznie ten plik cookie działał w połączeniu z plikiem cookie __utmb w celu ustalenia nowej sesji / odwiedzin użytkownika.
__utmt
10 minutes
Plik używany do działania Google Analytics "throttle request rate"
_ga
2 years
This cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to calculate visitor, session, campaign data and keep track of site usage for the site's analytics report. The cookies store information anonymously and assign a randomly generated number to identify unique visitors.
_gat
1 minute
This cookies is installed by Google Universal Analytics to throttle the request rate to limit the colllection of data on high traffic sites.
_gid
1 day
Plik cookie instalowany przez Google Analytics. Służy do przechowywania informacji o tym, w jaki sposób odwiedzający korzystają ze strony internetowej i pomaga w tworzeniu raportu analitycznego na temat tego, jak działa witryna. Gromadzone dane obejmują liczbę odwiedzających, źródło, z którego pochodzą, oraz odwiedzone strony w formie anonimowej.
_hjFirstSeen
30 minutes
This is set by Hotjar to identify a new user’s first session. It stores a true/false value, indicating whether this was the first time Hotjar saw this user. It is used by Recording filters to identify new user sessions.
_hjid
1 year
This cookie is set by Hotjar. This cookie is set when the customer first lands on a page with the Hotjar script. It is used to persist the random user ID, unique to that site on the browser. This ensures that behavior in subsequent visits to the same site will be attributed to the same user ID.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minutes
Plik cookie, którego celem jest informowanie Hotjar o tym, czy odwiedzający jest objęty próbkowaniem danych określonym przez limit odsłon tej witryny.
YSC
session
This cookies is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos.