Pandemia CIVID-19 trwa w Polsce już ponad dwa miesiące. Wielu florystów (o czym pisaliśmy TUTAJ) zdecydowało się na zwieszenie działalności i czasowe zamknięcie kwiaciarni. Wiele punktów na kwiatowej mapie Polski zamknęło swoje drzwi i czekało na bardziej sprzyjający moment. Jednak już w ubiegłym tygodniu zaobserwowałem dużą ilość ponownych otwarć....
Pandemia CIVID-19 trwa w Polsce już ponad dwa miesiące. Wielu florystów (o czym pisaliśmy TUTAJ) zdecydowało się na zwieszenie działalności i czasowe zamknięcie kwiaciarni. Wiele punktów na kwiatowej mapie Polski zamknęło swoje drzwi i czekało na bardziej sprzyjający moment. Jednak już w ubiegłym tygodniu zaobserwowałem dużą ilość ponownych otwarć. Czy zapowiedzi rządu o częściowym “odmrażaniu” gospodarki zachęciły właścicieli do próby ponownego powrotu na rynek? A może zwykły rachunek ekonomiczny? Po tak długim okresie nieobecności powrót do normalnych obrotów i odzyskanie klientów, którzy często emigrowali do konkurencji może być utrudniony. Jak więc to zrobić I na co zwrócić szczególną uwagę, aby znowu odnieść sukces?
Odświeżony wygląd kwiaciarni
Pomimo, że punkty sprzedaży były nieczynne to wielu właścicieli wykorzystało ten czas na przeprowadzenie większego lub mniejszego remontu. Jeżeli byliście jednymi z nich to już macie jeden plusa na swoim koncie. Przerwa w sprzedaży to świetny moment na przemyślenie układu kwiaciarni, zrobienie nowej posadzki, odświeżenie ścian czy mebli. W normalnym okresie sprzedaży nigdy nie ma na to czasu, poza tym remont często wymaga wyłączenia punktu z obsługi klienta. Przymusowe zamknięcie ludzi w domach to idealny moment na takie działanie.
Nowa witryna sklepowa
Witryna sklepowa to miejsce, które zawsze przyciąga uwagę przechodniów czy przejeżdżających samochodami potencjalnych klientów. Przemyślane w doborze, świetnie ułożone, zaaranżowane rośliny to doskonały sygnał o tym, że jesteśmy otwarci. Warto zadbać również o przedłużenie miejsca ekspozycji na zewnątrz kwiaciarni, jeżeli jest to oczywiście możliwe. Kwiaty zapraszające do środka, elementy dekoracji tworzące pierwszy plan przed wejściem, z pewnością ściągną wzrok i pozwolą się wyróżnić. Nie zapomnijmy o tym, że wejście do sklepu, jego witryna to przedłużenie naszej oferty, którą można znaleźć również w środku.
Nowoczesny przekaz w social mediach
Facebook i Instagram to dzisiaj, obok własnej strony www, niezbędne narzędzia do wsparcia sprzedaży. Umieszczane na nich informacje, zdjęcia czy filmiki mają wspomóc naszą sprzedaż, być zapowiedzią nowej oferty i zachętą do odwiedzenia kwiaciarni. Ważne jest, aby prezentowane tam treści:
adresować do swojej grupy docelowej klientów,
pokazywały ofertę w ciekawy sposób,
były spójne ze stylem kwiaciarni,
były dobrej jakości,
przedstawiały również twarze osób pracujących w kwiaciarni,
pozwalały klientom poznać nas bliżej (tu najlepsze są filmy),
publikować systematycznie.
Nie ma nic gorszego jak: słaba jakoś zdjęć (niestety często obecna w mediach społecznościowych), szumiący wiatr, który zakłóca to co mówimy na filmie czy przypadkowość przekazu. Takie podejście do prezentowanego materiału raczej zniechęci potencjalnych klientów, zamiast zachęcić.
Dynamiczna i tania oferta
Właściciele kwiaciarń, którzy podczas pandemii nie zamknęli, nabyli sporo nowych umiejętności. Natomiast otwierane teraz punkty muszą szybko nadrobić te zaległości, aby sprostać wymaganiom innego już rynku.
Dzisiaj w kwiaciarniach zobaczymy bardzo szeroką ofertę roślin doniczkowych
Przez izolacje wielu klientów zdecydowała się na zakupy tego typu kwiatów. Dużo czasu spędzanego w domach, marne perspektywy na wyjazdy weekendowe i wakacyjne spowodowało boom na kwiaty doniczkowe. Warto o tym wiedzieć poszukując nowości i budując ofertę po otwarciu.
Wiele kwiaciarń wprowadziło do sprzedaży kwiaty na pęczki do wazonów
Nadprodukcja kwiatów ciętych, wiosenny wysyp u wielu producentów kwiatów sezonowych, ograniczenie oferty kwiatów w sklepach wielkopowierzchniowych dało zielone światło takiemu produktowi. Niektórzy klienci pokochali pęczki z kwiatów sezonowych takich jak tulipany czy frezje w niskich cenach. Tego typu sprzedaż to także szansa na przyciągnięcie siebie nowych klientów.
Pojawił się bezpośredni kontakt na linii producent – kwiaciarnia
Wiele firm z tego skorzystało nie tylko we wspomnianym powyżej systemie sprzedaży kwiatów w pęczkach, ale nawiązało stałą współpracę rozbudowując swoją ofertę. Również ci, którzy sprzedają kwiaty rabatowe, skorzystali na tym kontakcie i ciekawie wzmocnili swoją wiosenną sprzedaż.
Elastyczne podejście do dostaw kwiatów do domu
W czasach ograniczonego kontaktu bardzo ważna sprawą dla każdej kwiaciarni staje się logistyka. Dotychczas często była traktowana po macoszemu. Dostawy bukietów kwiatów w tym systemie były incydentalne i obłożone sporymi kosztami. W obliczu konieczności wiele firm nauczyło się jak obniżać koszty dostaw. Klienci korzystający z systemów aukcyjnych czy sklepów internetowych rezygnują z zakupów jeśli cena jest zbyt wysoka, choć z drugiej strony nauczyli się już kupować online i rozumieją konieczność ponoszenia kosztu przesyłki. Kwiaciarnie też muszą zmierzyć się z tym problemem i znaleźć złoty środek.
Celowo nie piszę tutaj nic o jakości kwiatów, poziomie obsługi oraz entuzjazmie i pozytywnym nastawieniu do sprzedaży. Bez tych składowych ponowne otwarcie punktu może być skazane na porażkę. Wiele sklepów otworzyło i… czeka na klienta. Nie bądźcie jednymi z nich! Podejdźcie do nowej sytuacji jak do szansy. Jeżeli uruchomicie swoją kreatywność i włożycie w to trochę energii, to z pewnością się uda! Tego Wam całym sercem życzę.
Współzałożyciel i Redaktor Naczelny forumkwiatowe.pl - portalu dla florystów i nie tylko.
Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego. Z florystyką związany od 1989 roku. Na stałe mieszka i pracuje w Krakowie... Więcej o autorach ForumKwiatowe.pl...
Informujemy, iż w celu zapewnienia poprawnego i spersonalizowanego działania naszego serwisu internetowego korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies. Dalsze korzystanie z tej strony, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, że zgadzasz się na stosowanie plików cookies. Czytaj więcej na stronie: Polityka prywatności
Ta strona korzysta z plików cookie, aby zapewnić treści dopasowane do Państwa preferencji. Wśród plików cookie są takie, które są niezbędne do działania podstawowych funkcji naszej strony internetowej. Używamy również plików cookie stron trzecich, które pomagają nam analizować i zrozumieć, w jaki sposób korzystają Państwo z tej witryny. Pliki cookie będą przechowywane w przeglądarce użytkownika tej strony tylko za jego zgodą i można nimi zarządzać stosując poniższe ustawienia.
Pliki cookie absolutnie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej. Te pliki cookie anonimowo zapewniają podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony internetowej.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Plik cookie jest zapisujący zgodę użytkownika na pliki cookie w kategorii „Reklama”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Pozostałe pliki cookie to te, które nie zostały zaklasyfikowane do innej kategorii.
Cookie
Duration
Description
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minutes
Ten plik cookie służy do wykrywania pierwszej sesji odsłon użytkownika.
_hjTLDTest
session
Jest używany podczas uruchamiania skryptu Hotjar. Ma to na celu umożliwienie, by pliki cookie (w stosownych przypadkach) mogły być wykorzystywane także przez subdomeny. Po tym sprawdzeniu plik cookie jest usuwany.
Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania odwiedzającym odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Pliki te śledzą odwiedzających na stronach internetowych i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.
Cookie
Duration
Description
__gads
1 year 24 days
This cookie is set by Google and stored under the name dounleclick.com. This cookie is used to track how many times users see a particular advert which helps in measuring the success of the campaign and calculate the revenue generated by the campaign. These cookies can only be read from the domain that it is set on so it will not track any data while browsing through another sites.
__utmz
6 months
Plik cookie ustawiany przez Google Analytics służący do przechowywania źródła ruchu lub kampanii, przez którą odwiedzający dotarł do witryny.
fr
3 months
Plik cookie wykorzystywany w reklamach na Facebooku, stosowany do wyświetlania, pomiaru skuteczności i poprawy adekwatności reklam.Śledzi również zachowanie użytkownika w Internecie na stronach, które mają piksel Facebooka lub wtyczkę społecznościową Facebooka.
GoogleAdServingTest
session
Służy do rejestrowania, jakie reklamy zostały wyświetlone użytkownikowi.
IDE
1 year 24 days
Used by Google DoubleClick and stores information about how the user uses the website and any other advertisement before visiting the website. This is used to present users with ads that are relevant to them according to the user profile.
test_cookie
15 minutes
This cookie is set by doubleclick.net. The purpose of the cookie is to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
This cookie is set by Youtube. Used to track the information of the embedded YouTube videos on a website.
Statystyczne pliki cookie gromadzą anonimowe informacje o tym, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję ze stroną internetową.
Cookie
Duration
Description
__utma
2 years
Służy do rozróżniania użytkowników i sesji. Plik cookie jest tworzony po uruchomieniu biblioteki javascript i nie istnieją istniejące pliki cookie __utma. Plik cookie jest aktualizowany za każdym razem, gdy dane są przesyłane do Google Analytics.
__utmb
30 minutes
The cookie is set by Google Analytics. The cookie is used to determine new sessions/visits. The cookie is created when the JavaScript library executes and there are no existing __utma cookies. The cookie is updated every time data is sent to Google Analytics.
__utmc
session
Plik cookie ustawiany przez Google Analytics i jest usuwany, gdy użytkownik zamyka przeglądarkę. Nie używane w ga.js. Ustawiony dla współdziałania z urchin.js. Historycznie ten plik cookie działał w połączeniu z plikiem cookie __utmb w celu ustalenia nowej sesji / odwiedzin użytkownika.
__utmt
10 minutes
Plik używany do działania Google Analytics "throttle request rate"
_ga
2 years
This cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to calculate visitor, session, campaign data and keep track of site usage for the site's analytics report. The cookies store information anonymously and assign a randomly generated number to identify unique visitors.
_gat
1 minute
This cookies is installed by Google Universal Analytics to throttle the request rate to limit the colllection of data on high traffic sites.
_gid
1 day
Plik cookie instalowany przez Google Analytics. Służy do przechowywania informacji o tym, w jaki sposób odwiedzający korzystają ze strony internetowej i pomaga w tworzeniu raportu analitycznego na temat tego, jak działa witryna. Gromadzone dane obejmują liczbę odwiedzających, źródło, z którego pochodzą, oraz odwiedzone strony w formie anonimowej.
_hjFirstSeen
30 minutes
This is set by Hotjar to identify a new user’s first session. It stores a true/false value, indicating whether this was the first time Hotjar saw this user. It is used by Recording filters to identify new user sessions.
_hjid
1 year
This cookie is set by Hotjar. This cookie is set when the customer first lands on a page with the Hotjar script. It is used to persist the random user ID, unique to that site on the browser. This ensures that behavior in subsequent visits to the same site will be attributed to the same user ID.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minutes
Plik cookie, którego celem jest informowanie Hotjar o tym, czy odwiedzający jest objęty próbkowaniem danych określonym przez limit odsłon tej witryny.
YSC
session
This cookies is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos.