Umiejętne połączenie barw to podstawa dobrej kompozycji. Właściwa kolorystyka pracy florystycznej winna wyrażać jej ideę, mieć rozważne proporcje tonów i odcieni barw, a także cechować się odpowiednim usytuowaniem barw w kompozycji. We florystyce większość reguł łączenia barw opiera się na harmonii bądź kontraście.

Harmonia

Harmonię najłatwiej uzyskać, łącząc odcienie jednej barwy o różnej jasności bądź nasyceniu. W praktyce ten rodzaj harmonii wymaga bogatej puli kwiatów o barwie bardzo zbliżonej pod względem tonacji. Kompozycje w kolorystyce monochromatycznej są łatwo zapamiętywane. Harmonia w jednym kolorze jest tym lepsza, im bardziej rozciągnięta jest tonacja użytych barw. Monochromatyczną harmonię barw najłatwiej uzyskać, łącząc analogicznie kwiaty w tym samym kolorze, ale w różnych odcieniach, np. jasnoczerwony + czerwony + ciemnoczerwony. W celu urozmaicenia harmonii można połączyć kwiaty o barwach sąsiadujących ze sobą w kole barw, np. czerwony + czerwonopomarańczowy + pomarańczowy. Ten rodzaj harmonii barw nazywany jest harmonią polichromatyczną lub harmonią małych kontrastów.

Harmonia monochromatyczna
Harmonia polichromatyczna

Kontrast

Kontrasty wywołują napięcia, czyniąc kompozycję florystyczną wyrazistszą i jednoznaczną. Kontrasty są najsilniejsze, gdy barwy są nasycone. Dodanie bieli, czerni lub szarości łagodzi poczucie kontrastu. Wyróżniamy kontrasty występujące w kole barw i kontrasty spoza koła barw.

Kontrast komplementarny

Kontrast komplementarny jest nazywany harmonią dużych kontrastów lub kontrastem dopełniającym. Polega na kreowaniu kontrastowych połączeń kolorów usytuowanych w prostej linii naprzeciw siebie w kole barw. Najsilniejsze efekty uzyskuje się, zestawiając dwie barwy: jedną podstawową i jedną pochodną. Jeżeli w kompozycji mają być użyte trzy barwy (trójtony) , to wpisuje się do koła barw trójkąt łączący barwę podstawową z barwami trzeciorzędowymi znajdującymi się po obu bokach barwy naprzeciwległej. W wypadku kombinacji złożonych z czterech barw wpisuje się do koła barw kwadrat lub prostokąt – ich boki wskazują barwy, które tworzą ze sobą podwójny kontrast. Przykłady: żółty + czerwonopomarańczowy + fioletowy + niebieskozielony; żółtozielony + niebieskofioletowy + czerwony + żółtopomarańczowy, itp.

Podwójny kontrast komplementarny

Kontrast kolorów

Najsilniejszym przykładem kontrastu kolorów jest kombinacja trzech barw podstawowych: żółtej, czerwonej i niebieskiej. Kontrast kolorów nazywany jest harmonią trójkątną, gdyż użyte barwy tworzą układ trójkąta równobocznego wpisanego w koło barw.

Harmonia trójkątna

Kontrast kolor – brak koloru

Ten kontrast powstaje, gdy kolory achromatyczne są łączone z kolorami chromatycznymi. Biel sprawia, że kolory są świeższe, czystsze i jaśniejsze. Z kolei w towarzystwie czerni kolory stają się cięższe i głębsze.

Kontrast kolor – niekolor

Kontrast jasny – ciemny, ciepły – zimny, aktywny – pasywny

Kontrast jasny – ciemny jest związany z jasnością koloru. Największe kontrasty jasności w kole barw wykazują kolory żółty i fioletowy. Kontrast ciepły – zimny jest związany z podświadomym odczuwaniem temperatury barw. Skrajnym przykładem kontrastu ciepły – zimny jest połączenie ciepłego koloru pomarańczowego i zimnego niebieskiego. Kontrast aktywny – pasywny jest rezultatem skojarzeń emocji barw. Czerwony kolor to nadaktywność, zielony zaś to opanowanie i spokój.

Kontrast ilościowy

Kontrast ilościowy dotyczy stosunków ilościowych użytych barw. Gdy w kompozycji występują np. kwiaty o barwie czerwonej i żółtej w równych ilościach, zawsze kwiaty żółte będą dominować. Aby osiągnąć właściwą harmonię, należy zastosować stosunek barwy czerwonej i żółtej 2:1. W wypadku innych barw stosunki te wynoszą: żółty i pomarańczowy 3:4, żółty i zielony 1:2, żółty i fioletowy 1:3, żółty i niebieski 3:8. Jeżeli połączymy kolory podstawowe i pochodne: żółty, pomarańczowy, czerwony, fioletowy, niebieski i zielony, to stosunek 3:4:6:9:8:6 zapewni idealny kontrast ilościowy.

Kontrast ilościowy

Kontrast jakościowy

Kontrast jakościowy uzyskuje się, łącząc barwy czyste i złamane, których charakter w dużej mierze zależy od faktury płatków kwiatów. Na przykład czerwień kwiatów o fakturze jedwabiu jest w odbiorze chłodna, błyszcząca, twarda i jasna. Z kolei czerwień kwiatów aksamitnych w dotyku jest pełniejsza, miękka, ciepła i głęboka. Czerwień kwiatów o fakturze rustykalnej juty jest matowa, sucha i krucha.

Kontrast jakościowy

Piotr Salachna

kompozycje i zdjęcia: autor

Materiał pochodzi z czasopisma Nasz Dom i Ogród – Flora z numeru 4/2022.

O autorze

Piotr Salachna

Profesor Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie. Założyciel i kierownik Podyplomowych Studiów Florystyka na Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym w Szczecinie, doktor z zakresu roślin ozdobnych, dyplomowany mistrz florystyki, międzynarodowy sędzia florystyki.