Targi branżowe to zawsze super miejsce gdzie można zagadać z dawno niewidzianymi kolegami, wypić kawę z dostawcami towaru oraz poznać nowości na rynku. Dla mnie dodatkowym pretekstem do odwiedzin IFTF – International Floriculture Trade Fair była oczywiście wizyta stanowiska znanej Wam firmy Victoria, która z dumą zaprezentowała swój asortyment. Na pobliskim stoisku wystawiła również swój asortyment gąbek florystycznych firma z Chin, ale to nie przeraziło Pana Grzegorza Woźniaka, właściciela firmy Victoria. Ze spokojem i pewnością w głosie wytłumaczył mi, że sytuacja w Chinach zmienia się na korzyść pracowników, co oznacza wyższe koszty produkcji. Dodatkowo Chiny nie leżą w Europie, więc koszt i czas transportu czyni jego produkty atrakcyjne dla rynku europejskiego. I mamy już pierwszy punkt do naszej listy „Jak walczyć z kryzysem”:
Znajomość własnych mocnych punktów czyni firmę konkurencyjną nawet w czasie kryzysu.
Oczywiście przysłowiowe trzymanie ręki na pulsie nie zaszkodzi – dodaje Pan Woźniak, który od razu zrobił ze mnie szpiega i wysłał do konkurencji po próbki ich produktów 😉
Po krótkich plotkach i polskich słodyczach, życząc dobrych łowów grubych klientów, pożegnałam stoisko firmy Victoria. Przecież nie byłam tam tylko dla przyjemności. Chciałam oczywiście znaleźć jak najwięcej interesujących rzeczy do mojej relacji na ForumKwiatowe.pl. Na moich zdjęciach znajdziecie między innymi kilka nowych odmian chryzantem, róży, phalaenopsis i innych. Spotkałam również róże, które pozostają 3 lata (!) w nienaruszonym stanie dzięki specjalnej technice zasuszania: liofilizacji. Hmmm… nie wiem tylko czy to jest dobra wiadomość dla florystów?! Starałam się fotografować prezentacje produktów, które może moglibyście wykorzystać do swoich wystaw sklepowych. Na dwóch kwiatowych show udało mi się zrobić kilka fotek prac między innymi Pima v/d Akkera oraz znanej Wam już z Hurtownii Róża Roxanne van Schellen.
Jak już wspomniałam targi to również miejsce, w którym można spotkać kolegów florystów oraz właścicieli kwiaciarń, dla których od czasu do czasu pracuję. Niestety wszystkie nasze rozmowy były zdominowane problemami jakie niesie ze sobą kryzys. Sytuacja ta istnieje oczywiście już od kilku lat, ale w tym roku po raz pierwszy nie słyszę prawie o niczym innym, jak tylko o kryzysie. Tak jak kiedyś rozmowę rozpoczynaliśmy od: „Jak się masz?”, „Co u tego czy tego słychać?”, „Widziałaś tę wystawę kwiatową?”, itp. Teraz tylko: „Cześć. Masz pracę?”, „Stały kontrakt czy na czas określony?” albo „Słyszałaś może czy gdzieś potrzebują ludzi?” Widzicie więc, że nie tylko w Polsce floryści mają problemy. Na szczęście wiele kwiaciarni funkcjonuje nadal i nie ma zamiaru się poddać. Trzeba jednak poważniej podchodzić do biznesu i na pewno ciężej pracować. Na szczęście, to drugie jest polskim florystom lepiej znane niż moim holenderskim kolegom, więc Wy musicie wziąć lepiej pod lupę „tylko” sprawy finansowe, sklep oraz klientów 😉
Na podstawie artykułów w fachowej prasie dla holenderskich florystów (http://www.vbw.nu/ oraz http://www.bloemenblad.nl/) przygotowałam dla Was listę pt. „Jak walczyć z kryzysem”. Mam nadzieję, że uda się Wam coś przydatnego znaleźć na mojej liście i zastosować w praktyce.
Pozdrawiam i oczywiście holenderskie „doei”
Zadbaj o stałe akcje promocyjne, np.: weekendowe, tygodniowe czy tzw. „bukiet dnia” zawsze ze stała ceną. Wyznacz w swym sklepie stałe miejsce tym promocjom.
Dbaj by sklep zawsze wyglądał interesująco dla klienta. Jeśli zdecydowałeś się na pomniejszenie kolekcji kwiatów, roślin doniczkowych czy waz kwiatowych pomniejsz również swój sklep, „optycznie” oczywiście. Ustaw np. interesujące ścianki z mchu czy patyków. W ten sposób Twój sklep nie będzie wyglądał pusto i nieinteresująco.
Jeżeli zaobserwowałeś, że Twoi stali klienci częściej kupują u konkurencji niż u Ciebie nie obawiaj się pytać: Czego brakuje im w Twoim sklepie? I dlaczego kupują u konkurencji.
Staraj się jak najwięcej zapamiętywać o Twoich klientach. Ich imiona czy osobiste życzenia.
Dołóż wszystkich starań by zachować stałych klientów poprzez polepszenie obsługi klienta, np.: dobra informacja, „ciacho” dla ich psa, odprowadzenie klienta do drzwi czy pomoc w zapakowaniu zakupionego towaru do samochodu.
Zadbaj o dobrą prezentację towaru przed sklepem.
Śledź popularne magazyny wystroju wnętrz i staraj się zastosować te same kolory, atmosferę, akcesoria, itp. w swych ekspozycjach/witrynach sklepowych. Zadbaj by taki magazyn leżał zawsze przy Twojej ekspozycji.
Staraj się znaleźć własny wizerunek/look. Zadbaj by w Twoim asortymencie towaru posiadać wystarczającą ilość akcesoriów, by ten wizerunek podkreślić. Co wyróżnia Ciebie od kwiaciarni po drugiej stronie ulicy?
Staraj się zaistnieć „za darmo” w lokalnej prasie. Interesująca rubryka jest zawsze mile widziana w gazecie. Pomyśl, może coś w rodzaju „Roślina tygodnia/miesiąca” albo „Coś do wnętrza” ze zdjęciami waz kwiatowych. Oczywiście zadbaj by przedstawione rzeczy w gazecie wyeksponować w Twojej wystawie sklepowej.
Używaj cen z końcówkami …,95 zł czy …,75 zł
Wyceniaj produkty np. 10,95 zł w miejsce 9,95 zł to zawsze 1 zł więcej a klient i tak zaokrągla Twoją cenę do 10 zł. Eksperymentuj z cenami.
Zmieniaj często wystawę/prezentację w sklepie. Oczywiście nie musisz za każdym razem kupować nowych produktów. Po prostu przestaw je, użyj w nowej grupie kolorystycznej lub nowym trendzie. Klienci lubią zmiany.
Weź pod lupę ceny zakupu. Targować się nigdy nie zaszkodzi.
Trzymaj pod kontrolą sprawy finansowe oraz posiadaj zawsze plan „B”i „C”.
Pracuj wydajniej poprzez dobre planowanie dnia/tygodnia.
Używaj samochodu w optymalny sposób. Staraj się łączyć jazdę po towar z różnymi, zaplanowanymi spotkaniami. Zadbaj o dobre listy zakupów, dzięki którym zaoszczędzisz czas i benzynę na wyjazdach po zapomniany towar.
Zapraszaj wszystkich, którzy chcą robić z Tobą biznes do Twojej kwiaciarni i zaoszczędź w ten sposób czas i pieniądze na dojazdy w inne miejsca spotkań.
Zapisz się do lokalnego „business network”. Spotkania z innymi przedsiębiorcami należącymi do sieci zawsze stymulują do aktywnych działań we własnej firmie. I nie zapominaj, że oni wszyscy szybciej zostaną Twoim klientem, niż innej kwiaciarni, ponieważ znają Cię osobiście. Znajomość osobista daje poczucie gwarancji najlepszego produktu, serwisu i obsługi klienta.
Myśl pozytywnie, mów pozytywnie i bądź dumny ze swojej kwiaciarni!
z wykształcenia grafik komputerowy, florysta z zawodu. Od kilku lat w Holandii. Jako freelancer współpracuje z kilkoma kwiaciarniami w południowej części kraju. W ciągłym poszukiwaniu nowych inspiracji, produktów i technik. Więcej o autorach ForumKwiatowe.pl...
Informujemy, iż w celu zapewnienia poprawnego i spersonalizowanego działania naszego serwisu internetowego korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies. Dalsze korzystanie z tej strony, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, że zgadzasz się na stosowanie plików cookies. Czytaj więcej na stronie: Polityka prywatności
Ta strona korzysta z plików cookie, aby zapewnić treści dopasowane do Państwa preferencji. Wśród plików cookie są takie, które są niezbędne do działania podstawowych funkcji naszej strony internetowej. Używamy również plików cookie stron trzecich, które pomagają nam analizować i zrozumieć, w jaki sposób korzystają Państwo z tej witryny. Pliki cookie będą przechowywane w przeglądarce użytkownika tej strony tylko za jego zgodą i można nimi zarządzać stosując poniższe ustawienia.
Pliki cookie absolutnie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej. Te pliki cookie anonimowo zapewniają podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony internetowej.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Plik cookie jest zapisujący zgodę użytkownika na pliki cookie w kategorii „Reklama”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Pozostałe pliki cookie to te, które nie zostały zaklasyfikowane do innej kategorii.
Cookie
Duration
Description
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minutes
Ten plik cookie służy do wykrywania pierwszej sesji odsłon użytkownika.
_hjTLDTest
session
Jest używany podczas uruchamiania skryptu Hotjar. Ma to na celu umożliwienie, by pliki cookie (w stosownych przypadkach) mogły być wykorzystywane także przez subdomeny. Po tym sprawdzeniu plik cookie jest usuwany.
Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania odwiedzającym odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Pliki te śledzą odwiedzających na stronach internetowych i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.
Cookie
Duration
Description
__gads
1 year 24 days
This cookie is set by Google and stored under the name dounleclick.com. This cookie is used to track how many times users see a particular advert which helps in measuring the success of the campaign and calculate the revenue generated by the campaign. These cookies can only be read from the domain that it is set on so it will not track any data while browsing through another sites.
__utmz
6 months
Plik cookie ustawiany przez Google Analytics służący do przechowywania źródła ruchu lub kampanii, przez którą odwiedzający dotarł do witryny.
fr
3 months
Plik cookie wykorzystywany w reklamach na Facebooku, stosowany do wyświetlania, pomiaru skuteczności i poprawy adekwatności reklam.Śledzi również zachowanie użytkownika w Internecie na stronach, które mają piksel Facebooka lub wtyczkę społecznościową Facebooka.
GoogleAdServingTest
session
Służy do rejestrowania, jakie reklamy zostały wyświetlone użytkownikowi.
IDE
1 year 24 days
Used by Google DoubleClick and stores information about how the user uses the website and any other advertisement before visiting the website. This is used to present users with ads that are relevant to them according to the user profile.
test_cookie
15 minutes
This cookie is set by doubleclick.net. The purpose of the cookie is to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
This cookie is set by Youtube. Used to track the information of the embedded YouTube videos on a website.
Statystyczne pliki cookie gromadzą anonimowe informacje o tym, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję ze stroną internetową.
Cookie
Duration
Description
__utma
2 years
Służy do rozróżniania użytkowników i sesji. Plik cookie jest tworzony po uruchomieniu biblioteki javascript i nie istnieją istniejące pliki cookie __utma. Plik cookie jest aktualizowany za każdym razem, gdy dane są przesyłane do Google Analytics.
__utmb
30 minutes
The cookie is set by Google Analytics. The cookie is used to determine new sessions/visits. The cookie is created when the JavaScript library executes and there are no existing __utma cookies. The cookie is updated every time data is sent to Google Analytics.
__utmc
session
Plik cookie ustawiany przez Google Analytics i jest usuwany, gdy użytkownik zamyka przeglądarkę. Nie używane w ga.js. Ustawiony dla współdziałania z urchin.js. Historycznie ten plik cookie działał w połączeniu z plikiem cookie __utmb w celu ustalenia nowej sesji / odwiedzin użytkownika.
__utmt
10 minutes
Plik używany do działania Google Analytics "throttle request rate"
_ga
2 years
This cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to calculate visitor, session, campaign data and keep track of site usage for the site's analytics report. The cookies store information anonymously and assign a randomly generated number to identify unique visitors.
_gat
1 minute
This cookies is installed by Google Universal Analytics to throttle the request rate to limit the colllection of data on high traffic sites.
_gid
1 day
Plik cookie instalowany przez Google Analytics. Służy do przechowywania informacji o tym, w jaki sposób odwiedzający korzystają ze strony internetowej i pomaga w tworzeniu raportu analitycznego na temat tego, jak działa witryna. Gromadzone dane obejmują liczbę odwiedzających, źródło, z którego pochodzą, oraz odwiedzone strony w formie anonimowej.
_hjFirstSeen
30 minutes
This is set by Hotjar to identify a new user’s first session. It stores a true/false value, indicating whether this was the first time Hotjar saw this user. It is used by Recording filters to identify new user sessions.
_hjid
1 year
This cookie is set by Hotjar. This cookie is set when the customer first lands on a page with the Hotjar script. It is used to persist the random user ID, unique to that site on the browser. This ensures that behavior in subsequent visits to the same site will be attributed to the same user ID.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minutes
Plik cookie, którego celem jest informowanie Hotjar o tym, czy odwiedzający jest objęty próbkowaniem danych określonym przez limit odsłon tej witryny.
YSC
session
This cookies is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos.