Warszawski Rolno-Spożywczy Rynek Hurtowy S.A. w Broniszach jest największym i najnowocześniejszym rynkiem hurtowym w Europie Środkowo – Wschodniej. Spółka została zarejestrowana w 1995 roku – czytamy na stronie Stowarzyszenia Polskie Rynki Hurtowe. Działa tu 470 najemców, a każdej doby na teren giełdy wjeżdża średnio 5500 samochodów. Rynek obsługuje około...
Warszawski Rolno-Spożywczy Rynek Hurtowy S.A. w Broniszach jest największym i najnowocześniejszym rynkiem hurtowym w Europie Środkowo – Wschodniej. Spółka została zarejestrowana w 1995 roku – czytamy na stronie Stowarzyszenia Polskie Rynki Hurtowe. Działa tu 470 najemców, a każdej doby na teren giełdy wjeżdża średnio 5500 samochodów. Rynek obsługuje około 14 milionów osób. Ponad 30 tysięcy gospodarstw sprzedaje swoje produkty za pośrednictwem Rynku w Broniszach. Po towar przyjeżdża ponad 60 tysięcy kupujących*. Brzmi imponująco, prawda?
Jak powstały polskie rynki hurtowe
Kiedy w głowie Jacka Austena pojawił się pomysł organizacji i równoległej budowy kilku rynków hurtowych w Polsce, był on na polskim rynku odkrywczy. Już wtedy, główne metropolie europejskie miały takie rynki/giełdy sprzedaży. W założeniu pomysłodawcy miały one dać szansę na bezpośrednią sprzedaż przez rolnika i ogrodnika swoich produktów do sklepów, kwiaciarń i warzywniaków działających na naszych osiedlach. Miały to być miejsca, które umożliwią uniezależnienie się lokalnych producentów, ogrodników, rolników od wielkich dystrybutorów i sieci handlowych. To miało być “paliwo” do rozwoju lokalnej przedsiębiorczości w nadchodzącej erze globalizacji.
Rynek wciąż jeszcze hurtowy czy już detaliczny?
W Warszawie pomysł się sprawdził. Giełda według oficjalnych informacji działa prężnie, a z samych wjazdów na jej teren zarabia krocie. Im więcej odwiedzających ten rynek, tym większe wpływy do budżetu firmy. Jednak ogólna dostępność zarówno właścicieli małych firm jak i osób fizycznych już od dłuższego czasu jest tematem dyskusji i powodem niepokojów w segmencie kwiatowym. Okazuje się bowiem, że na giełdzie – będącej w założeniu rynkiem hurtowym – istnieje możliwość zakupów towarów przez klientów detalicznych, którzy otrzymują takie same warunki jakie oferuje się przedsiębiorcom prowadzącym działalność w branży kwiatowej, czyli kwiaciarniom.
Hurt czy detal – jedna cena
Żaden przedsiębiorca nie jest szczęśliwy, gdy dokonując zakupów hurtowych staje w kolejce obok swojego klienta. Takie sytuacje mają jednak miejsce na wszystkich giełdach kwiatowych w Polsce. Okazuje się, że klient detaliczny może nie tylko kupić ten sam towar, ale też w takich samych cenach jak florysta. A nie jest on obciążony np. kosztami prowadzenia działalności. Jak napisała w jednej z grup fejsbukowych pewna właścicielka znanej warszawskiej kwiaciarni:
Ja na Bronisze jeżdżę jak za karę, bo za każdym razem spotykam tam jakiś moich klientów lub znajomych. I jest to straszne! Czuje że patrzą co kupuję i jeszcze chcą się mnie radzić!!!!
Podejmowane już wcześniej próby regulacji tej sytuacji od strony ustawodawczej, min. przez działania Stowarzyszenia Florystów Polskich nie przyniosły rezultatu. W Polsce nie możemy się pochwalić takimi regulacjami i ochroną kwiatowego segmentu rynku jaką mają Niemcy, Francuzi czy Brytyjczycy. Tam dostanie się na podobną giełdę przez osobę niezwiązaną z branżą i dokonanie zakupu jest praktycznie niemożliwe.
Postulaty grupy warszawskich kwiaciarzy
Grupa warszawskich kwiaciarzy wystosowała list otwarty do Prezesa Warszawskiego Rolno-Spożywczego Rynku Hurtowego. Czytamy w nim min.:
Przeważająca liczba sprzedających nie stosuje odrębnej polityki cenowej lub wymagań minimalnych hurtowych ilości wobec klientów indywidualnych. Naszym zdaniem dopuszczenie handlu dla klientów indywidualnych na tych samych warunkach co klientów hurtowych nie sprzyja rozwojowi Rynku. (…) Wierzymy natomiast, że Zarząd, któremu Pan przewodniczy, jest w stanie przywrócić handel hurtowy i utrzymać sam handel hurtowy na organizowanym przez swoją spółkę Rynku. Tworzyliśmy wspólnie ten Rynek przez ponad dekadę, wierzymy że jesteśmy w stanie wspólnie adresować swoje oczekiwania i pracować nad ich respektowaniem. Oczekujemy by organizator Rynku (Warszawski Rolno-Spożywczy Rynek Hurtowy) wraz z ich uczestnikami od strony sprzedających wypracował rozwiązanie, które będzie gwarantować handel na zasadach hurtowych, będzie promować rozwój relacji B2B. Jesteśmy otwarci na rozmowy i chętnie przedyskutujemy możliwe rozwiązania.
Co dalej w relacjach zarząd – hurtownicy – kwiaciarze?
W zeszłym tygodniu odbyło się pierwsze robocze spotkanie w tej sprawie. Obecni na nim byli przedstawiciele trzech grup: sprzedawcy, kupujący oraz przedstawiciele Rynku Hurtowego Bronisze.
Na ten moment wnioski są następujące:
sprzedający nie zgadzają się z zakazem lub ograniczeniem wjazdu na teren giełdy kwiatowej osób nie związanych z branżą florystyczną i osób kupujących detalicznie.
wspólnie podzielono opinię, że kupujący niezwiązani z branżą florystyczną nie powinni znać cen w jakich kupują floryści (jak to będzie rozwiązane to się jeszcze okaże)
sprzedający/hurtownicy oferują powstanie „karty florysty”, ich posiadacze mogliby liczyć na dodatkowe rabaty u sprzedających, którzy przystąpią do tego programu (jak duże „rabaty”, „upusty” to będą, wszystko się jeszcze okaże)
Zapowiedziano kolejne spotkania robocze.
Jak dalej potoczą się rozmowy? Czy proponowane mini regulacje zadowolą warszawskich przedsiębiorców? Jak daleko gotowi są posunąć się organizatorzy protestu? Czy zdecydują się np. na deklarowane rozwiązania takie jak bojkot zakupów u kupców – hurtowników stosujących te same ceny niezależnie od grupy klientów? Czy sprawdzą się regulacje, których nikt oficjalnie nie będzie mógł egzekwować ? Czy jest złoty środek, który z jednej strony umożliwi rentowne prowadzenie biznesu przez hurtowników, a z drugiej wesprze słuszne oczekiwania środowiska właścicieli kwiaciarń? Pytań pewnie jest więcej, ale już teraz możecie wesprzeć te działania zapisując się do grupy “Wspieram sprzedaż hurtową“. Problem dotyczy nie tylko Warszawy, ale całej Polski. Wypracowanie dobrego rozwiązania mogłoby zostać zastosowane także na innych rynkach hurtowych w Polsce.
Pamiętajmy: Razem stoimy, podzieleni upadniemy – jak śpiewał zespół Pink Floyd w swoim przeboju “Hey You” z 1979 roku.
Współzałożyciel i Redaktor Naczelny forumkwiatowe.pl - portalu dla florystów i nie tylko.
Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego. Z florystyką związany od 1989 roku. Na stałe mieszka i pracuje w Krakowie... Więcej o autorach ForumKwiatowe.pl...
Informujemy, iż w celu zapewnienia poprawnego i spersonalizowanego działania naszego serwisu internetowego korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies. Dalsze korzystanie z tej strony, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, że zgadzasz się na stosowanie plików cookies. Czytaj więcej na stronie: Polityka prywatności
Ta strona korzysta z plików cookie, aby zapewnić treści dopasowane do Państwa preferencji. Wśród plików cookie są takie, które są niezbędne do działania podstawowych funkcji naszej strony internetowej. Używamy również plików cookie stron trzecich, które pomagają nam analizować i zrozumieć, w jaki sposób korzystają Państwo z tej witryny. Pliki cookie będą przechowywane w przeglądarce użytkownika tej strony tylko za jego zgodą i można nimi zarządzać stosując poniższe ustawienia.
Pliki cookie absolutnie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej. Te pliki cookie anonimowo zapewniają podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony internetowej.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Plik cookie jest zapisujący zgodę użytkownika na pliki cookie w kategorii „Reklama”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Pozostałe pliki cookie to te, które nie zostały zaklasyfikowane do innej kategorii.
Cookie
Duration
Description
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minutes
Ten plik cookie służy do wykrywania pierwszej sesji odsłon użytkownika.
_hjTLDTest
session
Jest używany podczas uruchamiania skryptu Hotjar. Ma to na celu umożliwienie, by pliki cookie (w stosownych przypadkach) mogły być wykorzystywane także przez subdomeny. Po tym sprawdzeniu plik cookie jest usuwany.
Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania odwiedzającym odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Pliki te śledzą odwiedzających na stronach internetowych i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.
Cookie
Duration
Description
__gads
1 year 24 days
This cookie is set by Google and stored under the name dounleclick.com. This cookie is used to track how many times users see a particular advert which helps in measuring the success of the campaign and calculate the revenue generated by the campaign. These cookies can only be read from the domain that it is set on so it will not track any data while browsing through another sites.
__utmz
6 months
Plik cookie ustawiany przez Google Analytics służący do przechowywania źródła ruchu lub kampanii, przez którą odwiedzający dotarł do witryny.
fr
3 months
Plik cookie wykorzystywany w reklamach na Facebooku, stosowany do wyświetlania, pomiaru skuteczności i poprawy adekwatności reklam.Śledzi również zachowanie użytkownika w Internecie na stronach, które mają piksel Facebooka lub wtyczkę społecznościową Facebooka.
GoogleAdServingTest
session
Służy do rejestrowania, jakie reklamy zostały wyświetlone użytkownikowi.
IDE
1 year 24 days
Used by Google DoubleClick and stores information about how the user uses the website and any other advertisement before visiting the website. This is used to present users with ads that are relevant to them according to the user profile.
test_cookie
15 minutes
This cookie is set by doubleclick.net. The purpose of the cookie is to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
This cookie is set by Youtube. Used to track the information of the embedded YouTube videos on a website.
Statystyczne pliki cookie gromadzą anonimowe informacje o tym, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję ze stroną internetową.
Cookie
Duration
Description
__utma
2 years
Służy do rozróżniania użytkowników i sesji. Plik cookie jest tworzony po uruchomieniu biblioteki javascript i nie istnieją istniejące pliki cookie __utma. Plik cookie jest aktualizowany za każdym razem, gdy dane są przesyłane do Google Analytics.
__utmb
30 minutes
The cookie is set by Google Analytics. The cookie is used to determine new sessions/visits. The cookie is created when the JavaScript library executes and there are no existing __utma cookies. The cookie is updated every time data is sent to Google Analytics.
__utmc
session
Plik cookie ustawiany przez Google Analytics i jest usuwany, gdy użytkownik zamyka przeglądarkę. Nie używane w ga.js. Ustawiony dla współdziałania z urchin.js. Historycznie ten plik cookie działał w połączeniu z plikiem cookie __utmb w celu ustalenia nowej sesji / odwiedzin użytkownika.
__utmt
10 minutes
Plik używany do działania Google Analytics "throttle request rate"
_ga
2 years
This cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to calculate visitor, session, campaign data and keep track of site usage for the site's analytics report. The cookies store information anonymously and assign a randomly generated number to identify unique visitors.
_gat
1 minute
This cookies is installed by Google Universal Analytics to throttle the request rate to limit the colllection of data on high traffic sites.
_gid
1 day
Plik cookie instalowany przez Google Analytics. Służy do przechowywania informacji o tym, w jaki sposób odwiedzający korzystają ze strony internetowej i pomaga w tworzeniu raportu analitycznego na temat tego, jak działa witryna. Gromadzone dane obejmują liczbę odwiedzających, źródło, z którego pochodzą, oraz odwiedzone strony w formie anonimowej.
_hjFirstSeen
30 minutes
This is set by Hotjar to identify a new user’s first session. It stores a true/false value, indicating whether this was the first time Hotjar saw this user. It is used by Recording filters to identify new user sessions.
_hjid
1 year
This cookie is set by Hotjar. This cookie is set when the customer first lands on a page with the Hotjar script. It is used to persist the random user ID, unique to that site on the browser. This ensures that behavior in subsequent visits to the same site will be attributed to the same user ID.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minutes
Plik cookie, którego celem jest informowanie Hotjar o tym, czy odwiedzający jest objęty próbkowaniem danych określonym przez limit odsłon tej witryny.
YSC
session
This cookies is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos.