Przychody kwiaciarni oparte są na sprzedaży detalicznej co sprawia, iż klienci objęci są szczególną ochroną i przysługują im konkretne uprawnienia. Prowadząc przedsiębiorstwo florystyczne musisz pamiętać o obowiązujących w Polsce szczegółowych regulacjach prawnych określających sposób dokonywania oznaczeń towarów oferowanych na rynku detalicznym. Naruszenia przepisów dotyczących oznakowania towarów, w szczególności oznakowania ceną, może narazić ich na negatywne konsekwencje. Niestety szereg przedsiębiorców przypomina sobie o normach prawnych dopiero podczas kontroli inspektora PIH i szuka informacji na ten temat czytając protokół pokontrolny.
Uwidacznianie cen
Jedną z podstawowych informacji, jakich przedsiębiorca jest zobowiązany udzielić konsumentowi, stanowi cena towaru lub usługi, aktualna w momencie oferowania sprzedaży. Powinna być ona podana konsumentowi jako cena brutto, to znaczy zawierać wszystkie podatki, opłaty, narzuty. Towary należy oznaczyć cenami w sposób bezpośredni na poszczególnych egzemplarzach lub na ich pojedynczych opakowaniach, metodą uniemożliwiającą łatwe usunięcie oznaczenia.
W kwiaciarni istnieje również możliwość oznaczania cen na wywieszkach (etykieta lub tabliczka z widoczną ceną i nazwą towaru, niezłączone trwale z towarem), podając ceny jednostkowe towarów, w sposób zapewniający niebudzącą wątpliwości informację o ich wysokości. Wywieszki umieszcza się w miejscu widocznym dla klienta, bezpośrednio przy towarach lub w bliskości towarów, których dotyczą. Informację należy uwidocznić tak, aby nie można było pomylić ceny określonego towaru z ceną innego, a w szczególności podobnego towaru.
Napisy na wywieszkach powinny być czytelne, tak aby nie budziły wątpliwości konsumentów. Informacja na wywieszkach oprócz cen powinna zawierać nazwy handlowe towarów oraz jednostki miar, do których odnoszą się uwidocznione ceny. Na przykład eksponując przygotowany wcześniej bukiet powinniśmy przymocować do niego przywieszkę z informacją: bukiet – 1 szt., 50 zł.
W przypadku wystawienia większej ilości określonego towaru (np. róże w wazonie), cena uznana będzie za prawidłowo uwidocznioną, jeżeli odpowiednie oznakowanie umieszczone zostanie choćby na jednej sztuce towaru. Podana w ten sposób cena jest ceną jednostkową. Cena jednostkowa oznacza cenę końcową, włącznie z podatkiem VAT i wszystkimi pozostałymi podatkami i dotyczy: ceny za 1 sztukę dla towarów sprzedawanych na sztuki, 1 litr lub 1 metr sześcienny dla towarów przeznaczonych do sprzedaży według objętości, 1 kilogram dla towarów sprzedawanych według masy (możliwe jest tu również podawanie cen jednostkowych według ilości za 100 gramów) i 1 metr lub 1 metr kwadratowy dla towarów sprzedawanych według długości lub powierzchni.
Przy towarach wystawionych w miejscu ekspozycji handlowej, takim jak: okno (witryna), gablota i innym podobnym miejscu wystawowym, wewnątrz lub na zewnątrz przestrzeni związanej z miejscem sprzedaży, również powinny być uwidocznione ceny.
Ceny towarów przeznaczonych do sprzedaży, lecz umieszczonych w miejscu niedostępnym i niewidocznym dla kupujących, a w szczególności na zapleczu, uwidacznia się w zestawieniach cen, zwanych “cennikami”. Cenniki wywiesza się, wykłada lub w inny sposób udostępnia w miejscu sprzedaży towarów tak, aby były one czytelne dla kupujących.
Oznaczenie cen w przypadku akcji rabatowych
W przypadku, gdy zdecydujemy się na przeprowadzenie w kwiaciarni promocji lub wyprzedaży, bardzo ważnym jest także przestrzeganie regulacji dotyczących oznakowania towarów cenami podczas takich akcji. Niestety wielu florystów lekceważy obowiązujące w tym zakresie szczegółowe normy prawne, których nie przestrzegania może narazić ich na przykre konsekwencje.
Należy pamiętać o tym aby w trakcie akcji rabatowych podawać na wywieszkach przy towarach oferowanych do sprzedaży promocyjnej obok przekreślonej dotychczasowej ceny – cenę promocyjną, uwzględniającą rabat.
W przypadku sprzedaży towarów po przecenie na wywieszkach umieszczonych przy towarach przecenionych obok przekreślonej dotychczasowej ceny i wyrazu, np. “przecena” a także przyczynę lub przyczyny dokonanej obniżki ceny.
Informacje, które muszą znaleźć się na produkcie bądź etykiecie
Oprócz ceny konsument powinien wraz z towarem otrzymać jeszcze kilka podstawowych informacji. Są to przede wszystkim:
- nazwa,
- określenie producenta lub importera,
- znak bezpieczeństwa i znak zgodności wymagane przez odrębne przepisy,
- informacje o dopuszczeniu do obrotu w Rzeczypospolitej Polskiej.
Informacje takie powinny być czytelne i zrozumiałe, a także umieszczone na towarze (np. opakowanie) lub trwale połączone z tym towarem (np. etykieta, metka itp.). Co do oznaczenia nazwy towaru nie obowiązują szczególne wymogi. Istotne jest, aby nazwa ta nie wprowadzała klientów w błąd. Każdy przypadek, w którym nazwa wprowadza konsumenta w błąd co do właściwości, składu, jakości czy pochodzenia produktu bądź usługi stanowi nieuczciwą praktykę rynkową. Co istotne, wszystkie informacje powinny być dostarczane w języku polskim, ewentualnie w formie graficznej – na przykład w postaci piktogramów. Muszą być one jednak powszechnie zrozumiałe. Obowiązek stosowania języka polskiego nie dotyczy nazw własnych, marki przedsiębiorcy oraz usankcjonowanej zwyczajem terminologii naukowej czy technicznej.
Jak cię widzą, tak cię piszą, czyli o reputacji i przywiązaniu
Nieprawidłowe oznakowanie towarów w obrocie detalicznym spowodować może postawienie odpowiedzialności karnej, administracyjnej i cywilnej. Tytułem przykładu wskazać należy, iż odpowiedzialność karną przewidziano choćby za naruszenie obowiązku uwidaczniania ceny towaru lub jego ilości. Nieprawidłowe oznakowanie towarów może zatem rodzić daleko idące konsekwencje. Brak specjalistycznej wiedzy dotyczącej tak ogólnych jak i dużo bardziej szczegółowych regulacji, przerodzić może się bowiem w rzeczywiste koszty po stronie przedsiębiorcy. Niezależnie od strat finansowych, na jakie naraża nieprzestrzeganie praw konsumentów, pociąga ono za sobą również inne konsekwencje. Są one trudne do wymierzenia, ale być może nawet bardziej dotkliwe. Trudno bowiem oszacować straty spowodowane na przykład utratą reputacji czy dobrej marki. Nie sposób jednak zaprzeczyć, że taka sytuacja przekłada się na konkretne przychody, które nie wpłynęły do kasy czy na konto przedsiębiorcy, który zyskał złą sławę.