Prowadzenie biznesu w Polsce to nie lada wyzwanie. Z jednej strony borykamy się z ciągłymi zmianami w przepisach podatkowych, a z drugiej z bardzo dynamicznym rynkiem. Przedsiębiorcy są stale pod presją. Sukces w biznesie kwiatowym tym bardziej nie należy do łatwych, dlatego jeżeli w naszej branży firma działa od...
Prowadzenie biznesu w Polsce to nie lada wyzwanie. Z jednej strony borykamy się z ciągłymi zmianami w przepisach podatkowych, a z drugiej z bardzo dynamicznym rynkiem. Przedsiębiorcy są stale pod presją. Sukces w biznesie kwiatowym tym bardziej nie należy do łatwych, dlatego jeżeli w naszej branży firma działa od wielu lat, pokazuje stałą dynamikę wzrostu i… może świętować “okrągły” jubileusz to można się na prawdę cieszyć.
Taka firmą jest Ślaskie Centrum Florystyczne Rekpol, które niedawno obchodziło okrągłą rocznicę 20 lat działalności. Gratulujemy! Była wielka feta, wystawa prac florystycznych, konkursy, dyplomy i nagrody. Niewątpliwym bohaterem tego wydarzenia był Zenon Rek założyciel i współwłaściciel tej rodzinnej firmy. Mieliśmy okazję z nim porozmawiać i zapytać o 20 lat pracy, pasje i plany na przyszłość.
Zenon Rek (pierwszy z lewej strony)
RED: Prowadzenie przez 20 lat firmy w branży kwiatowej z sukcesem, to nie lada wyzwanie. Nasi czytelnicy chętnie dowiedzą się jak się to zaczęło? Zenon Rek: Dokładnie 20 lat temu 3 września 1996, po okresie ciężkiej pracy w kopalni i próbie odnalezienia się w rzeczywistości poza nią powołałem do życia Firmę Wyrobowo – Handlową Rekpol. Po wypadku na kopalni, który zapoczątkował zmiany w moim życiu, zająłem się produkcją suszu dekoracyjnego i gotowych kompozycji. To dało początek Śląskiemu Centrum Florystycznemu Rekpol, które w dzisiejszej formie nawet już nie przypomina maleńkiej firmy rodzinnej, od której się zaczęło. Od samego początku to właśnie z najbliższymi – rodziną, przyjaciółmi, czasami sąsiadami budowaliśmy to przedsiębiorstwo. Moi synowie od okresu dziecięcego uczestniczyli w tym procesie, pomagając przy większości prac w czasie wolnym od nauki. Z biegiem lat firma rozrosła się do tego stopnia, że konieczne było stworzenie struktury organizacyjnej, podział funkcji i odpowiedzialności. I tu oczywiście ogromną rolę odegrali moi synowie Radek i Przemek, którzy aktywnie włączyli się w zarządzanie firmą. Razem zbudowaliśmy zespół, w którym każdy ma swoje określone zadania, ale mamy świadomość wspólnego celu, jakim jest niezmiennie od lat ciągły rozwój naszej firmy.
RED: Dzisiaj pana firma jest jednym z najpoważniejszych dostawców kwiatów na południu Polski. Klienci mogą kupować towar zarówno w siedzibie firmy, ale także z samochodów dowożących towar pod drzwi kwiaciarni. Jak to wygląda w praktyce? ZR: Żyjemy w czasach, gdzie ciągła transformacja jest wpisana w naszą codzienność. Zmieniają się warunki handlowe, świadomość i oczekiwania klientów, powstają nowe możliwości. Ignorując te zmiany sami skazujemy się na porażkę. Wiemy, że na nas spoczywa obowiązek podążania za nimi, a nawet wyprzedzania ich. Tylko wtedy sprostamy stawianym nam wymaganiom. By zagwarantować najwyższą jakość kwiatów, od 14 lat sami kupujemy je na giełdzie holenderskiej i stale współpracujemy z najlepszymi, polskimi producentami kwiatów ( głównie z Zagłębia Częstochowskiego). Wykorzystujemy własny transport ciężki, by trzy razy w tygodniu zakupiony towar trafiał bezpośrednio do hurtowni, nie tracąc przy tym na jakości. Dbamy o szkolenia, podnoszenie kwalifikacji pracowników wykonujących swoją pracę na każdym etapie, co daje nam pewność, że ograniczamy możliwość popełniania błędów do minimum. Jako pierwsi w regionie wprowadziliśmy sprzedaż kwiatów za pośrednictwem przedstawicieli handlowych. Od zawsze wsłuchujemy się w potrzeby naszych klientów i wiemy, że dla wielu jest to najwygodniejsza forma współpracy. Bezpośredniego kontaktu nic nie zastąpi. W chwili obecnej w naszej flocie jeździ 30 samochodów dostawczych, które dostarczają klientom towar roślinny jak i artykuły dekoracyjne. Na samochodzie przedstawiciela handlowego nie jesteśmy w stanie jednak zapewnić klientowi dostępu do pełnego asortymentu oferowanego w naszej hurtowni. Dla bardziej wymagających wprowadziliśmy sprzedaż przez internet. Jest to forma, która z roku na rok zyskuje coraz więcej zwolenników. Ze względu na bardzo rozbudowaną mobilną sieć handlową, obsługa klienta kupującego na stronie www.rekshop.eu nie przysparza nam żadnych trudności.
RED: Poza zwykłą działalnością biznesową znana jest powszechnie Pana aktywność społeczna i charytatywna. Czy zechce nam Pan o tym opowiedzieć? ZR: Zaliczam się do ludzi, którzy mają wiele pasji i jeśli chcę, by coś było zrobione, nie czekam z założonymi rękami, tylko działam. Dlatego, gdy podczas wielu lat współpracy z florystami z całej Polski poznawałem problemy nękające branżę, wyszedłem z inicjatywą zrzeszenia się. I tak wspólnie z Mariolą Miklaszewską i Grażyną Korzekwą zgromadziliśmy wokół siebie około trzydziestu pełnych pasji florystów, którzy widzieli sens w podjęciu działania na rzecz wsparcia dla branży i szeroko rozumianej promocji kwiatów. Nie ukrywam, że stało się to poniekąd moją misją, poświęciłem się temu zadaniu bez reszty, ale dziś z satysfakcją widzę, że to przynosi efekty. W kręgach Stowarzyszenia Florystów Polskich jest zrzeszonych ponad 500 członków, od roku jesteśmy oficjalnie członkiem międzynarodowej organizacji Florint, uczestniczymy we wszystkich większych wydarzeniach florystycznych w kraju, organizujemy Florystyczne Mistrzostwa Polski, a nasi floryści odnoszą coraz większe sukcesy na arenie międzynarodowej. To dużo pracy, ogromna satysfakcja, ale też wielka odpowiedzialność. Oczywiście nie samą pracą człowiek żyje. Poza florystyką od zawsze pasjonowała mnie piłka nożna. Można powiedzieć, że jest to moja druga…, trzecia…, nie- czwarta miłość ( śmiech). A, że każda miłość wymaga poświęceń, to od 2014 roku objąłem stanowisko prezesa klubu piłkarskiego LKS Unia Turza Śląska. Na tym polu również w ostatnich latach odnieśliśmy spory sukces awansując z okręgówki do trzeciej ligi. To dodaje mi wiatru w żagle i motywuje do jeszcze bardziej wytężonej pracy.
RED: Dzisiejszy czas nie jest dla branży kwiatowej łatwy. Ogromna konkurencja ze strony marketów, spore rozdrobnienie mikro punktów – kwiaciarni, czy ogólnie trudny rynek sprzedaży kwiatów jako takich nie napawa optymizmem. Jak widzi Pan swoją przyszłość na tym rynku? Co planuje Pan na najbliższy czas? ZR: Właśnie dlatego, że widzę wymienione przez Pana problemy, wspólnie z zaprzyjaźnionymi firmami takimi jak np. Smithers Oasis, z którym współpracujemy od lat, dokładamy wszelkich starań, by poziom florystyki w Polsce był coraz wyższy. Z drugiej strony razem ze stowarzyszeniem propagujemy kulturę dawania kwiatów. Moda na „ zamiast kwiatów” jest naszym największym zagrożeniem w dzisiejszych czasach. Dlatego członkowie SFP wykorzystują wszelkie sposoby dotarcia do świadomości swoich klientów. Uczestniczymy w festiwalach, robimy wystawy, bierzemy udział w programach telewizyjnych. Jesteśmy wszędzie tam, gdzie mamy szansę dotrzeć do największej grupy ludzi. Z drugiej strony widzę konieczność uregulowania zasad funkcjonowania rynku hurtowego. Jako Rekpol wspieramy inicjatywę „Stop detalowi”. Jest to jedno z głównych haseł głoszonych przez SFP, które w naszej hurtowni jest regułą obowiązującą od lat. Jeśli chodzi o przyszłość to konsekwentnie realizujemy nasz główny plan, jakim jest dbanie o ciągły rozwój firmy. Ogromnym wyzwaniem dla mnie i dla całego stowarzyszenia w najbliższych latach będę przygotowania do organizacji Mistrzostw Europy we Florystyce. Zgłosiliśmy we Florincie swoją kandydaturę, jako organizatora tej prestiżowej imprezy, która jeśli spotka się z aprobatą, miałaby miejsce w Katowicach. Jest to dla Polski i polskiej florystyki ogromna szansa na zaznaczenia swojego mocnego miejsca w Europie, ale wymaga to jeszcze od nas wszystkich wiele nakładu pracy, zaangażowania i pieniędzy oczywiście.
RED: Podczas imprezy z okazji 20-lecia Pana firmy widzieliśmy tłumy klientów z rodzinami, piknik artystyczny, konkursy i kabarety. Nie zabrakło też nagród czy wystawy prac – kompozycji z kwiatów. Jeden z klientów w podziękowaniu powiedział, że to dzięki Panu florystyka w Polsce ruszyła do przodu. To miłe, ale także to spore wyróżnienie. Czy dalej zamierza Pan wspierać rozwój branży i florystów. Czego możemy się tutaj spodziewać? ZR: Słyszeć z ust klientów, że cały trud włożony w pracę jest doceniany to ogromna radość. Oczywiście na wielu polach mamy jeszcze dużo do zrobienia. Ja robię swoje i mam nadzieję, że znajdą się ludzie, którzy zamiast krytykować, wesprą moje działania. To prawda, że w naszym kraju w ostatnich latach florystyka się bardzo rozwinęła. Nie przypisuję sobie jednak całej zasługi. Faktem jest, że od 1999r, jako jedni z pierwszych w Polsce zaczęliśmy organizować pokazy florystyczne, na których gościliśmy rzeszę znanych florystów z całego świata, ale klienci w kwiaciarniach są też zdecydowanie bardziej wymagający niż w czasach, kiedy zakładałem firmę. Jest ogromna konkurencyjność na rynku i tylko najlepsi mają szansę przetrwać. Dlatego tak ważne jest odpowiednie szkolenie kadry, organizacja warsztatów prowadzonych przez najlepszych, współpraca z najlepszymi szkołami florystycznymi, inwestycja w młode talenty. To wszystko w miarę możliwości staram się robić zarówno jako prezes Śląskiego Centrum Florystycznego Rekpol jak i jako prezes SFP. Wierzę, że jeśli zbiorę wokół siebie odpowiednią grupę takich samych zapalonych do pracy idealistów jak ja, to jesteśmy w stanie dokonać jeszcze wiele dobrego dla branży, która nas żywi. Przecież jednostka, pomimo szczerych chęci, nie jest w stanie „ruszyć góry”. W GRUPIE SIŁA.
RED: Dziękujemy za rozmowę i życzymy kolejnych sukcesów w działaniach Pana firmy na platformie biznesowej, ale także jako społecznika i filantropa. ZR: Dziękuję.
Dostarczamy treści dla florystów, właścicieli kwiaciarń i freelancerów. Masz coś do powiedzenia o florystyce i chcesz się tym podzielić z innymi miłośnikami kwiatów? Dowiedz się jak dołączyć do grona autorów. O autorach forumkwiatowe.pl
Informujemy, iż w celu zapewnienia poprawnego i spersonalizowanego działania naszego serwisu internetowego korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies. Dalsze korzystanie z tej strony, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, że zgadzasz się na stosowanie plików cookies. Czytaj więcej na stronie: Polityka prywatności
Ta strona korzysta z plików cookie, aby zapewnić treści dopasowane do Państwa preferencji. Wśród plików cookie są takie, które są niezbędne do działania podstawowych funkcji naszej strony internetowej. Używamy również plików cookie stron trzecich, które pomagają nam analizować i zrozumieć, w jaki sposób korzystają Państwo z tej witryny. Pliki cookie będą przechowywane w przeglądarce użytkownika tej strony tylko za jego zgodą i można nimi zarządzać stosując poniższe ustawienia.
Pliki cookie absolutnie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej. Te pliki cookie anonimowo zapewniają podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony internetowej.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Plik cookie jest zapisujący zgodę użytkownika na pliki cookie w kategorii „Reklama”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Pozostałe pliki cookie to te, które nie zostały zaklasyfikowane do innej kategorii.
Cookie
Duration
Description
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minutes
Ten plik cookie służy do wykrywania pierwszej sesji odsłon użytkownika.
_hjTLDTest
session
Jest używany podczas uruchamiania skryptu Hotjar. Ma to na celu umożliwienie, by pliki cookie (w stosownych przypadkach) mogły być wykorzystywane także przez subdomeny. Po tym sprawdzeniu plik cookie jest usuwany.
Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania odwiedzającym odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Pliki te śledzą odwiedzających na stronach internetowych i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.
Cookie
Duration
Description
__gads
1 year 24 days
This cookie is set by Google and stored under the name dounleclick.com. This cookie is used to track how many times users see a particular advert which helps in measuring the success of the campaign and calculate the revenue generated by the campaign. These cookies can only be read from the domain that it is set on so it will not track any data while browsing through another sites.
__utmz
6 months
Plik cookie ustawiany przez Google Analytics służący do przechowywania źródła ruchu lub kampanii, przez którą odwiedzający dotarł do witryny.
fr
3 months
Plik cookie wykorzystywany w reklamach na Facebooku, stosowany do wyświetlania, pomiaru skuteczności i poprawy adekwatności reklam.Śledzi również zachowanie użytkownika w Internecie na stronach, które mają piksel Facebooka lub wtyczkę społecznościową Facebooka.
GoogleAdServingTest
session
Służy do rejestrowania, jakie reklamy zostały wyświetlone użytkownikowi.
IDE
1 year 24 days
Used by Google DoubleClick and stores information about how the user uses the website and any other advertisement before visiting the website. This is used to present users with ads that are relevant to them according to the user profile.
test_cookie
15 minutes
This cookie is set by doubleclick.net. The purpose of the cookie is to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
This cookie is set by Youtube. Used to track the information of the embedded YouTube videos on a website.
Statystyczne pliki cookie gromadzą anonimowe informacje o tym, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję ze stroną internetową.
Cookie
Duration
Description
__utma
2 years
Służy do rozróżniania użytkowników i sesji. Plik cookie jest tworzony po uruchomieniu biblioteki javascript i nie istnieją istniejące pliki cookie __utma. Plik cookie jest aktualizowany za każdym razem, gdy dane są przesyłane do Google Analytics.
__utmb
30 minutes
The cookie is set by Google Analytics. The cookie is used to determine new sessions/visits. The cookie is created when the JavaScript library executes and there are no existing __utma cookies. The cookie is updated every time data is sent to Google Analytics.
__utmc
session
Plik cookie ustawiany przez Google Analytics i jest usuwany, gdy użytkownik zamyka przeglądarkę. Nie używane w ga.js. Ustawiony dla współdziałania z urchin.js. Historycznie ten plik cookie działał w połączeniu z plikiem cookie __utmb w celu ustalenia nowej sesji / odwiedzin użytkownika.
__utmt
10 minutes
Plik używany do działania Google Analytics "throttle request rate"
_ga
2 years
This cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to calculate visitor, session, campaign data and keep track of site usage for the site's analytics report. The cookies store information anonymously and assign a randomly generated number to identify unique visitors.
_gat
1 minute
This cookies is installed by Google Universal Analytics to throttle the request rate to limit the colllection of data on high traffic sites.
_gid
1 day
Plik cookie instalowany przez Google Analytics. Służy do przechowywania informacji o tym, w jaki sposób odwiedzający korzystają ze strony internetowej i pomaga w tworzeniu raportu analitycznego na temat tego, jak działa witryna. Gromadzone dane obejmują liczbę odwiedzających, źródło, z którego pochodzą, oraz odwiedzone strony w formie anonimowej.
_hjFirstSeen
30 minutes
This is set by Hotjar to identify a new user’s first session. It stores a true/false value, indicating whether this was the first time Hotjar saw this user. It is used by Recording filters to identify new user sessions.
_hjid
1 year
This cookie is set by Hotjar. This cookie is set when the customer first lands on a page with the Hotjar script. It is used to persist the random user ID, unique to that site on the browser. This ensures that behavior in subsequent visits to the same site will be attributed to the same user ID.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minutes
Plik cookie, którego celem jest informowanie Hotjar o tym, czy odwiedzający jest objęty próbkowaniem danych określonym przez limit odsłon tej witryny.
YSC
session
This cookies is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos.