7-9 listopada 2014 w Tyńcu został rozpoczęty cykl nowych spotkań związanych z rokiem liturgicznym. Przewodnikiem po tajemnicach wiary wpisanych w liturgię są w tym cyklu kompozycje z kościoła tynieckiego.
Tak się złożyło, że z sześciu osób uczestniczących w sesji tylko jedna nie uczestniczyła dotąd w żadnym z warsztatów, ale przeszła przez maraton, jakim była sesja w Kaliszu obejmująca cały rok liturgiczny. Po tamtym maratonie podzieliłem ten materiał na 3 części. Dla uczestników warsztatów sesja stała się wyznacznikiem możliwości i sensu dalszej nauki.
Zaczęliśmy od rozmowy na temat dekoracji w naszych kościołach, które wiążą się z liturgią Adwentu i okresu Bożego Narodzenia. W kontekście tego doświadczenia, nowego znaczenia nabrało przypomnienie ogólnych założeń tynieckiej ikebany i zasad zastosowania stylów podstawowych do kompozycji liturgicznych (piątek).
W sobotę od rana zaczęliśmy przegląd kompozycji tynieckich (1 tom e-booka: Kwiaty przy ołtarzu. Dar i modlitwa – na nośniku CD) z poszerzonym komentarzem. Komentarz wyjaśniał środki zastosowane w celu budowania konkretnego przekazu, zatem był lekcją czytania orędzia liturgicznego przełożonego na obraz (kompozycja). Wyjaśniał też duchowe znaczenie orędzia w osobistym życiu wiarą.
Stawialiśmy sobie pytania: Co nowego w przeżywanie Adwentu wnosi wieniec adwentowy położony na ołtarzu Niepokalanej?
Jak ukazać czas długiego oczekiwania ludzkości na obiecanego Mesjasza? Jak pokazać tajemnicę Maryi oczekującej na narodzenie Syna w oparciu o świecę roratnią? Sama wstążka zawiązana na świecy wystarczy? Ta wstążka ukazuje coś istotnego czy więcej zaciemnia?
Jak pokazać początek Nowego Roku Łaski, korzystając z symbolicznego naczynia w kształcie łodzi? Co oznacza płonąca świeca osadzona w naczyniu? Co oznaczają kwiaty, co gałęzie? Co da się odczytać w Kolekcie uroczystości Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny (8 grudnia)?
Jak przeżywamy Drugie Narodziny Syna Bożego? Co samo określenie Drugie Narodziny nam przypomina? Co nam zostało z wstrząsającego do głębi doświadczenia pasterzy, którzy wezwani przez aniołów, poszli w środku nocy z pokłonem do Dziecięcia leżącego w żłobie?
Co nam mówią formy przedstawienia Dziecięcia w szopce, które widzimy w naszych kościołach? Co o przychodzącym Synu Bożym mówi nam Wschodzące słońce? Jak pokazać związek Bożego Narodzenia ze zbawieniem? Jak odczytać konstrukcję w kompozycji przy krzyżu ołtarzowym? Co oznacza zamknięty krąg w dolnej części kompozycji? Jak rozumieć łuk podnoszący się w stronę krzyża? Co mówi nam znak dla wędrowców ze Wschodu?
Jakie jest przesłanie ich długiej wędrówki, ich poszukiwań w Jerozolimie, ich pokłonu i złożonych darów? Chrzest Pański w Jordanie – co objawia? Co mówi nam obraz porzuconych łodzi i sieci na brzegu jeziora? Dlaczego sieci są rozciągnięte na ziemi, na pierwszym planie? Dwie odsłony Ofiarowania Pańskiego (2 lutego): Światło na oświecenie pogan – jak przełożyć na obraz? Kapłan i Ofiara Nowego Przymierza – jak to odczytać?
Poza materiałem z e-booka, w sobotę po południu doszły uzupełnienia: wersja pokłonu pasterzy (szopka) z 2013, Objawienie Pańskie z 2014, kompozycje na 2, 3 i 5 niedzielę zwykła roku A, na 2 niedziele zwykłą roku C, Ofiarowanie Pańskie 2014.
Uzupełnienie wykazało, że powrót do tematu w kolejnym roku liturgicznym nie oznacza powtarzania raz opracowanego rozwiązania, ale jest systematycznym jego dopracowywaniem, w celu jak najlepszego wydobycia orędzia.