Stosowanie techniki we florystyce pozwala na rozwiązywanie wielu problemów. Dzięki niej możemy wykorzystywać wiedzę teoretyczną w praktyce, ćwiczyć swoje umiejętności, a także szybciej i sprawniej pracować. Technika to prawidłowość wykonania aranżacji według pewnych ustalonych zasad. Jeśli ją dobrze opanujemy, to osiągnięcie dobrego efektu końcowego przychodzi zdecydowanie łatwiej. Można jednak...
Stosowanie techniki we florystyce pozwala na rozwiązywanie wielu problemów. Dzięki niej możemy wykorzystywać wiedzę teoretyczną w praktyce, ćwiczyć swoje umiejętności, a także szybciej i sprawniej pracować. Technika to prawidłowość wykonania aranżacji według pewnych ustalonych zasad. Jeśli ją dobrze opanujemy, to osiągnięcie dobrego efektu końcowego przychodzi zdecydowanie łatwiej. Można jednak zapytać: a gdzie jest wolność twórcza? Może warto zrzucić sztywny kaganiec techniki i pozwolić sobie na swobodę w tworzeniu kompozycji? A może istnieje złoty środek między inspiracją, wolnością tworzenia, a idealnym wiązaniem bukietów czy perfekcyjnym mocowaniem konstrukcji?
W poszukiwaniu złotego środka
Uczyłam się w wielu szkołach i u wielu florystów. Mam swoją kwiaciarnię, ale i szkołę florystyczną, przeprowadzam też sporo egzaminów i konkursów. Znajomość techniki jest więc dla mnie szalenie ważna. Nie oznacza to jednak, że jestem jej niewolnikiem! Bardzo ciekawym doświadczeniem, które pozwoliło mi wypracować własny, wewnętrzny konsensus, było zetknięcie z florystyką niemiecką i angielską, które reprezentują zupełnie odmienne podejścia do tematu techniki.
Pracując z niemieckimi florystami uczono mnie perfekcji, idealnych konturów, konsekwencji w stosowaniu wybranej techniki, dokładności i idealnego “wypielęgnowania” prac zarówno pod względem technicznym jak i kompozycyjnym. Dla przykładu, jeśli skręcałam drucik mocując probówki do konstrukcji, to musiał on być być skręcony tyle samo razy w tę samą stronę. Takim schematem działałam przez wiele lat. To była świetna szkoła przygotowująca do egzaminów i konkursów, a jednocześnie nauczyła pracy z drobnymi kompozycjami, biżuterią i wiankami komunijnymi. Z drugiej strony poznałam florystykę brytyjską, w której panuje duży luz i swoboda, co po spotkaniach z nauczycielami niemieckimi było niezwykle skrajnym doświadczeniem.
Efekt? Nauczyłam się wykraczać poza standardy, ale… nauczyłam się też robić to dobrze. Często do tworzenia prac konkursowych wyszukiwałam lub sięgałam po skomplikowane metody, procedury, często odbiegające od przyjętych norm. Przykładem jest wybór techniki biżuteryjnej do skomponowania bukietu. By zaskoczyć i uzyskać wyższe noty na konkursach i egzaminach floryści poszukują coraz to nowych “patentów” i materiałów.
Po wielu latach nauczyłam się jak balansować pomiędzy niemiecką dokładnością i brytyjskim luzem, tak by kompozycja była dobra pod względem technicznym, ale pozostała w moim stylu. Nauczyłam się kiedy można odpuścić, a kiedy należy pozostać dokładną.
Czy złoty środek istnieje? Myślę, że trudno jest mówić o granicy i proporcjach jakie powinny określać nam udział techniki w kompozycji. Jest kilka zasad niepodważalnych, natomiast pozostałe są dość indywidualne, zależne od nas samych i od tego na jaką okoliczność jest dana praca wykonywana.
Florystyka – rzemiosło czy sztuka?
Dla wielu florystów technika jest wyznacznikiem kunsztu i poziomu rzemiosła. Często pokazanie form niekomercyjnych, niesprzedawalnych. Podobnie jak w modzie i fryzjerstwie robi się prace tak samo piękne jak i bezużyteczne. Tym właśnie różni się sztuka artystyczna od sztuki użytkowej. Pokazuje zarówno wiedzę jak i kunszt.
Dla mnie florystyka jest rzemiosłem artystycznym – wykonujemy prace, które mają nie tylko cieszyć oczy naszych odbiorców, ale też mają być dla nich w pewnym sensie użyteczne. Tworzymy produkty, które mają nam “dać chleb” i pozwolić się z tego utrzymać. Trudno jednak odciąć się od wymiaru artystycznego tego zawodu. Ostatnio tęsknię za czymś nowym, za sztuką dla sztuki. Myślę sobie, że jeszcze “chwila” i wrócę do tego, ale tylko na jedną chwilę, na złapanie oddechu od codziennej pracy florysty w kwiaciarni. Odnalazłam też to co mnie, na ten moment, najbardziej porusza w kwiatach i we florystyce. Uważam, że to najlepsze co może spotkać florystę. Kiedyś lubiłam konstrukcje i tworzenie nowych form, dziś fascynuje mnie naturalność kwiatów, ich pokroje i naturalne piękno.
Jaki z tego wniosek? Czy technika florystyczna jest nam potrzebna?
Uważam że nie powinno się opierać tylko na technice i czystej teorii. Finalnie zaczyna nam to ograniczać możliwości i pole manewru. Należy jednak poznać procedury, metody i umieć je stosować po to, by po czasie zacząć eksperymentować, zmieniać, próbować, by otwierać swoje indywidualne ścieżki i charakter tworzenia. Po pewnym czasie każdy z nas będzie mieć swoje wypracowane techniki i sposoby, których często nie ma w książkach i to jest piękne. Każdy powinien znaleźć coś dla siebie, by czuł się doskonale w tym co robi i nie stracił pasji! Dlatego znając techniki należy nauczyć się dążenia do celu różnymi drogami, a nie na ślepo podążać wyłącznie jedną i tą samą.
Dyplomowana Mistrzyni Florystyki, właścicielka szkoły florystycznej Gretaflowers. Od wielu lat działam na rynku polskim szkoląc kolejne pokolenia. Na swojej ścieżce rozwoju florystycznego czerpałam z doświadczeń i mądrości moich nauczycieli. Andreas Faber, Gregor Lersch, Robert Miłkowski, Mariola Miklaszewska, Doreen Sider to moi przewodnicy w drodze do miejsca, w którym aktualnie jestem. Gretaflowers Szkoła Florystyczna to nie tylko szkoła, nie tylko kursy, nie tylko miejsce zdobywania wiedzy, ale także spotkanie z człowiekiem, wymiana doświadczeń, dzielenie się rozwiązaniami.
Informujemy, iż w celu zapewnienia poprawnego i spersonalizowanego działania naszego serwisu internetowego korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies. Dalsze korzystanie z tej strony, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, że zgadzasz się na stosowanie plików cookies. Czytaj więcej na stronie: Polityka prywatności
Ta strona korzysta z plików cookie, aby zapewnić treści dopasowane do Państwa preferencji. Wśród plików cookie są takie, które są niezbędne do działania podstawowych funkcji naszej strony internetowej. Używamy również plików cookie stron trzecich, które pomagają nam analizować i zrozumieć, w jaki sposób korzystają Państwo z tej witryny. Pliki cookie będą przechowywane w przeglądarce użytkownika tej strony tylko za jego zgodą i można nimi zarządzać stosując poniższe ustawienia.
Pliki cookie absolutnie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej. Te pliki cookie anonimowo zapewniają podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony internetowej.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Plik cookie jest zapisujący zgodę użytkownika na pliki cookie w kategorii „Reklama”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Pozostałe pliki cookie to te, które nie zostały zaklasyfikowane do innej kategorii.
Cookie
Duration
Description
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minutes
Ten plik cookie służy do wykrywania pierwszej sesji odsłon użytkownika.
_hjTLDTest
session
Jest używany podczas uruchamiania skryptu Hotjar. Ma to na celu umożliwienie, by pliki cookie (w stosownych przypadkach) mogły być wykorzystywane także przez subdomeny. Po tym sprawdzeniu plik cookie jest usuwany.
Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania odwiedzającym odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Pliki te śledzą odwiedzających na stronach internetowych i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.
Cookie
Duration
Description
__gads
1 year 24 days
This cookie is set by Google and stored under the name dounleclick.com. This cookie is used to track how many times users see a particular advert which helps in measuring the success of the campaign and calculate the revenue generated by the campaign. These cookies can only be read from the domain that it is set on so it will not track any data while browsing through another sites.
__utmz
6 months
Plik cookie ustawiany przez Google Analytics służący do przechowywania źródła ruchu lub kampanii, przez którą odwiedzający dotarł do witryny.
fr
3 months
Plik cookie wykorzystywany w reklamach na Facebooku, stosowany do wyświetlania, pomiaru skuteczności i poprawy adekwatności reklam.Śledzi również zachowanie użytkownika w Internecie na stronach, które mają piksel Facebooka lub wtyczkę społecznościową Facebooka.
GoogleAdServingTest
session
Służy do rejestrowania, jakie reklamy zostały wyświetlone użytkownikowi.
IDE
1 year 24 days
Used by Google DoubleClick and stores information about how the user uses the website and any other advertisement before visiting the website. This is used to present users with ads that are relevant to them according to the user profile.
test_cookie
15 minutes
This cookie is set by doubleclick.net. The purpose of the cookie is to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
This cookie is set by Youtube. Used to track the information of the embedded YouTube videos on a website.
Statystyczne pliki cookie gromadzą anonimowe informacje o tym, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję ze stroną internetową.
Cookie
Duration
Description
__utma
2 years
Służy do rozróżniania użytkowników i sesji. Plik cookie jest tworzony po uruchomieniu biblioteki javascript i nie istnieją istniejące pliki cookie __utma. Plik cookie jest aktualizowany za każdym razem, gdy dane są przesyłane do Google Analytics.
__utmb
30 minutes
The cookie is set by Google Analytics. The cookie is used to determine new sessions/visits. The cookie is created when the JavaScript library executes and there are no existing __utma cookies. The cookie is updated every time data is sent to Google Analytics.
__utmc
session
Plik cookie ustawiany przez Google Analytics i jest usuwany, gdy użytkownik zamyka przeglądarkę. Nie używane w ga.js. Ustawiony dla współdziałania z urchin.js. Historycznie ten plik cookie działał w połączeniu z plikiem cookie __utmb w celu ustalenia nowej sesji / odwiedzin użytkownika.
__utmt
10 minutes
Plik używany do działania Google Analytics "throttle request rate"
_ga
2 years
This cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to calculate visitor, session, campaign data and keep track of site usage for the site's analytics report. The cookies store information anonymously and assign a randomly generated number to identify unique visitors.
_gat
1 minute
This cookies is installed by Google Universal Analytics to throttle the request rate to limit the colllection of data on high traffic sites.
_gid
1 day
Plik cookie instalowany przez Google Analytics. Służy do przechowywania informacji o tym, w jaki sposób odwiedzający korzystają ze strony internetowej i pomaga w tworzeniu raportu analitycznego na temat tego, jak działa witryna. Gromadzone dane obejmują liczbę odwiedzających, źródło, z którego pochodzą, oraz odwiedzone strony w formie anonimowej.
_hjFirstSeen
30 minutes
This is set by Hotjar to identify a new user’s first session. It stores a true/false value, indicating whether this was the first time Hotjar saw this user. It is used by Recording filters to identify new user sessions.
_hjid
1 year
This cookie is set by Hotjar. This cookie is set when the customer first lands on a page with the Hotjar script. It is used to persist the random user ID, unique to that site on the browser. This ensures that behavior in subsequent visits to the same site will be attributed to the same user ID.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minutes
Plik cookie, którego celem jest informowanie Hotjar o tym, czy odwiedzający jest objęty próbkowaniem danych określonym przez limit odsłon tej witryny.
YSC
session
This cookies is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos.