Umiejętne połączenie barw to podstawa dobrej kompozycji. Właściwa kolorystyka pracy florystycznej winna wyrażać jej ideę, mieć rozważne proporcje tonów i odcieni barw, a także cechować się odpowiednim usytuowaniem barw w kompozycji. We florystyce większość reguł łączenia barw opiera się na harmonii bądź kontraście. Harmonia Harmonię najłatwiej uzyskać, łącząc odcienie...
Umiejętne połączenie barw to podstawa dobrej kompozycji. Właściwa kolorystyka pracy florystycznej winna wyrażać jej ideę, mieć rozważne proporcje tonów i odcieni barw, a także cechować się odpowiednim usytuowaniem barw w kompozycji. We florystyce większość reguł łączenia barw opiera się na harmonii bądź kontraście.
Harmonia
Harmonię najłatwiej uzyskać, łącząc odcienie jednej barwy o różnej jasności bądź nasyceniu. W praktyce ten rodzaj harmonii wymaga bogatej puli kwiatów o barwie bardzo zbliżonej pod względem tonacji. Kompozycje w kolorystyce monochromatycznej są łatwo zapamiętywane. Harmonia w jednym kolorze jest tym lepsza, im bardziej rozciągnięta jest tonacja użytych barw. Monochromatyczną harmonię barw najłatwiej uzyskać, łącząc analogicznie kwiaty w tym samym kolorze, ale w różnych odcieniach, np. jasnoczerwony + czerwony + ciemnoczerwony. W celu urozmaicenia harmonii można połączyć kwiaty o barwach sąsiadujących ze sobą w kole barw, np. czerwony + czerwonopomarańczowy + pomarańczowy. Ten rodzaj harmonii barw nazywany jest harmonią polichromatyczną lub harmonią małych kontrastów.
Kontrast
Kontrasty wywołują napięcia, czyniąc kompozycję florystyczną wyrazistszą i jednoznaczną. Kontrasty są najsilniejsze, gdy barwy są nasycone. Dodanie bieli, czerni lub szarości łagodzi poczucie kontrastu. Wyróżniamy kontrasty występujące w kole barw i kontrasty spoza koła barw.
Kontrast komplementarny
Kontrast komplementarny jest nazywany harmonią dużych kontrastów lub kontrastem dopełniającym. Polega na kreowaniu kontrastowych połączeń kolorów usytuowanych w prostej linii naprzeciw siebie w kole barw. Najsilniejsze efekty uzyskuje się, zestawiając dwie barwy: jedną podstawową i jedną pochodną. Jeżeli w kompozycji mają być użyte trzy barwy (trójtony) , to wpisuje się do koła barw trójkąt łączący barwę podstawową z barwami trzeciorzędowymi znajdującymi się po obu bokach barwy naprzeciwległej. W wypadku kombinacji złożonych z czterech barw wpisuje się do koła barw kwadrat lub prostokąt – ich boki wskazują barwy, które tworzą ze sobą podwójny kontrast. Przykłady: żółty + czerwonopomarańczowy + fioletowy + niebieskozielony; żółtozielony + niebieskofioletowy + czerwony + żółtopomarańczowy, itp.
Kontrast kolorów
Najsilniejszym przykładem kontrastu kolorów jest kombinacja trzech barw podstawowych: żółtej, czerwonej i niebieskiej. Kontrast kolorów nazywany jest harmonią trójkątną, gdyż użyte barwy tworzą układ trójkąta równobocznego wpisanego w koło barw.
Kontrast kolor – brak koloru
Ten kontrast powstaje, gdy kolory achromatyczne są łączone z kolorami chromatycznymi. Biel sprawia, że kolory są świeższe, czystsze i jaśniejsze. Z kolei w towarzystwie czerni kolory stają się cięższe i głębsze.
Kontrast jasny – ciemny jest związany z jasnością koloru. Największe kontrasty jasności w kole barw wykazują kolory żółty i fioletowy. Kontrast ciepły – zimny jest związany z podświadomym odczuwaniem temperatury barw. Skrajnym przykładem kontrastu ciepły – zimny jest połączenie ciepłego koloru pomarańczowego i zimnego niebieskiego. Kontrast aktywny – pasywny jest rezultatem skojarzeń emocji barw. Czerwony kolor to nadaktywność, zielony zaś to opanowanie i spokój.
Kontrast ilościowy
Kontrast ilościowy dotyczy stosunków ilościowych użytych barw. Gdy w kompozycji występują np. kwiaty o barwie czerwonej i żółtej w równych ilościach, zawsze kwiaty żółte będą dominować. Aby osiągnąć właściwą harmonię, należy zastosować stosunek barwy czerwonej i żółtej 2:1. W wypadku innych barw stosunki te wynoszą: żółty i pomarańczowy 3:4, żółty i zielony 1:2, żółty i fioletowy 1:3, żółty i niebieski 3:8. Jeżeli połączymy kolory podstawowe i pochodne: żółty, pomarańczowy, czerwony, fioletowy, niebieski i zielony, to stosunek 3:4:6:9:8:6 zapewni idealny kontrast ilościowy.
Kontrast jakościowy
Kontrast jakościowy uzyskuje się, łącząc barwy czyste i złamane, których charakter w dużej mierze zależy od faktury płatków kwiatów. Na przykład czerwień kwiatów o fakturze jedwabiu jest w odbiorze chłodna, błyszcząca, twarda i jasna. Z kolei czerwień kwiatów aksamitnych w dotyku jest pełniejsza, miękka, ciepła i głęboka. Czerwień kwiatów o fakturze rustykalnej juty jest matowa, sucha i krucha.
Piotr Salachna
kompozycje i zdjęcia: autor
Materiał pochodzi z czasopisma Nasz Dom i Ogród – Flora z numeru 4/2022.
Profesor Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie. Założyciel i kierownik Podyplomowych Studiów Florystyka na Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym w Szczecinie, doktor z zakresu roślin ozdobnych, dyplomowany mistrz florystyki, międzynarodowy sędzia florystyki.
Informujemy, iż w celu zapewnienia poprawnego i spersonalizowanego działania naszego serwisu internetowego korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies. Dalsze korzystanie z tej strony, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, że zgadzasz się na stosowanie plików cookies. Czytaj więcej na stronie: Polityka prywatności
Ta strona korzysta z plików cookie, aby zapewnić treści dopasowane do Państwa preferencji. Wśród plików cookie są takie, które są niezbędne do działania podstawowych funkcji naszej strony internetowej. Używamy również plików cookie stron trzecich, które pomagają nam analizować i zrozumieć, w jaki sposób korzystają Państwo z tej witryny. Pliki cookie będą przechowywane w przeglądarce użytkownika tej strony tylko za jego zgodą i można nimi zarządzać stosując poniższe ustawienia.
Pliki cookie absolutnie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej. Te pliki cookie anonimowo zapewniają podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony internetowej.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Plik cookie jest zapisujący zgodę użytkownika na pliki cookie w kategorii „Reklama”.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Pozostałe pliki cookie to te, które nie zostały zaklasyfikowane do innej kategorii.
Cookie
Duration
Description
_hjAbsoluteSessionInProgress
30 minutes
Ten plik cookie służy do wykrywania pierwszej sesji odsłon użytkownika.
_hjTLDTest
session
Jest używany podczas uruchamiania skryptu Hotjar. Ma to na celu umożliwienie, by pliki cookie (w stosownych przypadkach) mogły być wykorzystywane także przez subdomeny. Po tym sprawdzeniu plik cookie jest usuwany.
Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania odwiedzającym odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Pliki te śledzą odwiedzających na stronach internetowych i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.
Cookie
Duration
Description
__gads
1 year 24 days
This cookie is set by Google and stored under the name dounleclick.com. This cookie is used to track how many times users see a particular advert which helps in measuring the success of the campaign and calculate the revenue generated by the campaign. These cookies can only be read from the domain that it is set on so it will not track any data while browsing through another sites.
__utmz
6 months
Plik cookie ustawiany przez Google Analytics służący do przechowywania źródła ruchu lub kampanii, przez którą odwiedzający dotarł do witryny.
fr
3 months
Plik cookie wykorzystywany w reklamach na Facebooku, stosowany do wyświetlania, pomiaru skuteczności i poprawy adekwatności reklam.Śledzi również zachowanie użytkownika w Internecie na stronach, które mają piksel Facebooka lub wtyczkę społecznościową Facebooka.
GoogleAdServingTest
session
Służy do rejestrowania, jakie reklamy zostały wyświetlone użytkownikowi.
IDE
1 year 24 days
Used by Google DoubleClick and stores information about how the user uses the website and any other advertisement before visiting the website. This is used to present users with ads that are relevant to them according to the user profile.
test_cookie
15 minutes
This cookie is set by doubleclick.net. The purpose of the cookie is to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
This cookie is set by Youtube. Used to track the information of the embedded YouTube videos on a website.
Statystyczne pliki cookie gromadzą anonimowe informacje o tym, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję ze stroną internetową.
Cookie
Duration
Description
__utma
2 years
Służy do rozróżniania użytkowników i sesji. Plik cookie jest tworzony po uruchomieniu biblioteki javascript i nie istnieją istniejące pliki cookie __utma. Plik cookie jest aktualizowany za każdym razem, gdy dane są przesyłane do Google Analytics.
__utmb
30 minutes
The cookie is set by Google Analytics. The cookie is used to determine new sessions/visits. The cookie is created when the JavaScript library executes and there are no existing __utma cookies. The cookie is updated every time data is sent to Google Analytics.
__utmc
session
Plik cookie ustawiany przez Google Analytics i jest usuwany, gdy użytkownik zamyka przeglądarkę. Nie używane w ga.js. Ustawiony dla współdziałania z urchin.js. Historycznie ten plik cookie działał w połączeniu z plikiem cookie __utmb w celu ustalenia nowej sesji / odwiedzin użytkownika.
__utmt
10 minutes
Plik używany do działania Google Analytics "throttle request rate"
_ga
2 years
This cookie is installed by Google Analytics. The cookie is used to calculate visitor, session, campaign data and keep track of site usage for the site's analytics report. The cookies store information anonymously and assign a randomly generated number to identify unique visitors.
_gat
1 minute
This cookies is installed by Google Universal Analytics to throttle the request rate to limit the colllection of data on high traffic sites.
_gid
1 day
Plik cookie instalowany przez Google Analytics. Służy do przechowywania informacji o tym, w jaki sposób odwiedzający korzystają ze strony internetowej i pomaga w tworzeniu raportu analitycznego na temat tego, jak działa witryna. Gromadzone dane obejmują liczbę odwiedzających, źródło, z którego pochodzą, oraz odwiedzone strony w formie anonimowej.
_hjFirstSeen
30 minutes
This is set by Hotjar to identify a new user’s first session. It stores a true/false value, indicating whether this was the first time Hotjar saw this user. It is used by Recording filters to identify new user sessions.
_hjid
1 year
This cookie is set by Hotjar. This cookie is set when the customer first lands on a page with the Hotjar script. It is used to persist the random user ID, unique to that site on the browser. This ensures that behavior in subsequent visits to the same site will be attributed to the same user ID.
_hjIncludedInPageviewSample
2 minutes
Plik cookie, którego celem jest informowanie Hotjar o tym, czy odwiedzający jest objęty próbkowaniem danych określonym przez limit odsłon tej witryny.
YSC
session
This cookies is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos.