Magdalena Birula-Białynicka: Jaka była Twoja droga do florystyki?
Monika Bębenek: Aby zająć się zawodowo florystyką musiałam dojrzeć do tego by poczuć, że wybrana przeze mnie droga zawodowa, już nie jest tym, co mnie interesuje. Ani praca naukowa, ani praca w laboratorium chemicznym, pisanie doktoratu ani nawet bycie nauczycielem akademickim. Wówczas, z pomocą finansową rodziny, otworzyłam kwiaciarnię. Nie chciałam skakać do nieznanej wody, wiec najpierw przeszłam kursy prowadzone przez panią De Carnee ze szkoły w Dreźnie. Równocześnie rozwijałam swój biznes. I tak to trwa do dzisiaj.
MBB: Na ile edukacja jest istotna w zawodzie florysty? Nie wystarczy wyobraźnia, talent i zamiłowanie do kwiatów?
Monika Bębenek: Edukacja jest ważna w każdym zawodzie więc i w tym jest nieunikniona. Polecam po roku pracy w kwiaciarni zdecydować się na naukę w szkole florystycznej. Na pewnym etapie własnej edukacji (po skończonej szkole oraz kursach w Polsce i za granicą) zorientowałam się, ze jeszcze wiele przede mną. Uzupełniam tę wiedzę do dziś. Szkolenia z kompetencji menadżerskich, marketingu i promocji, komunikacji interpersonalnej. Czuję bardzo dużą różnicę na plus, kiedy wprowadzam je w życie.
MBB: Co sądzisz o zwiększających się możliwościach kontaktu, między florystami (Forum, Facebook, konkursy, pokazy…)?
MB: Kontakty między florystami uważam za bardzo ważne. Przynajmniej takie są dla mnie. Uważam, ze mnie wzmacniają, napędzają i inspirują. Oczywiście wtedy, gdy odbywa się to bez obmawiania i wszechobecnego narzekania. Niestety jest tego dużo – zwłaszcza w Internecie.
MBB: Posiadasz dużą elastyczność biznesową i ze spokojną głową podejmujesz także trudne decyzje dotyczące działania firmy. To nabyta umiejętność, czy bardziej cecha charakteru?
MB: Kierując się zasadą mówiącą, że „jedyne, co jest stałe i pewne w moim życiu to zmiana” – nie odczuwam przed nimi lęku i nie uciekam. Podjęłam wiele trudnych decyzji, ale i nowych wyzwań. Zamykanie, otwieranie nowych kwiaciarni. Zmiany współpracowników , usługodawców… Jednocześnie stworzyłam przez lata dobry, lojalny zespół pracowników, z których połowa pracuje ze mną już ponad 10 lat. I dobrą, silną markę, jaką jest Kwiaciarnia Zielona Gęś – niezależnie od lokalizacji, którą aktualnie zajmuje.
MBB: Jaka jest twoja recepta na przetrwanie w dobie kryzysu?
MB: Przede wszystkim kartka i ołówek. To moment, w którym bardzo ważna jest umiejętność kalkulacji wydatków, kosztów stałych i wszelkich ekstrawagancji zakupowych. Jest to też okres, gdy trzeba dodatkowo uruchomić kreatywność. Swoją i swoich pracowników. Hasła recyklingu i tworzenia ”czegoś z niczego” to codzienna mantra. Nie należy jednak unikać ryzyka i uciekać przed nowymi wyzwaniami.
Moim zdaniem jedna rzecz, której należy unikać to konkurencja cenowa. To nigdy nie prowadzi do sukcesu. Zawsze stawiamy na konkurencję jakościową i od 15 lat taktyka ta rewelacyjnie się sprawdza. Uważam też, że bazowanie na niszowych produktach i rękodziele, czyli wszelkiej kreatywnej pracy pozwalającej kupować jak najmniej dodatków, pomaga osiągnąć sukces finansowy. Mimo niesprzyjających warunków.
MBB: Uhonorowano Cię w 2005 roku nagrodą za innowacyjność w zarządzaniu biznesem. Na czym polegała ta innowacyjność?
MB: To przede wszystkim kierowanie się zasadą „tyle sztuki, co biznesu”. Nie zapominam o tym, ze prowadzenie kwiaciarni to przynajmniej w 50% biznes. Usługi, handel, a dopiero potem twórczość. Rynek jest konkurencyjny. By osiągać dobre wyniki przeznaczam dużo pieniędzy na szkolenia. Zarówno te dla mnie jak i dla pracowników.
Wprowadziłam też zmiany sposobu zarządzania kwiaciarnią. Wprowadzone zostały stałe szkolenia zawodowe pracowników oraz spotkania integracyjne, podczas których zarówno ja jak i moi pracownicy mogą otwarcie rozmawiać o tym, co dotyczy współpracy. Zbudowane jest także poczucie współodpowiedzialności za firmę. Dzięki stosowaniu pozytywnej motywacji i dzieleniu obowiązków według talentów i zdolności posiadanych przez pracowników zamiast odgórnych poleceń – udało Się stworzyć kreatywny i lojalny zespół pracowników.
MBB: Jaki był pomysł na Kwitnące Horyzonty? I skąd się wziął pomysł na szkołę?
MB: Pomysł, żeby otworzyć szkołę florystyczną kiełkował od momentu, kiedy zdałam sobie sprawę, że uczenie daje mi tak dużo satysfakcji, a prowadzone przeze mnie zajęcia dają wymierne efekty. W końcu mogłam wykorzystać w praktyce zdobytą na studiach wiedzę pedagogiczną z zakresu dydaktyki i metodyki nauczania. Wiedza ta podlega ciągłym zmianom, więc nieustannie ją poszerzam i rozwijam..
Dokładam starań by szkołą byłą przyjaznym miejscem, wspólnotą ciekawych ludzi, by dawała wolność wyboru, ale i uczyła pracy w kontakcie z rzeczywistością.
MBB: Jaka jest twoja wersja higienicznej pracy?
MB: Pracownik spędza w pracy 40 godzin, nie myśli o pracy po wyjściu do domu i jedzie na urlop. To samo dotyczy pracodawcy. Z dodatkiem około 10 godzin tygodniowo. Nie więcej. Oczywiście w te godziny pracy wliczają się dojazdy, praca nad promocją w Internecie, rachunki i inne czynności związane z biznesem.
Moim ideałem jest system 8/8/8: osiem godzin pracy, osiem godzin dla siebie i rodziny, osiem godzin na sen i odpoczynek. W naszym zawodzie trudno o taką regularność. Ale po większym nawale pracy zawsze następny tydzień spędzam w tym rytmie.
Podobnie pracownicy: po ciężkim dniu, jak Dzień Kobiet czy Dzień Matki mamy wolne. Dzielimy pracę na tę na froncie i zapleczu sklepu. I oczywiście przestrzegamy przerw. Bardzo łatwo się zapędzić i przepracować. A potem brak nam siły, kiedy najbardziej są potrzebne.
MBB: Dużo ciekawych rzeczy dzieje się ostatnio w Kwitnących Horyzontach. Możesz zdradzić wasze i twoje ostatnie osiągnięcia?
MB: Tak, zdecydowanie dużo się dzieje. Przyjęta na samym początku filozofia rozwoju – “powoli, ale konsekwentnie do obranego celu” okazała się sukcesem.
Właśnie podpisaliśmy umowę z firmą Victoria, która stała się partnerem strategicznym Kwitnących Horyzontów.. Jest to dla nas ważna i ciekawa umowa. Poza tym zgodnie z przekonaniami wspieramy się lokalnie i promujemy polską markę. Nasi uczniowie będą mogli testować nowinki techniczne i nie będą mieli ograniczeń w szkolnych pracach, wszystkiego będzie można spróbować. Przed nami kolejny Festiwal Land Art oraz już niedługo współpraca z partnerskimi szkołami florystycznymi ze Szwajcarii i Estonii. Rozwijamy się!
MBB: A co poza pracą? Jakie sposoby relaksu? Zainteresowania?
MB: Coraz częściej udaje mi się stosować zasadę, by żyć „tu i teraz”. Celebruję codzienne przyjemności takie jak śniadanie – przy stole, powoli i z kawą. Staram się wygospodarować czas na regularne jeżdżenie na rowerze, a zimą na nartach. Kiedy mam tylko okazję korzystam z relaksu w saunie. Od zawsze ważne dla mnie było chodzenie po lesie. To dla mnie zarówno sposób relaksowania i prawdziwe hobby. Poza tym lubię podróże – a te zwykle związane są w jakiś sposób z życiem zawodowym. Wiele przyjemności daje mi także kino, teatr i muzyka…
Międzynarodowy Sędzia Sztuki Florystycznej FLORINT. Dyrektor artystyczny w szkole florystycznej Kwitnące Horyzonty, właścicielka pracowni florystycznej „Wrzosowisko” oraz marki Filcofilia.pl. Prowadzi zajęcia warsztatowe, seminaria, pokazy florystyczne w Polsce i za granicą. Więcej o autorach ForumKwiatowe.pl...
Informujemy, iż w celu zapewnienia poprawnego i spersonalizowanego działania naszego serwisu internetowego korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies. Dalsze korzystanie z tej strony, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, że zgadzasz się na stosowanie plików cookies. Czytaj więcej na stronie: Polityka prywatności
Ta strona korzysta z plików cookie, aby zapewnić treści dopasowane do Państwa preferencji. Wśród plików cookie są takie, które są niezbędne do działania podstawowych funkcji naszej strony internetowej. Używamy również plików cookie stron trzecich, które pomagają nam analizować i zrozumieć, w jaki sposób korzystają Państwo z tej witryny. Pliki cookie będą przechowywane w przeglądarce użytkownika tej strony tylko za jego zgodą i można nimi zarządzać stosując poniższe ustawienia.
Pliki cookie absolutnie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej. Te pliki cookie anonimowo zapewniają podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony internetowej.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Plik cookie jest zapisujący zgodę użytkownika na pliki cookie w kategorii „Reklama”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Pozostałe pliki cookie to te, które nie zostały zaklasyfikowane do innej kategorii.
Cookie
Duration
Description
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minutes
Ten plik cookie służy do wykrywania pierwszej sesji odsłon użytkownika.
_hjTLDTest
session
Jest używany podczas uruchamiania skryptu Hotjar. Ma to na celu umożliwienie, by pliki cookie (w stosownych przypadkach) mogły być wykorzystywane także przez subdomeny. Po tym sprawdzeniu plik cookie jest usuwany.
Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania odwiedzającym odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Pliki te śledzą odwiedzających na stronach internetowych i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.
Cookie
Duration
Description
__gads
1 year 24 days
This cookie is set by Google and stored under the name dounleclick.com. This cookie is used to track how many times users see a particular advert which helps in measuring the success of the campaign and calculate the revenue generated by the campaign. These cookies can only be read from the domain that it is set on so it will not track any data while browsing through another sites.
__utmz
6 months
Plik cookie ustawiany przez Google Analytics służący do przechowywania źródła ruchu lub kampanii, przez którą odwiedzający dotarł do witryny.
fr
3 months
Plik cookie wykorzystywany w reklamach na Facebooku, stosowany do wyświetlania, pomiaru skuteczności i poprawy adekwatności reklam.Śledzi również zachowanie użytkownika w Internecie na stronach, które mają piksel Facebooka lub wtyczkę społecznościową Facebooka.
GoogleAdServingTest
session
Służy do rejestrowania, jakie reklamy zostały wyświetlone użytkownikowi.
IDE
1 year 24 days
Used by Google DoubleClick and stores information about how the user uses the website and any other advertisement before visiting the website. This is used to present users with ads that are relevant to them according to the user profile.
test_cookie
15 minutes
This cookie is set by doubleclick.net. The purpose of the cookie is to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
This cookie is set by Youtube. Used to track the information of the embedded YouTube videos on a website.
Statystyczne pliki cookie gromadzą anonimowe informacje o tym, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję ze stroną internetową.
Cookie
Duration
Description
__utma
2 years
Służy do rozróżniania użytkowników i sesji. Plik cookie jest tworzony po uruchomieniu biblioteki javascript i nie istnieją istniejące pliki cookie __utma. Plik cookie jest aktualizowany za każdym razem, gdy dane są przesyłane do Google Analytics.
__utmb
30 minutes
The cookie is set by Google Analytics. The cookie is used to determine new sessions/visits. The cookie is created when the JavaScript library executes and there are no existing __utma cookies. The cookie is updated every time data is sent to Google Analytics.
__utmc
session
Plik cookie ustawiany przez Google Analytics i jest usuwany, gdy użytkownik zamyka przeglądarkę. Nie używane w ga.js. Ustawiony dla współdziałania z urchin.js. Historycznie ten plik cookie działał w połączeniu z plikiem cookie __utmb w celu ustalenia nowej sesji / odwiedzin użytkownika.
__utmt
10 minutes
Plik używany do działania Google Analytics "throttle request rate"
_ga
2 years
This cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to calculate visitor, session, campaign data and keep track of site usage for the site's analytics report. The cookies store information anonymously and assign a randomly generated number to identify unique visitors.
_gat
1 minute
This cookies is installed by Google Universal Analytics to throttle the request rate to limit the colllection of data on high traffic sites.
_gid
1 day
Plik cookie instalowany przez Google Analytics. Służy do przechowywania informacji o tym, w jaki sposób odwiedzający korzystają ze strony internetowej i pomaga w tworzeniu raportu analitycznego na temat tego, jak działa witryna. Gromadzone dane obejmują liczbę odwiedzających, źródło, z którego pochodzą, oraz odwiedzone strony w formie anonimowej.
_hjFirstSeen
30 minutes
This is set by Hotjar to identify a new user’s first session. It stores a true/false value, indicating whether this was the first time Hotjar saw this user. It is used by Recording filters to identify new user sessions.
_hjid
1 year
This cookie is set by Hotjar. This cookie is set when the customer first lands on a page with the Hotjar script. It is used to persist the random user ID, unique to that site on the browser. This ensures that behavior in subsequent visits to the same site will be attributed to the same user ID.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minutes
Plik cookie, którego celem jest informowanie Hotjar o tym, czy odwiedzający jest objęty próbkowaniem danych określonym przez limit odsłon tej witryny.
YSC
session
This cookies is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos.