Salve! to wystawa, która skupia się wokół sztuki projektowania witryn sklepowych. Zagadnienie to staje się przedmiotem coraz bardziej zaawansowanych badań, będących częścią visual marchendisingu (sprzedaży za pomocą ekspozycji towarów). Samo w sobie dzisiaj staje się formą ekspozycji nie tylko towarów i przedmiotów, ale również zjawisk, emocji, a nawet idei. Otwierana w marcu wystawa połączy te wszystkie wątki.

Salve-wystawa

Aranżacja witryn to ostatnio jedno z ważniejszych haseł wśród marketingowców. Sięgając w głąb historii, okaże się jednak, że nie jest to wcale nowa dziedzina. Wywodzi się z dawnych jarmarków i ceremonii dworskich. Pierwsze wystawy powszechne urządzano w pawilonach wzorowanych na budowlach pałacowych, a wzorem dla architektury wystawowej XIX w. stał się słynny Crystal Palace, wzniesiony na Wystawę Światową w Londynie. I to właśnie XIX wiek był złotym okresem tej dziedziny projektowania. Obecnie dużo się o niej mówi, jednak nie w kategoriach produktu, czy architektury, a jako o formie podprogowego oddziaływania na decyzje potencjalnego klienta. Nie do końca oczywiste działania i techniki sprzedażowe, ukryte wątki (także historyczne) zostaną przekazane na ekspozycji poprzez zastosowanie różnorodnych materiałów – od drewna przez ceramikę, papier na multimediach kończąc.

Tytułowe Salve! ma podwójne znaczenie – to powitanie w języku łacińskim, a jednocześnie hołd i odniesienie do postaci Wojciecha Salwy – bukieciarza z przełomu XIX i XX wieku, nowatora w świecie układania roślin, dla którego okno wystawowe było miejscem prezentacji swojego kunsztu. W ówczesnych czasach bukieciarstwo było rzemiosłem i dzięki działaniom i talentowi Salwy został rozpoczęty proces podniesienia tej dziedziny  do rangi sztuki. Część ekspozycji będzie miała charakter historyczny, mający na celu przypomnienie i wyeksponowanie jego zapomnianej postaci; niegdysiejszego celebryty i dandysa.

Salwa

Do udziału w wystawie zaproszeni zostali artyści i projektanci, którzy przy wsparciu pracowni Instytutu Dizajnu w Kielcach w nowatorski sposób chcą nawiązać do bogatej tradycji projektowania witryn. Główną część ekspozycji będą stanowiły zaaranżowane instalacje artystyczne, będące interpretacją wybranych tekstów z książek autorstwa Wojciecha Salwy. Wśród projektów zobaczymy aranżacje związane z pracowniami tkaniny, ceramiki, grafiki, papieru i przestrzeni publicznej.

Celem wystawy jest powrót do bogatej treści i tradycji eksponowania towarów, a także  przedstawienie niebanalnej sylwetki Wojciecha Salwy. Będzie to pierwsza wystawa od jego śmierci, która w tak szerokim aspekcie przedstawi dorobek artystyczny tego bukieciarza tworzącego na  przełomie XIX i XX wieku. Drugi cel pozbawiony jest historycznych konotacji. Salve! ma sprowokować do dyskusji na temat coraz częstszej deprecjacji witryn w przestrzeni miejskiej (wyklejanie, zasłanianie). Wystawą chcemy zwrócić uwagę, że dawniej witryna sklepowa uchodziła za dobrodziejstwo, podnosiła wartość nieruchomości, sklepu, pośrednio i towaru. Niestety obecnie coraz częściej traktowana jest jako niepotrzebna przestrzeń, którą należy wykleić, zasłonić, zabudować, pozostawiając ją bez szacunku w kontekście architektury i człowieka.

Salve!
Wystawa o wystawach

16.03 – 03.06
wernisaż: piątek, 16 marca 2018 roku, godz. 18.00

Instytut Dizajnu w Kielcach
ul. Zamkowa 3

Wojciech Salwa (1878 – 1961) – przedwojenny ogrodnik i bukieciarz, który żył na przełomie XIX i XX wieku. Związany z Łodzią i Krakowem, gdzie szkolił swój kunszt florystyczny i osiągał pierwsze sukcesy zawodowe. Dzięki swojej ciężkiej pracy został doceniony nie tylko w ojczyźnie, ale również w Europie. Jego kompozycjami kwiatowymi zachwycali się ówcześni artyści – Henryk Sienkiewicz, Helena Modrzejewska, czy Sarah Bernhardt. Wygrywał niezliczone konkursy bukieciarskie i ogrodnicze. Zasłynął swoimi witrynami kwiatowymi, które przyciągały tłumy. Jego postać stała się pierwowzorem głównego bohatera poematu Kwiaty Polskie Juliana Tuwima. Pozostawił po sobie dwie biograficzne książki: Moje Wspomnienia (1912 r.) oraz Z kwiatami przez kraje i ludzi. Od 1912 do 1927 (1927 r.).


Filip Marek – kurator wystawy
Iwona Kałuża – współpraca kuratorska/merytoryczna

Artyści i projektanci biorący udział w wystawie:
BudCud
Mirella von Chrupek
Hadaki
Joanna Rospondek
Zuzanna Wachowiak (Bizuu)
+ projektanci pracowni Instytutu Dizajnu w Kielcach

 

O autorze

Filip Marek

Ogrodnik, florysta, nauczyciel i wykładowca. Ukończył ogrodnictwo na Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu oraz studia podyplomowych z zakresu florystyki na SGGW w Warszawie. Wykłada rośliny ozdobne i florystykę we Wrocławiu, Poznaniu i Opolu. Specjalizuje się w roślinnych scenografiach, aranżacjach wnętrz i nasadzeniach miejskich. Szkoli i egzaminuje przyszłych ogrodników, architektów krajobrazu i florystów. Współpracuje z najważniejszymi polskimi projektantami mody. Nagrodzony przez Prezydenta Wrocławia tytułem „30 kreatywnych” w kategorii kultura/sztuka/dizajn.