Nie chcę być przygnębiający, ale MUSISZ mieć plan B, na wypadek sytuacji awaryjnych. Oczywiście pewne rzeczy są bardzo trudne do przewidzenia, a niektórych w ogóle się nie spodziewamy. Nie wiemy jak nowa mutacja wirusa Omikron wpłynie na nasz biznes. Kto przewidzi ruchy rządu i ewentualne kolejne zamknięcia firm? Istnieje jednak też wiele innych, zdecydowanie bardziej przyziemnych sytuacji. Takich, które każdemu mogą się zdarzyć – na nie można się przygotować:

Strona internetowa
Awaria serwera a może wirus? Regularnie wykonywana kopia zapasowa strony (wszystkich plików i baz danych) sprawi, że unikniesz najgorszego scenariusza. A jeżeli z jakiegokolwiek powodu zabraknie osoby odpowiedzialnej dotychczas za Twoją stronę i internetową ofertę sprzedażową? Wszystko może się przecież zdarzyć, bo to tylko technika… I czynnik ludzki. Czy masz zapisane wszystkie dane dostępowe do serwera?

Social media
Czy masz gotowe rozwiązanie jeżeli osoba obsługująca Twój profil na Facebooku czy Instagramie z jakiegoś powodu przestanie to robić, z zwłaszcza w tym gorącym świątecznym okresie? Czy korzystasz np. z opcji planowania postów, czy masz gotowy i sprawdzony plan przekazania komuś uprawnień do publikowania?

Dostawa zamówień
Teraz terminowa dostawa zamówień ma szczególne znaczenie. Kiedy wszyscy się spieszą, dostawa na czas jest ważnym elementem naszej sprzedaży. Co jednak, jeżeli Twój kierowca nie przyjdzie do pracy? Czy jesteś przygotowana / /przygotowany na taką sytuację i masz już gotowe alternatywne rozwiązanie? Czy masz numer telefonu do innego kierowcy, takiego, który zna zasady dostaw i potrafi sprostać standardom obowiązującym w Twojej firmie?

Bieżąca obsługa
Bieżąca obsługa klientów to serce naszej firmy. Zadowolony klient to przecież szansa na kolejne zamówienia, polecenia i oczywiście sprzedaż. Poziom obsługi musi być wysoki, a kompetencje pracowników z pierwszej linii znakomite. Co jeżeli jednak zespół rozsypie się tuż przed szczytem zamówień? Plan B jest tutaj szczególnie mile widziany.

Dostawy świeżych kwiatów
Sprawdzeni dostawcy kwiatów, to zawsze dobra jakość i towar dowieziony na czas. W okresie świątecznym wiele się w tym względzie potrafi się zmienić. Rynek holenderski ma swój rytm, a lokalni dostawcy ograniczenia ilościowe i logistyczne. Przygotuj się, że coś może pójść nie tak, a Ty masz przecież przyjęte zamówienia. Może warto stale monitorować i sprawdzić terminy u Twoich dostawców i przygotować ewentualne rozwiązania alternatywne.

Brak kapitana
Co jeżeli jednak kłopoty np. zdrowotne dopadną właśnie ciebie? Choroba nie wybiera i wszystko może się przecież zdarzyć. Zadbaj więc już teraz o swoje zastępstwo. Wytypuj pracownika, który mógłby przejąć obowiązki menadżera na czas Twojej nieobecności. Jeżeli nawet nie wydaje Ci się to rozwiązanie doskonałe, to na pewno jest to lepsze niż całkowity paraliż w firmie. Wywiązanie się z zobowiązań i utrzymanie sprzedaży w ciągłości wymaga posiadania planu B.

Pomyśl o wszystkich rzeczach, które mogą pójść nie tak z wyprzedzeniem, a unikniesz kłopotów przyszłości. Do przygotowania planu B wykorzystaj swój zespół – podczas spotkania omów wszystkie szczegóły i przedstaw przygotowane przez siebie rozwiązania alternatywne (te które dotyczą Twoich ludzi). Upewnij się, że każdy członek zespołu rozumie swoją rolę w tym planie. To jest trochę jak z polisą ubezpieczeniową – o tym jak była cenna dowiadujemy się dopiero wtedy, gdy pojawi się problem. Nie słuchaj malkontentów, że plan B jest przereklamowany i kosztowny. Przygotuj alternatywne rozwiązania i… zrób wszystko, aby nie było konieczności wprowadzenia go w życie.

O autorze

Janusz Błaszczyk

Współzałożyciel i Redaktor Naczelny forumkwiatowe.pl - portalu dla florystów i nie tylko. Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego. Z florystyką związany od 1989 roku. Na stałe mieszka i pracuje w Krakowie... Więcej o autorach ForumKwiatowe.pl...